تشریح تحقق راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳

تشریح تحقق راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
(دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۱:۰۲

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با برنامه صف اول شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه های صنعت پتروشیمی را در سال 1403 را تشریح کرد.

به گزارش نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شامگاه گذشته (9 اردیبشهت ماه) در گفتگو با برنامه صف اول شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه های صنعت پتروشیمی را در سال 1403 را تشریح کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: همانطور که در سایت های عملیاتی صنعت پتروشیمی توقفی وجود ندارد، عوامل ستادی و اجرایی نیز تمام تلاش و اهتمام خود را در مسیر تولید پایدار به کار بسته اند.

شاهمیرزایی ادامه داد: در 19 فروردین ماه همه مدیران صنعت پتروشیمی از جمله 75 مدیرعامل و روسای هیئت مدیره و همچنین مدیران عامل طرح های پتروشیمی با برگزاری نشستی تخصصی بررسی کردند که چگونه می توانیم لبیک صادقی به ندای رهبرمان باشیم.

تامین خوراک پایدار

وی با اشاره به فرمان رئیس جمهور مبنی بر هدف گذاری و تحقق برنامه شعار سال، گفت: امروز بیش از 76 مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است که مجموع ظرفیت آنها بالغ بر 94 میلیون تن در سال است و امسال در یک جهش تولید این ظرفیت از 100 میلیون تن عبور کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یکی از راههای محقق کردن شعار سال در صنعت پتروشیمی تامین پایدار خوراک است که در این رابطه با تامین کنندگان خوراک (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ) مذاکره شده است.

وی با تاکید بر این که ما باید بتوانیم امسال یک صنعت پتروشیمی سرآمد و پیش رو در تراز جهشی که رهبری فرمودند را داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم خودمان را در ارتفاع و افق مورد انتظار رئیس جمهوری و وزیر نفت قرار دهیم.

معاون وزیر نفت افزود: متقاضیان محصولات پتروشیمی که بالغ بر 15، 16 هزار واحد صنعتی هستند در نوبت و صف اول تقاضا برای تامین خوراک از مجتمع های پتروشیمی هستند و اغلب صنایع کشور به صنعت پتروشیمی در ابعاد مختلف وابسته هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در خصوص نحوه مشارکت مردم در صنعت پتروشیمی باید گفت که بخشی از این مشارکت از طریق سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی محقق می شود و از سوی دیگر باید برای بهبود فضای کسب و کار و استفاده از بازار سرمایه تلاش کنیم.

ورود سرمایه های راکد مردم به بازار سرمایه پتروشیمی ها

وی بیان کرد: مردم باید با خرید سهام پتروشیمی های مولد و ارزش آفرین، سرمایه های راکد خود را وارد بازار کنند و از این طریق سرمایه گذاری بالقوه در کشور افزایش می یابد.

شاهمیرزایی با تاکید بر سهم بالای پتروشیمی ها در بازار سرمایه کشور، افزود: سرمایه گذاری ها تبدیل به شغل، کارآفرینی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و رشد تولید خواهد شد و به اقتصاد ملی کمک می کند.

تشکیل صندوق های سرمایه گذاری

وی با اشاره به این که اگر می خواهیم جهش تولید انجام شود باید صندوق های سرمایه گذاری تشکیل شود، گفت: خوشبختانه برخی از هلدینگ ها وارد عمل شده اند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از این امر حمایت می کند.

معاون وزیرنفت با بیان اینکه بخش تعاونی نیز علاقه مند به مشارکت فعال تری در صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: بخش دیگر فعالیت ها عرضه اعتباری است که مجتمع های معظم صنعت پتروشیمی با عرضه اعتباری خریداران محصولات را یاری می کنند تا مردم بتوانند در این بازار حضور بیشتری داشته باشند و سرمایه در گردش این واحد ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش بیشتر می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: با عرضه اعتباری رونق کسب و کار افزایش می یابد و کارگاه ها نیز فعال تر می شود و این امر تاثیر مستقیم در اشتغال و کار آفرینی دارد.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی در حوزه پایین دست حل شد، افزود: در سالی گه گذشت با همراهی و همکاری هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی و پیگیری و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بیش از 75 همت ارمغان مجتمع های تولیدی صنعت پتروشیمی (عرضه اعتباری) بود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطر نشان کرد: نهضت عرضه اعتباری در سه سال گذشته انقلابی را در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی همراه با مدیران عامل هلدینگ ها متعهد هستیم تا با بهره برداری از طرح های توسعه ای گام بلندی را در مسیر تحقق راهبرد جهش تولید برداریم.

شاهمیرزایی اظهار کرد: یک شرط اساسی را وزیر نفت برای همکاران توصیه کرده اند و آن تضمین خوراک پایدار واحد های پتروشیمی است، از سوی دیگر پتروشیمی ها نیز بهای خوراک دریافتی را باید پرداخت کنند تا خوراک پایدار را دریافت و محدودیتی ایجاد نشود.

شاهمیرزایی در ادامه این گفتگوی با رسانه ملی، با بیان این که یکی از برنامه ریزی های شرکت ملی صنایع پتروشیمی جمع آوری گازهای همراه مشعل است که امروز جمع آوری گازهای مشعل به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ صنعت کشور، با شتاب بیشتری در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: گازهای همراه و مشعل های شرق کارون امسال و سال آینده از سوی پالایشگاه بید بلند خلیج فارس جمع آوری و به خوراک مجتمع های پتروشیمی تبدیل می شود.

شاهمیرزایی تصریح کرد: در پالایشگاه بید بلند خلیج فارس این گازها تفکیک می شود و اتان و برش های سنگین تر را به سوی مجتمع های پتروشیمی هدایت می کنیم و متان به شبکه شهری وارد می شود یعنی تولید به شبکه شهری افزوده می شود.

خاموشی نیمی از مشعل های پتروشیمی

وی ادامه داد: اتان تولیدی به پتروشیمی گچساران می رود و تبدیل به اتیلن می شود و این محصول خوراک واحد های پلی اتیلنی می شود و محصولات دیگری تولید خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 10 میلیون فوت مکعب در پالایشگاه شهدای هویزه خلیج فارس جمع آوری شده است و بطور روزانه جمع آوری ادامه دارد.

شاهمیرزایی اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا 3 سال آینده هیچ مشعل روشنی در صنعت پتروشیمی وجود نخواهد داشت، البته روشن‌بودن مشعل‌ها در مجتمع‌های تولیدی، برای اطمینان و شرایط اضطراری، در حد شعله بسیار کم لازم است.

معاون وزیر نفت با بیان این که گزارش ها و برنامه های جمع آوری گازهای مشعل به وزیر نفت ارائه شده است، گفت: امروز نیمی از مشعل های صنعت پتروشیمی خاموش شده است.

وی درباره توسعه صنعت پتروشیمی در هاب های جدید صنعت پتروشیمی، گفت: به یمن سفر مقام معظم رهبری به منطقه مکران سومین هاب صنعت پتروشیمی در حال آماده سازی است، از سوی دیگر در حال برنامه‌ریزی برای قطب جاسک هستیم و حدود ۲۲ طرح پتروشیمی همسو با تکمیل زنجیره ارزش در منطقه پارسیان تعریف شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: احداث ۲ پتروشیمی در قطب لامرد در حال سرمایه‌گذاری است، ضمن اینکه طرح‌هایی نیز در قطب‌های عسلویه و ماهشهر نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: مجوزهای مختلفی نیز در نقاط مختلف کشور داده شده است از جمله یک واحد در تربت حیدریه بود و امیدواریم که اشتغال و تولید را در نقاط مختلف کشور به صورت متوازن تحقق بخشیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: با همکاری 3 قوه امسال طرح هایی مانند پتروشیمی گلستان، زنجان و ابن سینای همدان که به مدت چند دهه متوقف بودند، تعیین تکلیف و احیاء شدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که کاتالیست در صنعت پتروشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است و به عبارتی لبه فناوری است گفت: اگر کاتالیست در صنعت نباشد نمی توانیم واکنش ها را به سرعت شکل بدهیم و محصولات پتروشیمی را در مقیاس های مختلف تولید کنیم.

وی تصریح کرد: کاتالیست ها به ما کمک می کنند که ما تولید انبوه داشته باشیم و با آغاز بکار دولت سیزدهم اعلام کردیم که تا پایان فعالیت این دولت تمام کاتالیست ها را بومی سازیم کنیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه راهبرد خودکفایی را مقام معظم رهبری 33 سال قبل به ما فرموده بود، خاطر نشان کرد: صنعت نفت 113 سال وابسته به کاتالیست های خارجی بود، اما امروز 97درصد کاتالیست های مورد نیاز از نظر وزنی و قیمتی بومی سازی شده است و به خودکفایی رسیده ایم.

شاهمیرزایی ادامه داد: در بحث کاتالیست افزون بر تامین نیازهای داخلی صادر کننده این محصول مهم شده ایم و در حوزه کالا و تجهیزات نیز همین راهبرد را پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: امسال 12 طرح پتروشیمی به صورت رسمی افتتاح می شوند که علاوه بر افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، منجر به رشد تولید و تقویت اقتصاد کشور خواهد شد.

تعداد بازدید : ۳,۲۲۳