طراحی پایلوت دستگاه RPB در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

طراحی پایلوت دستگاه RPB در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
(دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲) ۱۱:۲۴

به همت متخصصان و پژوهشگران پژوهش و فناوری پتروشیمی پایلوت دستگاه RPB - بستر پرشده چرخان (Rotating Packed Bed) – ساخته شد.

طراحی این پایلوت از بهمن 1390 آغاز شد. با پایان مراحل طراحی، ساخت این پایلوت از تاریخ 20 اسفند 91 آغاز شد و اکنون با صرف بیش از 900 نفر ساعت کار اجرایی فشرده  این واحد در مرکز ماهشهر در مرحله پیش  راه اندازی و  WATER RUN قرار گرفته است.

ساخت این دستگاه نمایانگر دست یابی به یک تکنولوژی مهم در جهت رسیدن به شتاب و کارایی بالا در فرایندهای صنعتی  است. تاکنون این دستگاه در فرایندهای مختلفی از جمله جذب، دفع، تقطیر و استخراج مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از بهترین نمونه های صنعتی شده آن در دنیا مربوط به فرایند reactive stripping در شرکت DOW آمریکاست که از مزایای آن می توان به افت فشار کمتر، افزایش ظرفیت، افزایش بازده نسبت به spray tower  معمول مورد استفاده در این فرایند، کاهش هزینه ها، Start up و Shut down ساده تر در طول بیش از ده سال کارکرد آن اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت پژهش و فناوری در سال های اخیر در دنیا مفهومی تحت عنوان Process Intensification مطرح شده است که می توان آنرا تقویت فرایند معنی کرد. اساس آن بر مبنای بکارگیری تجهیزات فرایندی کوچکتر و ایمن تر در واحدها می باشد. کاهش اندازه، هزینه های ثابت و عملیاتی را کاهش می دهد و با کاهش موجودی مواد خورنده و خطرناک، ایمنی واحد را افزایش می دهد.

یکی از تکنولوژی هایی که اخیراً در این زمینه مطرح شده و در موارد زیادی کارایی آن ثابت شده است، بستر پرشده چرخان (Rotating Packed Bed) می باشد.

در بسترهای پرشده چرخان با افزایش شتاب گرانش، نیروی محرکه جدیدی برای حرکت فازها فراهم می شود. در چنین شرایطی شدت طغیان کاهش   پیدا می کند، در نتیجه دبی های بالاتر گاز و مایع می توانند مورد استفاده قرار گیرند، سطح تماس دو فاز افزایش پیدا می کند و فیلم های مایع نازک تر می گردند.

تحت این شرایط ضرائب انتقال جرم بالایی بدست می آیند که به شدت ابعاد فیزیکی مورد نیاز دستگاه را کاهش می دهند.

تعداد بازدید : ۱,۹۵۴