IPF یازدهم بازوی تامین فاینانس و دانش فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی

IPF یازدهم بازوی تامین فاینانس و دانش فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی
(یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳) ۱۴:۳۷

افزایش سطح همکاری های بین المللی همزمان با برگزاری همایش بین المللی صنعت پتروشیمی، فصل جدیدی در دیپلماسی انرژی ایران رقم خواهد زد.

رئیس یازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران(IPF) امروز (یکشنبه چهارم خرداد) در یک نشست خبری اظهار کرد: امسال با توجه به تحولات جدید ، تحولات دیپلماتیک، دیپلماسی انرژی و رویکرد دولت تدبیر و امید، شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصمیم گرفت همایش IPF را به جای 2 سال یکبار به طور سالانه و با هدف توسعه صنعت پتروشیمی ایران برگزار کند.
محمدحسن پیوندی افزود: امسال 262 شرکت ایرانی و 36 شرکت خارجی فعال در صنعت پتروشیمی و 780 مهمان ایرانی و 58 مهمان خارجی در این همایش حضور دارند.
وی با اشاره به حضور مدیران ارشد و کارشناسانی از کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا، ژاپن، سوئیس، عربستان، امارات سنگاپور، هند و ویتنام در این همایش گفت: این همایش از نظر کیفیت و اجرا برای ما دارای اهمیت ویژه ای است و همزمان با برگزاری آن نمایشگاهی از دستاوردهای صنعت پتروشیمی ایران نیز برگزار می شود.
همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) روزهای 17 و 18 خرداد امسال، همزمان با 50 سال تلاش صنعت پتروشیمی ایران و هماهنگ با دیپلماسی انرژی وزارت نفت با حضور بزرگان پتروشیمی ایران و جهان، به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می شود.
در این همایش برنامه "جهش دوم" توسعه صنعت پتروشیمی ایران و راه های توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی با هدف رسیدن به ظرفیت 100 میلیون تن تولید،با حضور صاحب نظران، متخصصین و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی ایران و جهان بررسی خواهد شد.
نوآوریهای صنعت پتروشیمی در بخش دانش فنی، محیط زیست، ایمنی، کاربردهای جدید محصولات پتروشیمی و تجارت بین المللی از محورهای این همایش است.

خواهان رفع محدودیت ها از فاینانس و دانش فنی هستیم

پیوندی با بیان اینکه خواست ما آزادی فاینانس و دانش فنی است، گفت: آزادسازی فعالیت ها در پتروشیمی یکی از تفوافق های اولیه مذاکرات 1+5 بود و ما خواهان این هستیم که محدودیت ها از فاینانس و دانش فنی هم برداشته شود.

وی ادامه داد: همایش IPF ایران روی مذاکرات 1+5 تأثیرگذار خواهد بود و مذاکرات 1+5 روی همایش IPF، این تأثیر دو سویه است و اگر چه ادعای بزرگی است اما من معتقدم برگزاری همایش بین المللی IPF در تهران و حضور فعالان صنعت پتروشیمی نقاط مختلف جهان به ویژه اروپا می تواند روی مذاکرات ایران و 1+5 تأثیرگذار باشد.

 سهم 20 درصدی پتروشیمی در واگذاری ها حفظ می شود

پیوندی با اشاره به اینکه تنها شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر دولتی مانده اند، اذعان داشت: در واگذاری های سال های گذشته در صنعت پتروشیمی، اصل 44 قانون اساسی اجرایی نشد چرا که در این قانون تأکید شده به منظور حفظ ارزش و سهم بازار، 20 درصد سهام شرکت های کاندیدای واگذاری در فرآیند خصوصی سازی دولتی باقی بمانند اما این مهم در اجرا محقق نشد.

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در طرح های سودآور آینده، سهم 20 درصدی دولت در طرح ها حفظ شود تا بتوانیم از طرح های سودآور برای توسعه این صنعت استفاده کنیم.

 این مقام مسئول به احداث پتروشیمی دماوند به عنوان قطب توسعه پتروشیمی در فاز 2 عسلویه اشاره کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد مشکلات از سر راه احداث و بهره برداری این طرح برداشته شود.

وی افزود: این روزها علائمی از جریان یافتن فاینانس چینی به سوی طرح های پتروشیمی دیده می شود که در این راستا 6 یا 7 طرح پتروشیمی با اینکه هنوز فاینانس آنها عملیاتی نشده اما روند طی شده به سوی عملیاتی شدن فاینانس های چینی برای آنها است.

بهره برداری از 2 طرح پتروشیمی در نیمه نخست و 2 طرح در نیمه دوم سال

پیوندی تصریح کرد: طرح 300 هزار تنی تولید پلی اتیلن خرم آباد و پروژه پتروشیمی هگمتانه در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهند رسید که تلاش می کنیم تولید پلی اتیلن خرم آباد تا پیش از شهریور سال جاری آغاز شود.

وی ادامه داد: همچنین پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پس از بهره برداری از پتروشیمی های جم و امیرکبیر، دیگر هیچ گونه سرمایه گذاری روی تولید پروپلین نشد، گفت: طی 10 سال گذشته بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، واردات مواد میانی تولید پروپیلن کاهش یافته، این در شرایطی است که تولید آنها در کشور افزایش نداشته، در نتیجه نشان می دهد تولید آنها کاهش داشته و با کاهش تولید به سمت تجارت رفته ایم.

وی افزود: در تلاشیم از گاز طبیعی به پروپیلن برسیم و سرمایه گذاری های جدید از نظر محصول، پروپیلن محور باشند و همچنین به تولید پلی یورتان، فلور، استون، آکریلو نیتریل و محصولاتی با ارزش بالا در زنجیره تولید بپردازیم.

پیوندی با تأکید بر اینکه اتان و اتیلن به اندازه کافی تولید و صادرات می کنیم، گفت: طرح های جدیدی در دست پیاده سازی داریم تا اتان را در کنار خوراک مایع قرار دهیم و مجموعه هایی طراحی کردیم که هم خوراک مایع دارند و هم خوراک گاز تا بدین صورت هم زنجیره اتیلن داشته باشیم هم پروپیلن و هم آروماتیک.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 میلیارد دلار با ظرفیتی بیش از 55 میلیون تن، پروژه نیمه کاره در توسعه صنعت پتروشیمی داریم که پیشرفت فیزیکی از یک درصد تا 99 درصد دارند.

این مقام مسئول، بخشی از این طرح های نیمه کاره را فعالیت بخش خصوصی ناتوان در سرمایه گذاری و بخشی دیگر را نتیجه سفرهای استانی دانست و گفت: به ترتیب از درصدهای بالای پیشرفت به دنبال تکمیل این طرح ها هستیم.

وی افزود: در برخی از این طرح ها تا 90 هزار سهام دار وجود دارد .

سهم پتروشیمی از کل هیدروکربور کشور 5 درصد است

پیوندی تصریح کرد: از کل هیدروکربور کشور سهم پتروشیمی بیش از 5 درصد نبوده اما 40 درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: 95 درصد هیدروکربور ایران یا خام فروشی می شود و یا در فرآیند احتراق می سوزد.

وی با بیان اینکه در توسعه پایدار باید به مسئله محیط زیست و سرمایه گذاری برای حفظ آن توجه شود، گفت: در احداث قطب جدید پتروشیمی در منطقه چابهار تمامی بخش های توسعه ای و احداث با سازمان محیط زیست هماهنگ شده و مجوزهای لازم گرفته شده است.

پیوندی در مورد تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی اذعان داشت: زمانی به موجب فشار تحریم ها، واحدهای پتروشیمی به تولید بنزین مشغول شدند که این موضوع برای کوتاه مدت خوب بود اما در بلند مدت با توجه به ماهیت تولید محصولات پتروشیمی لازم است پتروشیمی ها به وظایف اصلی تولید محصولات خود بپردازند.

تعداد بازدید : ۲,۳۸۵