مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

ضرورت یکپارچگی صنعت پتروشیمی برای استفاده از تمامی ظرفیت ها / ایجاد سوآپ برق و تشکیل کنسرسیوم های حمل و نقل

ضرورت یکپارچگی صنعت پتروشیمی برای استفاده از تمامی ظرفیت ها / ایجاد سوآپ برق و تشکیل کنسرسیوم های حمل و نقل
(یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) ۱۳:۱۲

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سال 1400 ظرفیت خالی پتروشیمی ها 27 درصد، سال 1401 حدود 24 درصد و در سال گذشته 21درصد بوده است و با جدیت در حال برطرف کردن موانع تولید با همکاری یکپارچه تمام هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی و نیز شرکت های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن چگنی مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر عزم صنعت پتروشیمی ایران برای جهش تولید و رشد صادرات محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی در سال 1403 اظهار کرد: اقدام ها و راهبردهای مختلفی برای تحقق این امر از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، تشکیل کارگروه‌های جهش تولید در سه سطح صنعت پتروشیمی، هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده است و در این راستا باید از تمام ظرفیت های موجود برای رشد تولید در صنعت پتروشیمی استفاده کنیم.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در سال 1402 که سال رشد تولید بود با یاری خدا صنعت پتروشیمی با رشد 7درصدی در تحقق رشد تولید کشور نقش بسزائی ایفا کرد و در منطقه عسلویه پتروشیمی های مهر، آریا ساسول و کاویان رتبه های برتر در تولید را به خود اختصاص دادند و در منطقه ماهشهر پتروشیمی های غدیر ، مارون و فن آوران و در سایر مناطق نیز پتروشیمی های اصفهان، کربن ایران و میاندوآب پیشتاز تولید بودند.

تشکیل کنسرسیوم های حمل و نقل

چگنی ادامه داد: یکی از عواملی که سبب ایجاد تسهیل در حمل و نقل و صادرات پایدار خواهد شد تشکیل کنسرسیوم های حمل ونقل است که پتروشیمی های زاگرس و کاوه در این زمینه تجربه های موفقی را داشته اند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که مهمترین عوامل کاهش تولید نسبت به ظرفیت مجتمع ها، کمبود خوراک، اشکال های تعمیراتی و فرآیندی و همچنین کمبود یوتیلیتی است گفت: ظرفیت خالی موجود در صنعت 21 درصد می باشد.

چگنی ادامه داد : علل کاهش تولید در صنعت پتروشیمی از عواملی شامل : عدم تامین خوراک به تنهایی62 درصد، 17 درصد به دلیل اشکالات تعمیراتی، 10 درصد اشکالات فرآیندی، 6 درصد بالا بودن موجودی و 5 درصد نیز سایر دلایل ناشی می شود که ظرفیت تولید را کاهش داده است.

چگنی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته رشد تولید 7 درصدی محقق شده و در سال جاری نیز این روند با رشد بیشتری همراه خواهد بود و در این مسیر با کمک هلدینگ ها و مجتمع های پتروشیمی انشاله برنامه های تولید را محقق می کنیم.

سوآپ برق از سوی پتروشیمی ها

وی به سوآپ برق از سوی پتروشیمی ها اشاره کرد و گفت : شرکت های پتروشیمی به طور متوسط میزان 204 مگاوات ساعت برق از طریق شبکه سراسری دریافت می کنند و برق مازاد تولیدی برای تداوم تولید از سوی یوتیلیتی های صنعت پتروشیمی با شبکه سراسری سواپ می شود.

چگنی ادامه داد: مجتمع های تابعه هلدینگ باختر 105 مگاوات ساعت ظرفیت تولید برق ایجاد کرده اند و در تامین برق مستقل شده اند و در حدود 100 مگاوات ساعت دیگر نیز در مراحل مطالعاتی و عقد قرارداد قرار دارند.



تعداد بازدید : ۵۹۳