با ظرفیت 40 هزار تن در سال

نخستین واحد تولید ایزوسیانات خاورمیانه در ماهشهر افتتاح شد

نخستین واحد تولید ایزوسیانات خاورمیانه در ماهشهر افتتاح شد
(سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷) ۱۵:۱۶

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به بهره برداری رسمی از فاز اول پتروشیمی کارون در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اظهار داشت: این مجتمع نخستین پروژه تولید ایزوسیانات ها در خاورمیانه است که ظرفیت تولید آن در فاز اول 40 هزار تن در سال است.


به گزارش نیپنا؛ مهندس عادل نژادسلیم مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: دانش فنی این طرح به سادگی در اختیار کشورها و شرکت های صاحب صنعت نیست، بنابراین پتروشیمی کارون یکی از مهم ترین و منحصر به فرد ترین طرح های صنعت پتروشیمی در جهان است.
وی قیمت فروش هر تن ایزوسیانات ها در جهان را 2 هزار دلار اعلام کرد و افزود: هم اکنون در این مجتمع حدود 600 تن محصول تولید شده که برای صادرات آماده است.
به گفته او ایزوسیانات ها در تولید اسفنج ها، فوم ها و انواع روکش کاربرد دارد و علاوه بر مصارف داخلی می تواند سهم مهمی از صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشد.
نژادسلیم ادامه داد: فاز دوم این طرح نیز 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنان در دست ساخت است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره طرح توسعه پتروشیمی فجر نیز اظهار داشت: پتروشیمی فجر نخستین تولید کننده سرویس های جانبی مجتمع های پتروشیمی در کشور است که فاز اول آن از سال 80 در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: با اتمام مراحل اجرای طرح توسعه پتروشیمی فجر و بهره برداری از آن با حضور وزیر نفت ظرفیت تولید برق در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر به 830 مگاوات ساعت می رسد.
وی یادآور شد: فاز دوم پتروشیمی فجر نیز علاوه بر طرح توسعه فاز یک در حال ساخت است که با نصب دو ژنراتور تولید برق آن تا تابستان سال آینده می توانیم علاوه بر تامین برق مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی به شبکه برق استان نیز به منظور تامین برقی پایدار کمک کنیم.
بر اساس این گزارش، فاز نخست طرح پتروشیمی کارون و طرح توسعه فاز اول پتروشیمی فجر بعد از ظهر امروز (سه شنبه 20 اسفند) با حضور وزیر نفت و جمعی از مدیران صنعت پتروشیمی به طور رسمی به بهره برداری می رسد.

تعداد بازدید : ۳,۲۱۱