محمد رضا بانکی معاون بازرگانی پتروشیمی آبادان در حاشیه نهمین نمایشگاه ایران پلاست در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: این نمایشگاه با توجه به اعتبار و اهمیت خاص بین المللی خود می تواند دستاورد های مهمی را برای شرکت کنندگان بویژه مجتمع های پتروشیمی به دنبال داشته باشد.
وی افزود: امروز نمایشگاههای تخصصی نقش مهمی در توسعه کشورها دارند وباید گفت که نمایشگاهها در تمام فضای تبادل اطلاعات هستند. و نمایشگاه نهم ایران پلاست فرصتی فراهم میکند تا شرکتهای تازه به بازار معرفی شوند و ظرفیتها و قابلیتهای فعالان این صنعت چه در زمینه فروش داخلی چه در زمینه صادرات شناخته شود.
بانکی ادامه داد: بزرگ ترین مانع ایجاد تعامل مناسب میان حوزه های بالادست و پاییندست صنعت پتروشیمی فقدان برنامهریزی است. وتنها راه فائق آمدن بر این چالش تدوین یک نظام منسجم مبادلاتی است و باید راهبردهایی طراحی کرد که بتوان در سایه اجرایی کردن آنها به نوعی، هم از فروش داخل حمایت کرد هم صادرات را با هدف ارز آوری برای کشور تشویق کرد.
معاون بازرگانی پتروشیمی آبادان با بیان این که در کنار توازن بازار داخل، باید به طورحتم به بازار صادراتی هم اندیشید و برای توسعه آن برنامههای راهبردی داشت گفت: امروز صادرات محصولات متنوع پتروشیمی به عنوان یک راهبرد ملی مورد توجه خاص قرار بگیرد.
وی با تاکید بر جلوگیری خام فروشی محصولات پتروشیمی ادامه داد: اگر فعالان صنایع پاییندستی بتوانند در قالب تعاونیها و اتحادیهها با صنایع بالادستی ارتباط برقرار کنند هم از نظر تسهیل جریان نقدینگی برای تولیدکنندگان و نیز از نظر انسجام در برنامهریزی میتوانند این رابطه را فعالانه تر برقرار کنند.
بانکی افزود: به نظر من شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند با همکاری اتحادیهها و نهادهای تخصصی و صنفی در هر دو بخش بالا دست و پایین دست، سیاستگذاری منسجمی داشته باشد تا بتواندمنافع طرفین را در هر دو حوزه دنبال کند.