صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت (7)

در مسیر توسعه کیفی صنعت پتروشیمی

در مسیر توسعه کیفی صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

نیپنا گزارش می دهد: مروری بر رویدادهای مهرماه 1402 مرتبط با صنعت پتروشیمی، نشان می دهد صنعت پتروشیمی علاوه بر رویکردهای کمی توسعه محور، در راستای توسعه کیفی نیز برنامه های متعددی در بخش های مختلف دارد؛ از توسعه فعالیت ها و مشارکت های برون مرزی تا توسعه کیفی در داخل، از تقویت زنجیره ارزش گرفته تا تقویت ایمنی و پایداری.

 روز سوم مهرماه، بیژن چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه امروز محصولات پتروشیمی ایران از آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا مشتری دارد، گفت: با اجرایی کردن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، آمریکای لاتین هم در هدف‌گذاری بازار پتروشیمی قرار گرفته است و برای صدور خدمات فنی به ونزوئلا و برزیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

روز چهارم مهرماه عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه سیاست فروش اعتباری برای نخستین‌ بار در کشور با راهبری معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است، گفت: براساس آمار، مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا از زیر هزار میلیارد تومان به بالای ۷ هزار میلیارد تومان در مردادماه 1402رسید.

روز نهم مهرماه مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدید از پتروشیمی لردگان، برنامه وزارت نفت در صنعت پتروشیمی را بومی‌سازی و خودکفایی حداکثری اعلام و تأکید کرد: باید به متخصصان داخلی فرصت داد، اما در این‌ مسیر نباید کیفیت،  فدای سرعت شود.

دوازدهم مهرماه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست هماهنگی نمایندگان کارگروه‌های تخصصی انرژی صنعت پتروشیمی با تأکید بر راهبرد اجرای الزام‌های مدیریت انرژی در صنعت پتروشیمی گفت: هم‌اکنون در بیش از ۳۰ مجتمع پتروشیمی کشور سیستم بین‌المللی مدیریت انرژی استقرار یافته و ضروری است دیگر پتروشیمی‌ها نیز به سمت استقرار این سیستم حرکت کنند.

روز 21 مهرماه، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه دور دوم سفر ریاست‌جمهوری و اعضای هیئت دولت به استان فارس در بازدید از شرکت پتروشیمی شیراز با اعلام این خبر که فرآیند کسب مجوز طرح‌های تولید محصولات جدید پتروشیمی تسهیل می‌شود، گفت: زیرساخت تولید و بومی‌سازی کالاها و تجهیزات در کشور وجود دارد و باید با تولید کالای داخلی، استفاده از کالای خارجی، ضد ارزش شود.

در سفر رئیس جمهور به استان فارس، عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی سیگلو با ۲۷۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری، با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.

روز 23 مهرماه مرتضی شاهمیرزایی در نخستین همایش ایمنی فرآیند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه ایجاد محیط امن در صنعت لازمه تولید پایدار است، گفت: اصول ایمنی نباید فدای مسائل اقتصادی در صنعت شود.

 در همین همایش، داوود عمادی مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در ۴۵ درصد شرکت‌های پتروشیمی کشور سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) مستقر شده یا در حال استقرار است، گفت: براساس نقشه راه صنعت پتروشیمی، این سیستم در پنج سال آینده در ۸۰ درصد و در سال ۱۴۱۲ در ۱۰۰ درصد صنعت پتروشیمی مستقر می‌شود.

روز 25 مهرماه، بیژن چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه تولید حدود ۷۷ میلیون تن محصول پتروشیمی برای سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: شرکت‌های پتروشیمی در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۳۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کردند که ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

نشست مشترک سیدجعفر حسینی، رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور، مهرداد نیکو، مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان و پیام برزگر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شامگاه جمعه ۲۸ مهرماه برگزار و آخرین وضع طرح توسعه پیشرفت و امید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بررسی شد.

 در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: طرح توسعه پیشرفت و امید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار اشتغال مستقیم را در زمان احداث در شهرستان بندرماهشهر، همچنین صنایع پایین‌دستی و شهرک‌های صنعتی استان خوزستان ایجاد کند.

در آخرین روز مهرماه نیز مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از افزایش ۹.۵ درصدی تولید هلدینگ خلیج فارس از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا مهرماه نسبت به مدت مشابه پسال قبل از آن خبر داد و گفت: ۲۹ طرح توسعه‌ای به ارزش ۱۲.۶ میلیارد دلار و ۹۰۰ هزار میلیارد ریال با ظرفیت تولید ۲۱ میلیون تن محصول در این شرکت در دست اجراست.

تعداد بازدید : ۹۷۱