رئیس بهره‌برداری پتروشیمی پارس خبر داد/ صرفه‌جویی 175 میلیارد ریالی در این مجتمع

رئیس بهره‌برداری پتروشیمی پارس خبر داد/ صرفه‌جویی 175 میلیارد ریالی در این مجتمع
(شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲) ۱۶:۵۳

رئیس بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پارس از صرفه‌جویی اقتصادی سالانه 175 میلیارد ریال در پتروشیمی پارس خبر داد.

سید حمید زارع گفت: مهندسین بسیجی و خلاق این مجموعه موفق شدند با جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی انجام دهند.
وی افزود: استفاده از پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان که بر اساس طراحی صاحب لیسانس این واحد شرکت لینده آلمان صورت پذیرفته بود، دارای معضلات و مشکلات ایمنی، زیست محیطی و اقتصادی بود که می‌توان به موارد عمده آن اشاره کرد.
رئیس بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پارس ادامه داد: از سال 1389 بررسی جایگزینی پروپان به‌جای پروپیلن در مجتمع شروع شد و با توجه به عدم دریافت پاسخ قطعی از شرکت لینده به دلیل تشدید تحریم‌های تحمیلی، مهندسین خلاق شرکت، بررسی‌های کارشناسی را روی کمپرسور و تجهیزات مرتبط با آن شروع کردند.
زارع بیان کرد: نتیجه بررسی‌های کارشناسی امکان جایگزینی پروپان به‌جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان را تایید کرد و از مهر ماه 1392 جایگزینی تدریجی پروپان به‌جای پروپیلن آغاز شد و نتایج تست‌های عملیاتی موفقیت پروژه را تایید کرد.
وی افزود: در فرصت تعمیرات اساسی مسیرهای مورد نیاز از جمله مسیر تزریق بخارات سیکل تبرید به فلر FL-0691 و کمپرسورهای پروپان برای بازیابی و مسیر تزریق اولیه پروپان ذخیره شده در مخازن از محل کمپرسور پروپان به سیکل تبرید اجرا شد.
این مسئول یادآور شد: در اواخر آبان ماه جایگزینی پروپان به جای پروپیلن با موفقیت به طور کامل انجام شد و کل فلرینگ سیکل تبرید برای بازیابی پروپان از گازهای غیر کندانس به ورودی کمپرسورهای مخازن هدایت شد.
زارع با اشاره به مزایای این طرح اظهار داشت: امکان تخلیه سریع سیکل تبرید به مخازن پروپان در صورت بروز هرگونه نشتی یا بروز حادثه و عدم نیاز به انبارش پروپان سیکل تبرید در طول تعمیرات اساسی و اضطراری از جمله مزایای این طرح است.
وی به مزایای زیست محیطی این طرح اشاره کرد و افزود: جلوگیری از فلرینگ بیش از 300 تن سیال مبرد در ماه و بازیابی و برگشت آن به مخازن و کاهش بار روی کمپرسور تبرید بدلیل کاهش دانسیته سیال جایگزین و در نتیجه کاهش مصرف بخار HP نیز از دیگر مزایای این طرح است.
زارع از صرفه‌جویی اقتصادی سالانه 175 میلیارد ریالی در پتروشیمی پارس خبر داد و بیان کرد: در دسترس بودن سیال پروپان در مقایسه با پروپیلن، بازیابی و ذخیره سازی مجدد پروپان موجود در بخارات خروجی از سیکل تبرید و قطع وابستگی مجتمع به پروپیلن تولیدی مجتمع‌های دیگر نیز از جمله مزایای اجرای این طرح است.

تعداد بازدید : ۲,۴۳۴