علوم دانشگاهی در خدمت تامین آب صنایع پتروشیمی

علوم دانشگاهی در خدمت تامین آب صنایع پتروشیمی
(یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲) ۰۸:۵۰

نتایج یک پژوهش علمی در خصوص "تامین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سالهای آینده" برای تصمیم گیری در اختیار مسئولین قرار گرفت.

نتایج یک پژوهش علمی در خصوص "تامین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سالهای آینده" برای تصمیم گیری در اختیار مسئولین قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جلسه شورای راهبردی عملیات غیر صنعتی شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر که با حضور مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی و مسئولین بلند پایه شهرستان ماهشهر برگزار شد، نتایج سه پژوهش علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نماینده مردم شهرستان ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بندرماهشهر، مدیرعامل سازمان آب جنوب شرق استان خوزستان، مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی، اعضای شورای پژوهشی سازمان منطقه ویژه و اساتید دانشگاههای مجری طرح های پژوهشی در این جلسه حضور داشتند.

از جمله پروژه های پژوهشی ارائه شده در این جلسه طرح "امکان سنجی و ارزیابی اقتصادی تامین آب مورد نیاز منطقه ویژه از طریق تصفیه آب دریا" بود که مطالعات آن توسط دانشگاه شهید عباسپور انجام شده است.

در حال حاضر، آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر از طریق رودخانه ی کارون تامین می شود. تداوم این روند دغدغه هایی را برای مسئولین بدنبال خواهد داشت که از آن جمله می توان به بعد مسافت از کارون، کاهش احتمالی آورد این رودخانه در آینده، کیفیت روبه کاهش این آب، آسیب های احتمالی به خط انتقال و جمعیت رو به افزایش تحت پوشش رودخانه اشاره کرد.

آب رودخانه های زهره و جراحی، آبهای زیرزمینی منطقه، پسابهای کشاورزی و تصفیه خانه های فاضلاب شهری و صنعتی، شاخه های خور موسی و خلیج فارس از جمله منابع آب مورد مطالعه پژوهشگران دانشگاه شهید عباسپور بوده است که با توجه به کیفیت، بعد مسافت، حجم آب و سایر فاکتورهای موثر، از میان این منابع، پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری، صنعتی و رودخانه های منطقه از طرف مجری طرح به عنوان اولویتهای اول تا سوم معرفی شدند.

در این مرحله مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی و مسئولین شهری شهرستان، می بایست از میان گزینه های ارائه شده یک راهکار را برای تامین آب صنایع پتروشیمی منطقه در سالهای آینده انتخاب کنند.

"امکان سنجی فنی، اقتصادی، اجتماعی احداث قطار شهری در مسیر شهرک بعثت به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی" و "مطالعه و بررسی نشست در منطقه ویژه و تدوین دستورالعمل های تعمیر و اصلاح مناطق نشست یافته" نیز از دیگر پروژه های پژوهشی مطرح منطقه ویژه است.

این پروژه ها که نیاز و دغدغه عمومی کارکنان و شرکتهای منطقه است توسط دانشگاههای مطرح کشور در حال اجرا می باشند که مراحل پژوهشی خود را پشت سر می گذارند.

این سه پروژه توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تعریف و پیگیری می شود، اما به علت اینکه به نحوی با تمامی شرکتهای منطقه مربوط می شود، در جلسه شورای راهبردی مدیران عامل منطقه ارائه شدند.

تعداد بازدید : ۲,۳۱۴