به گزارش نیپنا ، در شرایطی که صنعت ماشینسازی در ایران با مشکلاتی چون نبود استراتژی صنعتی، کمبود زیرساختهای تولید و چالشهای ناشی از تحریمهای داخلی و خارجی دستوپنجه نرم میکند، برخی شرکتها با تمرکز بر تخصص، تعهد و نوآوری، مسیر پایداری را برای ادامه فعالیت خود یافتهاند. شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) به مدیریت هنریک اصلانیان، از جمله این مجموعه هاست که با نزدیک به نیم قرن تجربه در طراحی و ساخت ماشینهای تزریق پلاستیک، نه تنها در بازار داخلی جایگاه ویژهای دارد، بلکه در تعامل با شرکتهای بینالمللی، سبد محصولات خود را توسعه داده و به راهکارهایی برای بقا و رشد در این صنعت اندیشیده است. در ادامه به گفت و گو با هنریک اصلانیان نشسته ایم.
لطفا در خصوص تاریخچه و اهداف شرکت الکتروهیدرولیکان توضیح دهید.
شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) فعالیت خود را از اوایل دهه پنجاه آغاز کرده و طراحی و ساخت دستگاههای تزریق تماماتوماتیک سری "ماهر" یکی از دستاوردهای این شرکت به شمار میرود. طی حدود چهلونه سال گذشته، این شرکت در زمینه ساخت مدلهای مختلف ماشینهای تزریق پلاستیک، ماشینهای سری عمودی و ماشینهای سری افقی فعالیت داشته است.
در خصوص اهداف شرکت الکتروهیدرولیکان باید عرض کنم هدف ما انجام تعهدات و همکاری مؤثر با همکاران و مشتریان است. شعار ما نیز در این شرکت «در کنار شما با نوآوری، تعهد و کیفیت» است.
چه عواملی باعث شد که نمایندگی انحصاری شرکت چینشانگ را بهدست آورید؟
از اوایل دهه هشتاد، زمانی که اصطلاحاً ورود ماشینآلات آزاد شد همکاری ما با شرکت «چین شانگ» نیز آغاز شد. البته ما پیش از آن هم با شرکت چینشانگ ارتباطاتی برقرار کرده بودیم؛ اما از همان زمان، با شروع تولید برخی قطعات شرکت الکتروهیدرولیکان در آنجا، همکاری ما شروع شد و اکنون حدود بیستوچهار سال است که در قالب قراردادها و تفاهمنامههای مختلف با گروه صنعتی چینشانگ همکاری میکنیم.
مهمترین تفاوت یا مزیت رقابتی شرکت شما نسبت به سایر رقبا در بازار ایران چیست؟
میتوانم بگویم یکی از مزیتهای شرکت ما، رویکرد حرفهای در انجام کار است. تمرکز کامل ما بر فرآیند تزریق پلاستیک و ماشینآلات و تجهیزات جانبی آن است. این تمرکز، در طی بیش از چهل سال، مزیت رقابتی قابلتوجهی برای ما ایجاد کرده است.
همکاری با شرکت چین شانگ تاکنون چه دستاوردهایی برای شما داشته است؟
یکی از دلایل آغاز همکاری با چینشانگ از اوایل دهه هشتاد، این بود که در آن زمان امکان ساخت دستگاههای بالای هفتصد تن را نداشتیم. در همان زمان، گروه صنعتی چینشانگ یکی از بزرگترین ماشینسازان دنیا در زمینه ماشینآلات با سایز بزرگ بود. این همکاری باعث شد سبد محصولات ما با افزودن دستگاههای سایز بزرگ تکمیل شود. همچنین حدود پانزده یا شانزده سال پیش، چینشانگ با شرکت میتسوبیشی ژاپن، که مالک پتنت ماشینهای دوصفحهای است، همکاری مشترکی آغاز کرد و ما موفق شدیم مجوز ارائه این محصول مشترک در ایران را نیز دریافت کنیم. این موضوع، سبد محصولات شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) را کاملتر کرد.
چه نوع ماشینآلاتی را از این شرکت وارد میکنید و بازار هدف آنها در ایران کجاست؟
ما سری SMT-P، یعنی دستگاههای دوصفحهای از هفتصد تن تا ششهزار و پانصد تن را از شرکت چینشانگ وارد میکنیم. همچنین سریهای GM MK6 را بهصورت کامل وارد میکنیم. سری MK6.6 نیز بهصورت قطعات وارد میشود که بخشی از آن در ایران و در شرکت الکتروهیدرولیکان مونتاژ و تولید میشود. این محصولات با نام شرکت الکتروهیدرولیکان در بازار عرضه میشوند.
در زمینه انتقال دانش فنی یا تولید مشترک با شرکت چینشانگ چه برنامهای دارید؟
انتقال دانش فنی یا تولید مشترک، موضوعی بسیار پیچیده است که به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهمترین عوامل، وجود بسترهای صنعتی مناسب در کشور میزبان است. متأسفانه طی دو دهه گذشته در این زمینه دچار عقبگرد شدهایم. مسائل مهمی مانند ریختهگری و عملیات حرارتی مطرح هستند که در حال حاضر زیرساختهای آن در ایران وجود ندارد. البته فعالیتهایی بهصورت مقطعی انجام شده، اما به دلیل شرایطی مانند تحریمها، این پروژهها به نتیجه مطلوب نرسیدهاند. به همین دلیل، در بازه سه تا پنج سال آینده، بعید میدانم تولید مشترک در ایران عملیاتی شود. همچنین ظرفیت تولید و تیراژ پایین نیز مانع دیگری در مسیر تولید مشترک است. البته در زمینه واردات برخی از قطعات و ساخت بخشی از آنها در داخل، اقدامات موفقی انجام شده و ادامه دارد.
چالشهای اصلی شما در بازار ماشینآلات صنعتی ایران چیست؟
در سالهای اخیر، بزرگترین چالش ما تحریمهای داخلی بوده است. ما توانستهایم تحریمهای خارجی را تا حدی با سیاستهای خاص پشت سر بگذاریم، اما در مورد تحریمهای داخلی، عملاً ناتوان ماندهایم. بهعنوان نمونه، در سال ۱۴۰۳ ثبت سفارش قطعات برای واحد ما، به دلایل نامشخص، انجام نشد و همین موضوع، خط تولید ما را با مشکل مواجه کرد. واقعاً نمیدانم چرا باید جلوی ثبت سفارش قطعات صنعتی گرفته شود. این موضوعات مثل آب و هوا برای واحد صنعتی حیاتیاند، ولی متأسفانه تحریمهای داخلی مانع از تأمین این نیازها شدهاند.
در حال حاضر با چه صنایعی همکاری میکنید؟
با صنایعی که در فرآیند تولید خود از ماشینهای تزریق پلاستیک یا فرآیند تزریق پلیمر استفاده میکنند؛ از جمله صنایع بستهبندی، قطعات خودرو، صنایع پزشکی، ساختمان (اتصالات UPVC، CPVC، PP) و هر صنعتی که با تزریق پلاستیک سروکار دارد.
آینده صنعت ماشینسازی در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
صادقانه بگویم، برای سه تا پنج سال آینده، تغییر خاصی نمیبینم. بهنظرم وضعیت به همین صورت نیم هفعال ادامه خواهد یافت. چون نه برنامهای داریم، نه استراتژی صنعتی مکتوب و مشخصی وجود دارد. واحدهای مختلف بهصورت پراکنده فعالیت میکنند و با این روند، نمیتوان انتظار یک حرکت راهبردی در این صنعت داشت.
و بهعنوان نکته پایانی...
میخواهم از انجمن پلیمر و هیئتمدیره آن تشکر ویژهای داشته باشم؛ چراکه یکی از معدود انجمنهایی است که تعهدات اجتماعی تعریفشده خود را بهطور کامل انجام داده و باعث ایجاد امید و انگیزه در میان اعضای خود شده است.