معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

اقتدار صنعت پتروشیمی در گرو ساخت داخل است

اقتدار صنعت پتروشیمی در گرو ساخت داخل است
(پنج شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲) ۱۹:۵۸

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه آینده صنعت پتروشیمی بستگی به سطح استفاده از ظرفیت های داخل کشور دارد، گفت: صنعت پتروشیمی ایران زمانی به اقتدار کامل می رسد که موفق شود تمامی محصولات شناسنامه دار جهان را در داخل کشور تولید کند.

به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی امروز (پنجشنبه، ۱۷ اسفندماه) در نخستین همایش توسعه و آینده‌نگری در صنعت پتروشیمی که در محل دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با بیان اینکه نگاه به آینده بدون تکیه و عبرت از گذشته و بررسی وضع موجود ممکن نیست، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران مدیون انقلاب اسلامی است.

وی افزود: باید روش ها و سبک های سنتی را کنار بگذاریم و با اندیشه، روحیه و رویکردهای تحولی، با اعتماد کامل به ظرفیت های داخل مانند بهره گرفتن از ظرفیت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، آینده این صنعت را شکل دهیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه، شهیدان هویت ایرانی خود را حفظ کردند و به غرب تکیه نکردند؛ متکی بودن به غرب هویت صنعتی و فرهنگی کشور را نابود می‌کند، گفت: صنعت نفت پس از انقلاب اسلامی توسط جوانان نخبه و متخصص کشورمان کنترل و مدیریت شد و این صنعت در طول سال های دوران پس از انقلاب، دچار اختلال نشد.

وی اظهار کرد: ما هرگز از تحریم ها استقبال نکرده و نخواهیم کرد، اما در حوزه هایی که مورد تحریم های شدید ظالمانه قرار گرفتیم از جمله حوزه نانوفناوری، فضایی، نظامی، تسلیحات و... خودکفا و پیروز شدیم.

وی ادامه داد: اگر در ادبیات مقام معظم رهبری جستجو کنیم بیش از 30 سال قبل به ما راهبرد پرهیز از خام فروشی را رهنمود فرمودند.

شاهمیرزایی تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش و بومی سازی تمامی فناوری ها در واقع استفاده از آموزه های بیش از 30 سال قبل رهبر انقلاب اسلامی است که سعی کرده ایم همان را اجرا و پیگیری کنیم.

وی گفت: اگر بتوانیم به دانش فنی همه محصولات شناسنامه دار صنعت پتروشیمی که در جهان تولید می شود برسیم و آنها را در داخل تولید کنیم، این برای صنعت پتروشیمی اقتدار به بار می آورد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه کلنگ نخستین مجتمع پتروشیمی کشور ۶۵ سال پیش زده شد، افزود: در زمان طاغوت تولید صنعت پتروشیمی در ۶ مجتمع خلاصه می‌شد و کشورهای غربی با وجود فرش قرمزی که برای آنها پهن شده بود، نمی‌خواستند ارزش‌افزوده، اشتغال و تکامل عقلی در کشور به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد که تا زمانی که با غربی‌ها همکاری نکنیم کار پیش نمی‌رود، بسیار غلط است، افزود: تفکر یخ‌زده که باید هم‌رنگ اروپا و آمریکا شویم هنوز در کشور وجود دارد و باید از آن فاصله بگیریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: چرا با وجود اینکه از کشف نخستین چاه ۱۱۳ سال می‌گذرد، اکنون در حوزه کاتالیست وابستگی داریم!

شاهمیرزایی ادامه داد: با وجود ۸ سال جنگ تحمیلی، بیشترین نوآوری را در صنعت پتروشیمی داشته‌ایم و به تولید این صنعت نسبت به پیش از انقلاب اسلامی چند برابر شده است، صنعت پتروشیمی یک صنعت فوق‌تخصصی است و در هر مجتمع فرآیندهای تولید متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان دولت سیزدهم حوزه کاتالیست به طور کامل بومی می‌شود، افزود: تا چهار سال آینده می‌توانیم همه تجهیزات صنعت نفت را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از ۹۲ میلیون تن در ۷۵ مجتمع است، گفت: چشم‌انداز صنعت پتروشیمی دستیابی به دانش‌فنی همه محصولات شناسنامه‌دار این صنعت است که در کشورهای دیگر تولید می‌شود.وی اظهار کرد: براساس برنامه هفته توسعه مجتمع‌های پتروشیمی که می‌خواهند از پنج درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، ۴۰ درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

به گزارش نیپنا؛ نخستین همایش توسعه و آینده‌نگری در صنعت پتروشیمی امروز (پنجشنبه، ۱۷ اسفندماه) با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی و نمایندگان هلدینگ‌های فعال در صنایع پتروشیمی کشور در دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

تعداد بازدید : ۱,۲۱۳