معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

صنعت پتروشیمی ایران در تراز صادرکنندگان فناوری کاتالیست در جهان است/ ۹۷ درصد کاتالیست‌های پتروشیمی بومی‌سازی شد

صنعت پتروشیمی ایران در تراز صادرکنندگان فناوری کاتالیست در جهان است/ ۹۷ درصد کاتالیست‌های پتروشیمی بومی‌سازی شد
(جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲) ۱۶:۰۰

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه روایت پتروشیمی، گفت: صنعت پتروشیمی ایران با بومی و تجاری سازی 97 درصد کاتالیست های موردنیاز خود، اکنون در تراز صادرکنندگان فناوری کاتالیست که در انحصار کشور‌های غربی بود، قرار دارد.

به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (حمعه 21 بهمن ماه) در حاشیه بازدید از نمایشگاه روایت پیشرفت که با موضوع تشریح دستاوردهای دو ساله دولت مردمی سیزدهم که در محل نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی برگزار شده است، اظهار کرد: فرارسیدن ایام فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبر معظم انقلاب، خانواده های معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان، جامعه روحانیت و نیز هم میهمنان خوددر کهن دیدار و سرزمین جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم.

وی افزود: این نمایشگاه، رویدادی اثر بخش و بدیع در حوزه روایت پیشرفت اقدامات و دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم  است که با ابتکار مرکز ارتباطات دولت و روحانیت درحال برگزاری است.

شاهمیرزایی ادامه داد: صنعت نفت ایران از جمله صنایعی بود که از 5 خرداد سال 1287 و از زمان استخراج چاه شماره یک نفت در مسجد سلیمان در دست و غبظه مستشاران خارجی بود.

وی با بیان اینکه، همانطور که وزیر محترم نفت اشاره کردند، پیش از انقلاب اسلامی صنعت نفت در عمده حوزه ها تحت وابستگی کامل بود، خاطرنشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی تصور مستشاران خارجی این بود که صنعت نفت ایران با خروج آنان نابود خواهد شد و ما باز هم وابسته آنان می شویم.

معاون وزیر نفت افزود: اما با فرمان امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی، کشور از سلطه خارجی ها رهایی یافت و رشد و توسعه آن به دست جوانان، متخصصان و مهندسان ایرانی سپرده شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: امروز در آستانه سالروز جشن پیروزی، مفتخرم به همه عزیزانی که دل در گرو آرمان های انقلاب اسلامی دارند، اعلام کنم صنعت نفت در طراحی و ساخت حوزه های بالا دست و  پایین دست و به ویژه در حوزه خطوط و جریان های انرژی  صد درد صد، خودکفا و بی نیاز شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در 45 سال قبل در طراحی، ساخت و اجرا، راه اندازی و ساخت کالا و تامین تجهیزات، تعمیرات و نگهداری مجتمع ها به طور کامل  به کشورهای خارجی وابسته بود و امروز در چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در محصر آقا علی ابن موسی الرضا (ع)، اعلام می دارم که صنعت ارزش آفرین پتروشیمی در حوزه های طراحی، اجرا، ساخت و تامین کالا و تجهیزات که گلوگاه اصلی این صنعت بود،  تا 90 درصد خودکفا شده است.

وی افزود: تا چند سال قبل یکی از دغدغه های اصلی صنعت در حوزه تامین دانش فنی مواد شیمیایی و تولید کاتالیست های پتروشیمی بود و امروز با افتخارمی گویم با راهبری دکتر رئیسی رئیس جمهور کشور و حمایت وزیر نفت، تحریم های ظالمانه را شکست دادیم و اکنون بیش از97 درصد از کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی و گاز  بومی سازی شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه، صنعت پتروشیمی ایران در تراز صادرکنندگان فناوری کاتالیست در جهان است، اظهار کرد: ایران مهد تولید فناوری صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است و آمادگی کامل داریم در کشورهای که هنوز تحت سلطه کشورهای خارجی هستند، خدمات فنی و مهندسی، طراحی  و ساخت قطعات صادر کنیم.

 به گزارش نیپنا؛ نمایشگاه روایت پیشرفت با ابتکار و همت مرکز ارتباطات دولت و روحانیت با هدف امید آفرینی و ارائه دستاوردها و اقدامات اثر بخش دولت مردمی سیزدهم در حوزه ها و بخش های مختلف برگزار می شود که نخستین دوره آن سال گذشته در قم برگزار شد و دومین دوره آن نیز امسال در شهر مشهد مقدس از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.

۱۰ وزارتخانه و اندیشکده در این نمایشگاه حضور دارند و هر کدام به نوعی دستاوردهای دولت را در قالب‌های مختلف روایت می‌کنند .

 

تعداد بازدید : ۱,۶۹۴