گزارشی از عملکرد پتروشیمی امیرکبیر

گزارشی از عملکرد پتروشیمی امیرکبیر
(شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸) ۱۵:۵۷

مجتمع پتروشیمی امیرکبیر یکی از مجتمع هایی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور سرعت بخشیدن به فعالیت های اجرائی طرح های توسعه صنایع پتروشیمی و استفاده از مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی به عنوان مجری طرح الفین ششم تاسیس کرده است

 دفتر خبری ماهشهر نیز با هدف اطلاع رسانی و معرفی دستاوردهای این مجتمع گزارشی در خصوص عملکرد آن تهیه و تنظیم کرده است.
مجتمع پتروشیمی امیرکبیر در بندر امام خمینی در جنوب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در سایت چهار در زمینی به مساحت 55 هکتار واقع شده است.این مجتمع دارای واحد اتیلن ، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی ، پلی اتیلن سبک ، واحد بوتن-1 و واحد بوتادین است. شرح تولیدات و خوراک واحدهای مزبور به قرار زیر است:
واحد الفین: تولید 520 هزارتن در سال اتیلن، 154 هزارتن پروپیلن در سال، 134 هزارتن بنزین پیرولیز در سال ، 104 هزارتن برش چهار کربنه و 5/23 هزارتن در سال سوخت مایع و مصارف آن به عنوان خوراک واحدهای پلیمری است.خوراک این واحد نیز از گاز اتان، رافینیتI و بوتان از پتروشیمی بندرامام، برش های سبک، رافینیت II ، برش پنتا و گاز مایع از پتروشیمی بوعلی سینا تامین می شود.
واحد پلی اتیلن سنگین: محصول تولیدی این واحد 140 هزار تن در سال پلی اتیلن سنگین درگریدهای قابل تولید 12،13،14،EX1، EX2،EX3،EX4،EX5 است. خوراک این واحد 144 هزارتن در سال اتیلن از واحد الفین و 5/2 هزار تن در سال بوتن 1 از واحد بوتن 1 تامین می شود. مصارف محصولات تولیدی در این واحد شامل اقلام صنعتی، کیسه های نازک، روکش سیم و کابل ، مخازن کالا، جعبه های حمل و نقل ،ساخت لوله های آب و فاضلاب و لوله های مخصوص گاز رسانی  گزارش شده است.
واحد پلی اتیلن سبک خطی : 260 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی در گریدهای قابل تولید LL0220 KJ، HD6070EA، HD6070UA، HD5218EA،HD5226EA  و خوراک آن نیز 253 هزار تن در سال اتیلن از واحد الفین و 11 هزار تن در سال بوتن 1 از واحد بوتن1 تحت لیسانس بی پی انگلستان است . مصارف و کاربرد محصولات تولیدی این واحد  نیز شامل استفاده در پوشش کابل، استفاده عمومی در ساخت فیلم های مختلف، لوله ها، ظروف مایعات و انواع کیسه های پلاستیکی ذکر شده است.
واحدهای دیگر این مجتمع با دریافت خوراک از واحد الفین به عنوان واحد مادر در این مجموعه فعال هستند و تولید لوله های پلی اتیلنی ، ساخت ظروف با حجم کم، روکش سیم های مخابرات و برق، قطعات اتومبیل نیز از دیگر موارد مصرفی این واحدها نام برده شده است. همچنین تولید سالانه 50 هزار تن بوتادین در واحد بوتادین آن نیز جهت صادرات به عنوان ماده اولیه جهت ساخت لاستیک های مصنوعی و پلیمرهای مقاوم مانند PBR ،ABS ،BDSR نیز عنوان شده است.
کیفیت و مرغوبیت کالا امروزه اساسی ترین عنصر رقابت کارخانجات تولیدی در بازارهای داخلی و جهانی است . به همین منظور تولیدکنندگانی موفق هستند که بتوانند تولیدات خود را منطبق با استانداردهای جهانی عرضه کنند. آزمایشگاه به عنوان  تنها نهاد کنترل کننده کیفیت تولیدات ، نقش بسزایی در این امر دارد . پتروشیمی امیرکبیر به لحاظ تجهیزات آزمایشگاهی یکی از منحصر به فرد ترین شرکت های منطقه است که برای کنترل فرایند تولیدی خود مجهز به 5 آزمایشگاه پیشرفته با تجهیزات دقیق جهت آنالیز خوراک، محصولات میانی و نهایی بوده و کیفیت محصولات آن به طور مداوم در طول 24 ساعت شبانه روزکنترل می شود.
طرح الفین ششم از طرح های مصوب برنامه 5 ساله دوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی محسوب می شود و مهمترین دستاوردهای اجرایی این طرح به شرح زیر است:
*ساخت بیش از 95% از دستگاه های ثابت در ایران با صرفه جویی حدود 70 میلیون دلار و اشتغال حدود 8 میلیون نفر ساعت غیر مستقیم و 22 میلیون نفر ساعت مستقیم
*صرفه جویی سرمایه گذاری نسبت به سرمایه گذاری جهانی حدود 20 الی 30 درصد 
* اولین بار کوره های الفین در ایران ساخته شده است
* اولین بار راکتور خاص تبدیل استیلن واحد الفین در ایران ساخته شده است
* مشارکت بخش خصوصی در واحد پلی پروپیلن به صورت 100%
* استفاده از منابع عمومی جهت سرمایه گذاری ریالی به عرضه سهام از طریق پذیره نویسی
* انجام مهندسی تفضیلی کلیه واحدها توسط مشاوران ایرانی
* مدیریت مهندسی و اجرا توسط نیروهای داخلی
* ساخت و نصب مخزن دوجداره اتیلن به وسیله پیمانکاران ایرانی
در ادامه باید به افتخارات حاصل شده در این مجتمع به منظور صیانت از نیروی انسانی و حفاظت از محیط زیست نیز اشاره کرد. استفاده بهینه از انـــــرژی و منابع طبیعی در جهت افزایش بهره وری مجتمع، تامین منابع مالی، انسانی و سازمانی مورد نیاز جهت توسعه عملکرد و بهبود مستمر، تعهد به پیشگیری از بیماری های شغلی و حوادث ناشی از کار و حمایت از نیروی انسانی از اهداف این مجموعه و نیز دریافت گواهینامه های ایزو به صورت سیســـتم IMS ، تاییدیه شرکت PIRA از کشور انگلـــستان در زمیـــنه FOOD GRADE ، دریافت رتبه سوم HSE بین شرکت های ملی صنایع پتروشیمی و دریافت لوح تقدیر از اداره کار و امور اجتماعی بندر امام خمینی، از جمله افتخارات و عناوینی است که این مجتمع کسب کرده است.
شـــایان ذکر است ، به منظور تبادل و انتقال نظرات خریداران محصولات پتروشیمی امیر کبیـر به مسئولان و عوامل تولید و ایجاد محیطی مناسب برای تبادل نظر طرفین ، خدمات مهندسی فروش در این مجتمع به صورت برنامه ریزی شده در هر 6 ماه یکبار جلســــه ای با خریداران برگزار می کند که در این جلسات پس از جمع آوری اطلاعات و نظرها و نیازهای مشـــــتریان و تحلیل و بررسی آن ها و نیز شناخت نقاط ضعف و قوت محصولات و خدمات قابل ارائه اقدامات بهیــــنه ای را به عمل آورده است از جمله پاسخ گویی به در خواست مشتریان در خصوص ایجاد خطوط ارتباطی و WEB SITE و نیز ارائه روش های مختــــلف فروش، می توان اشاره کرد.


تعداد بازدید : ۴,۵۵۵