پژمان طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با بیان اینکه نمایشگاه ایرانپلاست امروز به نمادی از قدرت و بلوغ صنعت پلیمر و پتروشیمی کشور بدل شده و بستری برای ترسیم افق آینده این صنعت به شمار میرود، افزود: طبق روال هر سال، یک هفته پس از پایان نمایشگاه، پرسشنامهای میان اعضای انجمن توزیع شد تا دیدگاههای آنان نسبت به نحوه برگزاری و دستاوردهای این رویداد گردآوری شود.
وی توضیح داد: نتایج بهدستآمده از این نظرسنجی نشان داد حدود ۳۵ درصد از اعضای انجمن در جریان نمایشگاه موفق به عقد تفاهمنامههای همکاری با سایر مجموعهها شدهاند. همچنین حدود ۶۲ درصد از بازدیدکنندگان، رضایت خود را از روند کلی نمایشگاه و تخصصیتر شدن آن ابراز کردهاند. وی گفت: این آمار بیانگر آن است که نمایشگاه ایرانپلاست ۱۴۰۴ نسبت به دورههای گذشته با رویکردی هدفمندتر و فنیتر برگزار شده است.
طاهرخانی با اشاره به اینکه در مقایسه با سال گذشته، تعداد بازدیدکنندگان با کاهش جزئی روبهرو بوده است، افزود: این کاهش در مقابل افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه و رشد جلسات فنی و تخصصی میان فعالان صنعت، موضوعی مثبت ارزیابی میشود.
وی تأکید کرد: این تغییر جهت نشاندهنده ارتقای سطح کیفی نمایشگاه و تمرکز بیشتر بر محتوای فنی و تعاملات کاربردی است و نمایشگاه امسال از لحاظ تخصصی و فنی نسبت به دورههای قبل بهبود قابلتوجهی داشته و جایگاه خود را بهعنوان رویدادی مؤثر در توسعه صنعت پلیمر تثبیت کرده است.
رضایت فعالان صنعت از تمرکز نمایشگاه بر دانشبنیانها و نوآوری
دبیر اجرایی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، یکی از عوامل اصلی رضایت شرکتکنندگان را توجه ویژه برگزارکنندگان به مباحث فنی، تحقیقاتی و دانشبنیان عنوان کرد و گفت: در سالن ویژه شرکتهای دانشبنیان و ارائه محصولات نوین پلیمری، جلسات متعددی میان شرکتهای داخلی و خارجی برگزار شد و بسیاری از فعالان صنعت در گزارشهای خود به انجمن تأکید داشتند که از نظر فنی، نمایشگاه امسال برای آنها رضایتبخشتر و مؤثرتر از دورههای گذشته بوده است.
لزوم تقویت بخش بینالمللی نمایشگاه
وی در ادامه به برخی نکات قابلبهبود در برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج نظرسنجیهای انجامشده، بخش بینالمللی نمایشگاه همچنان جای ارتقا دارد و با توجه به ظرفیت بالای صنعت پلیمر، انتظار میرود در دورههای بعد، حضور شرکتهای خارجی پررنگتر و تعاملات بینالمللی گستردهتر شود.
طاهر خانی ، با تأکید بر نقش سیاستگذاری هوشمندانه در توسعه بخش بینالملل گفت: بازنگری در برخی سیاستها میتواند جذابیت حضور شرکتهای خارجی را افزایش دهد. وی افزود: اقداماتی مانند بهبود شرایط اقامت، تخصیص متراژ مناسب غرفهها، ارائه پیشنهادهای اقتصادیتر و انعطاف در مدلهای همکاری میتواند حضور خارجیها را تقویت کند.
وی افزود: حتی میتوان از ظرفیت تفاهمنامههای همکاری و تهاتر زمین یا خدمات میان انجمنها و تشکلهای داخلی و خارجی استفاده کرد تا زمینه حضور گستردهتر شرکتهای خارجی فراهم شود؛ مدلهایی که در بسیاری از نمایشگاههای بینالمللی تجربه شده و نتایج مثبتی داشته است.
طاهرخانی، در ادامه تعیین تقویم ثابت سالانه برای برگزاری نمایشگاه ایرانپلاست را یکی از پیشنهادات کلیدی انجمن عنوان کرد و افزود: تثبیت تاریخ برگزاری میتواند امکان برنامهریزی دقیقتر را برای شرکتها و تشکلها فراهم کند و مشارکت مؤثرتری را رقم بزند.
تغییرات ساختاری در شیوه برگزاری نمایشگاه نوزدهم
دبیر اجرایی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به تغییرات ساختاری در این دوره گفت: امسال برای نخستینبار شورای سیاستگذاری از بخش اجرایی تفکیک شد و این اقدام نقش مؤثری در بهبود فرآیندها و افزایش کارایی داشت. وی افزود: این تفکیک موجب شد تصمیمگیریها با تمرکز بیشتری انجام شود و مدیریت نمایشگاه توسط آقای مقاره و تیم دبیرخانه نیز با سرعت بالاتر امور عملیاتی را پیش ببرد.
وی تأکید کرد: برای ارتقای بیشتر کیفیت نمایشگاه در دورههای آینده، بهتر است نظرسنجی از فعالان صنعت از ماهها قبل آغاز شود تا نقاط قوت و ضعف بهصورت میدانی شناسایی شود. وی افزود: حضور نسلهای جوانتر و فعالان تازهوارد در فرآیند تصمیمگیری میتواند دیدگاههای نو و خلاقانهتری را وارد نمایشگاه کنند