رئیس امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی صنایع پتروشیمی :

ایران‌پلاست گردهمایی کیفیت، گستردگی و تنوع است

ایران‌پلاست گردهمایی کیفیت، گستردگی و تنوع است
(پنج شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴) ۱۲:۱۵

رئیس امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: یکی از نکات مهم در ایران‌پلاست نوزدهم، این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان داخلی و خارجیِ حاضر در این دوره از نمایشگاه،بر این باور هستند که بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی در تمامی زنجیره ارزش، با کیفیت، گستردگی و تنوع قابل‌قبولی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نوزدهمین دوره نمایشگاه ایران‌پلاست را با حضور بیش از 700 شرکت داخلی و 67 شرکت خارجی برگزار کرد. در هر دوره، نقاط قوت و ضعف شناسایی می‌شود و به درس‌آموخته‌ای برای دوره بعد خواهد شد. امسال، برگزاری چنین رویدادی در سطح بین‌المللی، با چالشی غیرقابل‌پیش‌‌بینی مواجه بود؛ جنگ تحمیلی 12روزه که برای مجریان و شرکت‌کنندگان نگرانی‌‌هایی به وجود آورد. اما به‌هرترتیب، این نمایشگاه، پرقدرت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

طی روزهای برگزاری نمایشگاه، در کنار سایر مجریان و مسئولان، هوشنگ حاجی‌زاده، رئیس امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی صنایع پتروشیمی  هم حضور داشت؛ حضوری که به‌گفته او با نگاه پاسخگویی به حقوق شهروندی و ذی‌نفعان بود.

حاجی‌زاده در گفت‌وگو با «نیپنا» با اشاره به اینکه طی روزهای نمایشگاه، بازدیدهای مختلفی از بخش‌های حاضر در نمایشگاه داشته، می‌گوید: «ما به‌عنوان حوزه بازرسی، از بخش‌های مختلف شامل شرکت‌کنندگان خارجی، و شرکت‌های داخلی و تأمین‌کنندگان زنجیره ارزش از تولید مواد اولیه، میانی، محصول نهایی، و حوزه‌های دانش‌بنیان بازدید داشتیم تا از نزدیک، مسائل، چالش‌ها و دغدغه‌های آن‌ها را شناسایی و بررسی کنیم.»

ایران‌پلاست؛ گردهمایی کیفیت، گستردگی و تنوع

به‌گفته رئیس امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی پتروشیمی، با توجه به شرایط ویژه ایران، یعنی تحمیل جنگ 12روزه، برگزاری این نمایشگاه، نشان‌‌دهنده و جسارت و شهامت مجریان بابت برگزاری چنین رویدادی در این مقطع بود. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «اهمیت برگزاری نمایشگاه در شکست اخبار و هجمه‌های مختلفی بود که علیه ایران وجود داشت، دقیقاً یکی از مقاصد جنگ تحمیلی هم منزوی‌کردن ایران بود. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بر موضوعات اقتصادی و تأکید بر تلاش و پشتکار، شهامت برگزاری چنین رویداد بین‌المللی را، شرکت‌کنندگان به ما متولیان دادند.»
یکی از نکات مهم در ایران‌پلاست نوزدهم، این بود که بسیاری از شرکت‌کنندگان داخلی و خارجیِ حاضر در این دوره از نمایشگاه،بر این باور بودند که بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی در تمامی زنجیره ارزش، با کیفیت، گستردگی و تنوع قابل‌قبولی در کنار هم قرار داشتند که در مقایسه با سنوات گذشته، بسیار قابل‌‌توجه بود. نکته دیگر هم این بود که امسال، مخاطبان نمایشگاه را بازدیدکنندگان خاص با تخصص‌های مرتبط تشکیل می‌دادند که این نکته هم در ارزیابی عملکرد این نمایشگاه، قابل‌اهمیت است.

حرکت رو به جلو، با تجربیات امروز و بازنگری در چالش‌ها

به‌گفته حاجی‌زاده، برخی از شرکت‌های خارجی برای اولین‌بار در ایران‌پلاست حضور یافته بودند و کیفیت این نمایشگاه توجهشان را جلب کرده و تأکید داشتند در سایر نمایشگاه‌های مشابه، چنین هماهنگی‌ای در حوزه‌های تخصصی مشاهده نکرده بودند. البته باید گفت که با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در برگزاری این نمایشگاه داشتیم، هنوز تا نقطه ایدئال، فاصله داریم و می‌توانیم با بهره‌گیری از تجربیات امروز و بازنگری در چالش‌ها، حرکت رو به جلو داشته باشیم.
شاید تا پیش‌از‌این، حضور واحد بازرسی در نمایشگاه بین‌المللی، تعریف چندانی نداشت اما امروز، رئیس امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی پتروشیمی، حضور در نمایشگاه را مسئولیتی در راستای پاسخگویی به حقوق شهروندی و ذی‌نفعان معرفی کرده و می‌گوید: «نمایشگاه غنیمتی برای ما به‌عنوان مسئولان تصمیم‌گیر است. ما این غنیمت را از چند جهت بررسی می‌کنیم. یکی از وظایف در حوزه بازرسی، پاسخگویی به حقوق شهروندی و ذی‌نفعان است که از گروه‌ها و افراد مختلفی تشکیل شده‌اند.»

رعایت حقوق ذی‌نفعان مختلف در دستورکار

رویکرد وزارت نفت از استقرار دولت چهاردهم، تخصص‌محوری و رعایت حقوق ذی‌نفعان مختلف در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. در همین راستا، رویکرد واحد بازرسی به شکایات هم، رعایت حقوق ذی‌نفعان در سراسر کشور است که در این نمایشگاه، در یک زمان و مکان خاص، کنار هم قرار گرفتند؛ از شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی گرفته تا شرکت‌ها، مهمانان و هیئت‌های تجاری خارجی. حاجی‌زاده دراین‌باره می‌گوید: «ما از چالش‌های بسیاری از صنایع پایین‌دستی بی‌خبریم و حتی شاید آن‌ها هم از اینکه می‌توانند مشکلاتشان را با ما در میان بگذارند، بی‌اطلاع باشند. بازدید از غرفه‌های این صنایع و برقراری ارتباط با آن‌ها به‌عنوان نهاد بالادستی، این باور را منتقل کرد که ما همراه و کمک‌رسان آن‌ها در مسیر توسعه هستیم. در واقع قصد داریم با ارتباط‌گیری مؤثر با تمام شرکت‌های مرتبط به صنعت نفت و به‌خصوص پتروشیمی، چالش‌ها و مسائل آن‌ها را شناسایی کرده و در جهت حل و رفع آن‌ها حرکت کنیم که این نمایشگاه، جایگزین ارزشمندی برای بازدیدهای میدانی از سراسر کشور در راستای استماع مشکلاتشان بود. حتی در بازرسی‌‌ها، به موانع و چالش‌هایی که ممکن بود در آینده ورود شرکت‌کنندگان خارجی را با مشکل مواجه کند، پرداخته شد.»

هر چالشی را با ما در میان بگذارید

او با اشاره به اینکه رفع نواقص داخلی، در مواردی بسیار ضروری‌تر از حل مشکلات بیرونی‌ست، می‌گوید: «تحریم‌‌ها، سال‌هاست گریبانگیر کشور شده و باید در جهت رفع آن‌ها گام برداریم اما بیشتر از مسائل خارجی، باید به رفع موانع و چالش‌های داخلی بپردازیم؛ مشکلاتی مانند قیمت مواد، معضلات جابه‌جایی، سهمیه‌بندی سوخت پتروشیمی‌ها، آسیب‌های ناترازی گاز و برق که در درازمدت اختلال جدی در مسیر تولید ایجاد می‌کند. ما راه‌های ارتباطی، شماره‌های تماس و شبکه‌های اجتماعی خود را در اختیار تمامی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه قرار دادیم تا با درمیان‌گذاشتن مشکلاتشان، برای انتقال به نهاد مرتبط و حل هرچه‌ سریع‌تر آن‌ها اقدام کنیم. در همین گزارش نیز جا دارد اعلام کنیم که مخاطبان در هر نهاد، شرکت، گروه و کشوری می‌توانند موانع و چالش‌های خود را با امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات، از طریق شماره‌ تماس‌های 84994935-021 و آدرس ایمیل bazresi@nipc.ir یا وبسایت www.nipc.ir در میان بگذارند.»

تعداد بازدید : ۱۶۲