به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزای رویترز، مدیران صنعت پتروشیمی هشدار دادند که تعرفههای گمرکی آمریکا با تشدید فشارها بر تجارت جهانی، چالشهای موجود در بخش پتروشیمی را عمیقتر کرده؛ در حالی که چین با تغییر مسیر صادرات خود به بازارهای آسیایی، رقابت را در این منطقه افزایش داده است.
گانش گوپالاکریشنان، رئیس بخش تجارت پتروشیمی شرکت توتال انرژی فرانسه، در همایش نفت سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APPEC) در سنگاپور اعلام کرد: تداوم اجرای تعرفهها میتواند منجر به کاهش ۱۵ درصدی تجارت جهانی پتروشیمی شود.
وی گفت: اگر تعرفه ها پابرجا بمانند، تجارت پتروشیمی افزون بر ۳۴ درصدی که در پنج سال گذشته شاهد بوده است، ۱۵ درصد دیگر نیز کاهش خواهد یافت.
رئیس بخش تجارت پتروشیمی توتال انرژی تأکید کرد که خانههای تجارت پتروشیمی که مالک دارایی نیستند، برای بقا تلاش میکنند و افزود که ظرفیت بیش از حد منجر به کاهش ۳۴ درصدی تجارت در پنج سال گذشته شده است.
سانجیو واسودوا، معاون اجرایی رئیس و مدیر ارشد بازار شرکت هالدیا پتروکمیکالز (Haldia Petrochemicals) هم در این همایش اعلام کرد که تعرفهها کشورها را به سمت حمایت بیشتر از تولیدات داخلی سوق دادهاند.
وی افزود: برنامهریزی سرمایهگذاری برای کوتاهمدت بهدلیل ظرفیت مازاد و نوسانهای بازار دشوارتر شده است.
معاون اجرایی مدیرعامل شرکت هالدیا پتروکمیکالز ادامه داد: مصرف هند با نرخ رشد پایدار همچنان مطلوب است و این کشور بهعنوان نطهای روشن نادر در بازار پتروشیمی شناخته میشود.
بحرین آسماوی، مدیر ارشد بازرگانی گروه پتروناس کمیکالز مالزی، هم در حاشیه این رویداد اعلام کرد که تعرفههای آمریکا موجب شدهاند محصولات چینی به سمت «بازارهای سنتی ما» در آسیا سوق داده شوند.
وی گفت: بازار اصلی ما آسیای جنوبی، تایلند، اندونزی، مالزی و ویتنام است و همه اینها اکنون توسط چین تأمین میشوند و مورد حمله قرار گرفتهاند، زیرا چین دیگر نمیتواند به ایالات متحده عرضه کند.
مدیر ارشد بازرگانی پتروناس کمیکالز همچنین اعلام کرد که این گروه در حال تنوعبخشی به تولید مواد شیمیایی تخصصی است، زیرا صادرات محصولات از رزین گرفته تا محصولات نهایی، پس از اجرای تعرفههای آمریکا، با هجوم چین به بازارهای آسیایی جایگزین شده است.
آسماوی گفت: پتروناس دو شرکت در اروپا را خریداری کرده است تا فناوری لازم برای انتقال به بازارهای آسیایی را به دست آورد.