وزیر نفت:

ارزش صادرات پتروشیمی با 61 درصد افزایش به 8 و 7 دهم میلیارد دلار رسید

ارزش صادرات پتروشیمی با 61 درصد افزایش به 8 و 7 دهم میلیارد دلار رسید
(جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۹) ۱۸:۰۷

وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از 6 تا 7 هزار میلیارد تومان پروژه صنعت نفت در دهه فجر گفت: بهره‌برداری از این تعداد طرح نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دسیسه‌ها می‌تواند با استواری ایستادگی کند و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش نیپنا، دکتر سیدمسعود میرکاظمی پنجشنبه 28 بهمن در مراسم بهره‌برداری از 8 طرح پتروشیمی در منطقه ماهشهر اظهار داشت: پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسید هزار میلیارد تومان از پروژه‌های صنعت نفت در دهه فجر امسال بود که به لطف خدا و اعتماد و خودباوری متخصصان صنعت انجام شد.
 وی با بیان اینکه بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را به 51 میلیون تن در سال رسانده است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان برنامه پنجم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور به حدود 95 میلیون تن در سال برسد.وی با اشاره به تولید 1.5 میلیارد لیتر بنزین در 7 واحد پتروشیمی، تاکید کرد: با وجود اینکه بخشی از ظرفیت‌های تولیدی این واحدها به تولید بنزین اختصاص یافت موفق شدیم در 10 ماه نخست سال 33 میلیون و 400 هزار تن محصول پتروشیمی تولید کنیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد نشان می‌دهد.
میرکاظمی افزود: همچنین در این مدت 13 میلیون و 200 هزار تن محصول با رشد 27 درصدی نسبت به سال گذشته صادر و 5 میلیون و 800 هزار تن محصول نیز با رشد 10 درصدی در داخل کشور فروخته شده است.
وزیر نفت ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی در 10 ماه نخست امسال را 12 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: 8.7 میلیارد دلار از کل ارزش فروش مربوط به صادرات و 4 هزار و 700 میلیارد تومان آن نیز مربوط به فروش داخلی بوده است.
به گفته او ارزش کل فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51 درصد، صادرات 61 درصد و فروش داخلی 38 درصد رشد داشته‌اند.
میرکاظمی میزان سرمایه‌گذاری دفتری انجام شده در طرح‌های پتروشیمی را 50 میلیارد دلار دانست و یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 49 میلیارد دلار پروژه تعریف شده در این صنعت وجود دارد که از پیشرفت‌هایی بین صفر تا 100 درصد برخوردار هستند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون مراکز علمی و مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی در کنار هم به تولید دانش و خدمات فنی و مهندسی می‌پردازند و امتیازهایی که در گذشته از خارج وارد می‌شد امروز خود آن را تولید می‌کنند، بنابراین امیدداریم که تا پایان برنامه پنجم توسعه بتوانیم صادرکننده به نام دانش در حوزه پتروشیمی باشیم.

تعداد بازدید : ۱,۴۰۸