صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت(4)

آغاز تابستان با افتتاح ایرانی ترین الفین کشور

آغاز تابستان با افتتاح ایرانی ترین الفین کشور
(یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

نیپنا گزارش می دهد: مهمترین رخداد تیرماه صنعت پتروشیمی سال 1402، روز 26 تیرماه بود؛ روزی که در آن، طرح الفین پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

طرح پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور پس از گذشت ۱۹ سال از مصوبه آن در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی گچساران افزون‌ بر خلق ثروت و تأمین خوراک صنایع پایین‌دست خود، نقش مؤثری در بهبود و ارتقای شرایط اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف خواهد داشت، به‌طوری‌ که این طرح در زمان ساخت برای بیش از ۳ هزار نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم و تا سه برابر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، پتروشیمی گچساران را نمادی ارزشمند از توانمندی سازندگان ایرانی دانست و گفت: حرکت سریع به سمت تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی سیاست راهبردی دولت سیزدهم است.

 وی در تشریح ویژگی های این مجتمع، گفت: خوراک این مجتمع از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که مبتنی بر جمع‌آوری گازهای مشعل و فرآورش و تولید محصولات با ارزش از جمله اتان مورد نیاز پتروشیمی گچساران است، تأمین می‌شود.

سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان تولیدی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به پتروشیمی گچساران ارسال و در ادامه زنجیره محصول اتیلن و C3+ به‌منظور استفاده در واحدهای پایین‌دست آن تولید می‌شود. شاهمیرزایی پتروشیمی گچساران را ایرانی‌ترین الفین کشور توصیف کرد و گفت: بسیاری از تجهیزات این مجتمع برای نخستین‌ بار در داخل ساخته شده و در مجموع بیش از ۸۳ درصد تجهیزات، کالا و قطعات این مجتمع ساخت داخل است.

در نخستین روز تابستان 1402، مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد پهنه ۱۲۰۰ هکتاری شهرک پتروشیمی مکران برای سرمایه‌گذاری و ساخت مجتمع‌های پتروشیمی واگذار شده است، گفت: ۶۰۰ هکتار دیگر در ضلع شمالی شهرک با هدف توسعه گسترده و متوازن زنجیره پایین‌دست پتروشیمی نیز در آینده‌ای نزدیک به شهرک پتروشیمی مکران اضافه خواهد شد.

سی‌ودومین نشست مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران‌عامل هلدینگ‌های پتروشیمی از پنجم تیرماه به مدت دو روز از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مشهد مقدس برگزار شد.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نشست، نقش پتروشیمی‌ها برای اعتلای اقتصاد و حتی امنیت و اقتدار کشور را حیاتی و اثربخش توصیف کرد و گفت: پتروشیمی؛ شاگرد اول اجرای ان‌جی‌ال‌ها و یاور امین کشور در حوزه ثبات و تعادل ارز هستند.

مرتضی شاهمیرزایی شاه بیت سخنان همیشگی خود را هم در این نشست یادآور شد و گفت که نباید از موضوع تکمیل زنجیره ارزش به‌عنوان یکی از هدف‌های اصلی توسعه صنعت پتروشیمی غافل شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در سی‌ودومین اجلاس مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی گفت: «دولت باید شرایطی فراهم کند تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی به جایگاه واقعی خود به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار این صنعت دست یابد.»

سخنانی که نشانه تعامل صحیح شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکتهای پتروشیمی فعال در بخش خصوصی است.

روز چهاردهم تیرماه، مرتضی شاهمیرزایی در هشتمین همایش ملی پدافند شیمیایی با اشاره به اینکه برنامه راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در حال تدوین است، گفت: صنعت پتروشیمی ایران از بالنده‌ترین صنایع پتروشیمی جهان است و اصول و استانداردهای علمی و ایمنی در سطح جهانی در این صنعت رعایت می‌شود.

روز بیستم تیرماه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی گاز ایران راهکارها و راهبردهای کاهش انتشار گازهای مشعل و مدیریت کربن را با هدف صیانت از منافع ملی و کاهش خام‌فروشی در نشستی با حضور بیژن چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران شرکت ملی گاز ایران بررسی کردند.

و سرانجام، روز 21 تیرماه فرید دوستی، مدیر نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، از آغاز پیش‌ثبت‌نام هفدهمین دوره این رویداد تخصصی صنعت پتروشیمی خبر داد و با تأکید بر اینکه از دیدگاه استانداردهای جهانی، ایران پلاست نمایشگاهی معتبر و فاخر است که تعداد مشارکت‌کنندگان آن بالا و حرفه‌ای - تخصصی باشد، گفت: نمایشگاه ایران‌پلاست با پیشینه خود یکی از نمایشگاه‌های معتبر در منطقه خاورمیانه است.

تعداد بازدید : ۱,۰۵۷