به گزارش نیپنا ، دوشنبه، هفدهم شهریور 1404، نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست با مشارکت بیش از ۷۰۰ شرکت داخلی و ۶۷ شرکت خارجی آغاز به کار کرد. از مجموع 767 شرکت حاضر در نمایشگاه، ۴۹ شرکت بهصورت مستقیم از چین و هند و ۱۸ شرکت بهصورت نمایندگان کشورهای چین، هند، کرهجنوبی، تایوان، آلمان، اتریش، ایتالیا و ترکیه حضور دارند.
امسال نیز مانند دورههای گذشته، با همکاری تشکلها و انجمنهای مرتبط، سه بخش در سالنهای ۵، ۱۸ و ۳۸ به ورکشاپها و نشستهای تخصصی اختصاص یافته است و در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه درمجموع ۳۴ کارگاه و نشست در نمایشگاه برگزار شد.
در اولین روز نمایشگاه، انستیتو بستهبندی ایران میزبان یکی از نشستهای تخصصی بود. سخنران این نشست، که با موضوع نقش بستهبندی در صادرات محصولات نهایی پتروشیمی برگزار شد، افشین فخر، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره بود.
مدیرعامل انستیتو بستهبندی ایران، در این نشست با اشاره به بخشهای مختلف صنعت بستهبندی، به تاریخچه سازمان جهانی بستهبندی اشاره کرد و گفت: «این سازمان فعالیت خود را از سال 1968 و از توکیو آغاز کرد و به کشورهای دیگر رسید.»
در ایران نیز، انستیتو بستهبندی ایران، بهعنوان تنها نماینده صنعت بستهبندی ایران، عضو سازمان جهانی بستهبندی (World Packaging Organization) و اتحادیه بستهبندی آسیا (Asian Packaging Federation) از دستاندرکاران و متخصصان صنعت بستهبندی تشکیل شده است. هدف این تشکل، افزایش بهرهوری فعالان صنعت بستهبندی و ایجاد جایگاه بستهبندی کشور با استفاده از تجارب و اصول جهانی، همچنین حمایت از توسعه صنعت بستهبندی در داخل کشور و حمایت از صادرات محصولات ایران و بهدستآوردن سهم بازارهای منطقهای و جهانی است؛ همانطور که در چشماندازش گفته شده: معرفی ایران بهعنوان قدرت مطرح صنعت بستهبندی جهانی و قدرت برتر صنعت بستهبندی آسیا تا سال ۲۰۳۰.
بهگفته فخر، بستهبندی یکی از مؤلفههای مهم برای صادرات محصول محسوب میشود و ضرورت دارد با بهروزترین دستاوردهای جهانی، همسو و همگام باشد.
آنطور که در این نشست در ارتباط با نقش بستهبندی در صادرات محصولات نهایی پتروشیمی مطرح شد، تنوع محصولات پتروشیمی بالاست و هر کدام از این محصولات، برای انتقال، جابهجایی و صادرات نیازمند بستهبندیهای استاندارد هستند؛ بستهبندیای که از محصول محافظت کرده و مشخصات محصول بر روی آن درج شده باشد. امروزه با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی و تولید انبوه محصولات پتروشیمی، عرضه این محصولات بهصورت خردهفروشی و عمدهفروشی به بازار، بدون بستهبندی امکانپذیر نیست. بنابراین بستهبندی محصولات در صنعت پتروشیمی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و این موضوع برای همه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در این صنعت اثبات شده است.
عضو هیئتمدیره انستیتو بستهبندی ایران در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد این انستیتو، همسو با الگوها و استانداردهای جهانی است، عوامل تأثیرگذار بر نوع و شیوه بستهبندی را در 4 بخش اقتصادی، فنی، قانونی و فرهنگی دستهبندی کرد. فخر درباره جزئیات این دستهبندی توضیح داد: «در بخش اقتصادی، باید به مدل تولید بستهبندی و اینکه این تولید انبوه یا کارگاهی است، توجه شود.
همچنین شرایط رقابتی بازار و گسترش مکانیسمهای فروش هم باید مورد توجه قرار بگیرد. رشد درآمد سرانه و افزایش کمی و کیفی مواد بهکاررفته هم از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. در بخش فنی توجه به تغییرات سریع در فناوریهای جدید تولید و بهروزرسانی آنها، همچنین تنوع کمی و کیفی در بستهبندی و شیوههای حملونقل، از مهمترین نکاتی است که باید مدنظر قرار بگیرد.
موضوع دیگر، توجه به موارد قانونی است که در این بخش باید به وضعیت مجوزهای تولیدی و خدماتی، وضع مقررات زیستمحیطی و وضعیت قوانین پشتیبان اشاره کرد. بخش دیگر تأثیرگذار در شیوه بستهبندی، موضوع فرهنگی است. در این بخش، توجه به نیاز خانوادهها، افزایش آموزشهای فرهنگی، تنوعطلبی مصرفکنندگان و روشهای جدید تحویل و فروش، از موضوعات مهم به شمار میرود.»
بستهبندی محصولات صنایع پتروشیمی یکی از عوامل کلیدی در حفظ کیفیت و ایمنی محصولات است. صنایع پتروشیمی به تولید مواد شیمیایی و پلاستیکها میپردازند که کاربردهای گستردهای در صنایع مختلف دارند. ازآنجاکه بسیاری از محصولات پتروشیمی شامل مواد خطرناک و شیمیایی هستند، انتخاب نوع مناسب بستهبندی برای محافظت از این محصولات در برابر آسیبهای فیزیکی، حرارت و رطوبت ضروری است.
آنطور که در نشست نقش بستهبندی در صادرات محصولات نهایی پتروشیمی مطرح شد، در کنار سایر شیوههای بستهبندی، شیوههای نوینی مانند بستهبندیهای هوشمند نیز در صنعت پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته که میتوانند شرایط ذخیرهسازی، دما و زمان انقضا را تحت نظارت قرار داده و اطلاعات لازم را به مصرفکننده منتقل کنند.