مشارکت 6.4 میلیارد دلاری سابک برای ساخت پتروشیمی فوجیان

مشارکت 6.4 میلیارد دلاری سابک برای ساخت پتروشیمی فوجیان
(دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲) ۱۵:۲۸

شرکت سابک به مشارکت در اجرای یک طرح 6 میلیارد و 400 میلیون دلاری در پتروشیمی فوجیان چین ادامه می‌دهد.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌سی، شرکت پتروشیمی سابک عربستان تصمیم نهایی سرمایه گذاری (FID) برای اجرای یک طرح 6 میلیارد و 400 میلون دلاری با سرمایه‌گذاری مشترک در مجتمع پتروشیمی فوجیان واقع در جنوب چین را گرفت.

سابک در بیانیه‌ای اعلام کرد: این طرح شامل یک واحد کراکر بخار با خوار ترکیبی برای تولید سالانه یک میلیون و 800 هزار تن اتیلن با واحدهای مختلف پایین‌دستی تولید‌کننده اتیلن گلیکول (EG)، پلی‌اتیلن (PE)، پلی‌پروپیلن (PP)، پلی‌کربنات (PC) و دیگر محصولات خواهد بود.

شرکت پتروشیمی فوجیان سابک (SFPC)، سرمایه‌گذاری مشترک چینی و سعودی سابک و فوجیان این پروژه را اجرا خواهد کرد.

بر اساس سند گزارش ارزیابی آثار محیط زیستی پروژه که در ژوئن 2022 تصویب شد، ظرفیت مورد انتظار پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن به ترتیب سالانه یک میلیون تن و 950 هزار تن خواهد بود.

سابک اعلام کرد که انتظار می‌رود ساخت و ساز این طرح پتروشیمی در نیمه نخست سال 2024 و راه‌اندازی آن از نیمه دوم سال 2026 آغاز خواهد شد.

عبدالرحمن الفقیه، مدیرعامل سابک گفت: تصمیم نهایی سرمایه گذاری نقطه عطفی برای گسترش و توسعه کسب و کار سابک در چین است.

وی افزود: این پروژه هسمو با هدف سابک برای تنوع بخشیدن به منابع خوراک و تقویت حضور در بازار پتروشیمی آسیا و تولید طیف گسترده‌ای از محصولات تعریف شده است.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و با وجود افزایش ظرفیت‌های بالا در سال‌های اخیر، همچنان واردکننده اصلی مواد پتروشیمی است.

70 درصد سهام سابک متعلق به شرکت سعودی آرامکو عربستان است.

آرامکو از سال 2023 میلادی به‌دلیل گسترش شدید در پایین‌دست، همسو با راهبرد تنوع‌بخشی بر اساس چشم انداز 2030، سهام راهبردی در پروژه‌های پالایش و پتروشیمی چین را در دست گرفته است.

تعداد بازدید : ۱,۸۱۱