امروز، با گسترش مشاغل و جهان ارتباطات، راههای متعددی در راستای معرفی کسبوکارها ارائه شده است؛ یکی از ابزارهای قدرتمند توسعه پایدار و ایجاد ارتباطات مؤثر، نمایشگاهها هستند. همین سالنهای بزرگ و پرهیاهویی که در هر ماه از سال، به یک برند و تخصص خاص اختصاص مییابند. اما برای اینکه این سالنها از یک فضای سرد و خالی به چنین ترکیب، چیدمان و پویایی تبدیل شوند، گروه بزرگی از نیروهای انسانی، صاحبان کسبوکار، مدیران، استراتژیستها، تولیدکنندگان تجهیزات نمایشگاهی و... مشارکت دارند. هر کدام از گروههای مشارکتکننده در شکلگیری یک نمایشگاه، مسئولیتهای متفاوتی دارند که برای انجام این مسئولیتها، شرایط بسیاری تعریف شده است.
برای تسهیل و آگاهی شرایط مشارکتکنندگان، نقشهراهی لازم بود تا همهچیز از زمان تصمیمگیری برای حضور در نمایشگاه تا آخرین روزی که وسایل از غرفهها خارج میشود، بر روی اصول و نظم مشخصی پیش برود؛ این نقشه راه، امسال، در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست و با همت رئیسکل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر نمایشگاه، معرفی و توزیع شد؛ «کتاب جامع نمایشگاه» که به قلم اسفندیار صلاحتپور نگارش شده است.
روزنوشتهایی که نقشهراه نمایشگاه شد
صلاحیتپور سالها سکاندار روابط عمومی شرکت پتروشیمی مارون بود؛ همان کسی که برای نخستینبار، این شرکت را برای ورود به نمایشگاه مرتبط با صنعت نفت آماده کرد. او دانشآموخته نفت است و در بسیاری از نمایشگاههای داخلی و خارجی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی شرکت کرده. آنچه طی سالها و در این حضورهای نمایشگاهی، توجه نویسنده «کتاب جامع نمایشگاه» را جلب کرد، نبود سازوکاری مشخص برای جانمایی غرفهها، توجیه حضور مشارکتکنندگان، آداب غرفهداری از لباسهای متحدالشکل گرفته تا غرفهآرایی و سایر موارد مربوط به برگزاری نمایشگاه بود. ابتدا بعد از هر نمایشگاهی یادداشتنویسیهای شخصی انجام میداد و از چالشها عکس میگرفت. رفتهرفته این یادداشتنویسیها از چالشهای غرفهداری فراتر رفت و به مسائل مربوط به مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان هم رسید.
این یادداشتها روزبهروز بیشتر میشد و به صدها صفحه رسید. تا اینکه صلاحتپور، تصمیم گرفت این یادداشتها را در قالب یک کتاب، تنظیم کند و همین شد که «کتاب جامع نمایشگاه» شکل گرفت. پایان نگارش این کتاب، همزمان با شیوع کووید 19 بود و همین وقفه در انتشارش، موجب بازنگری و بهروزرسانی مطالب شد. سرانجام، روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با صلاحتپور همراه شد و کتاب او به چاپ رسید و در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست توزیع شد.
دستورکاری برای تدوین استراتژی موفق نمایشگاه
آنطور که رئیسکل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مقدمه این کتاب گفته، تجربه نشان داده که حضور موفق در نمایشگاه نیازمند دانش، برنامهریزی و اجرای دقیق است. از انتخاب درست نمایشگاه و طراحی استراتژی حضور گرفته تا مدیریت غرفه، تعامل حرفهای با بازدیدکنندگان، جمعآوری دادههای بازار و درنهایت پیگیریهای پس از پایان رویداد؛ هر مرحله میتواند تأثیر مستقیمی بر بازگشت سرمایه و اعتبار برند داشته باشد. این کتاب، با همین رویکرد تدوین شده است؛ راهنمایی جامع و کاربردی برای حضور اثربخش در نمایشگاهها.
در «کتاب جامع نمایشگاه»، صلاحتپور تلاش کرده مراحل مختلف حضور در نمایشگاه، از صفر تا صد را بهصورت علمی و اجرایی توضیح دهد؛ از همان روز ثبتنام و انتخال موقعیت غرفه، طراحی و چیدمان حرفهای، آموزش تیم غرفهدار، روشهای بازاریابی و تبلیغات در طول نمایشگاه، تا تحلیل نتایج و ارزیابی عملکرد پس از پایان رویداد. او نیز در بخش معرفی نویسنده که در ابتدای کتاب منتشر شده، گفته: «این کتاب حاصل پیوندی است میان دیدهها و آموختهها، روایتی ماندگار برای همه آنان که میخواهند حضوری اثرگذار و متمایز در جهان نمایشگاهها داشته باشند.»
«کتاب جامع نمایشگاه» به قلم اسفندیار صلاحتپور، توسط انتشارات علوم رفتاری، در تابستان 1404 و در 264 صفحه منتشر کرده است.