معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد:

تدوین بسته های سرمایه گذاری جدید در برنامه هفتم توسعه/ ضرورت به‌کارگیری راهکارهای تخصصی نوین تأمین مالی در صنعت پتروشیمی

تدوین بسته های سرمایه گذاری جدید در برنامه هفتم توسعه/ ضرورت به‌کارگیری راهکارهای تخصصی نوین تأمین مالی در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲) ۱۲:۰۷

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بسته های سرمایه‌گذاری مناسبی برای صنعت پتروشیمی در قالب برنامه هفتم تدوین شده است و امیدوارم فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران در مباحث تأمین مالی که گلوگاه و تنگنای صنعت پتروشیمی است، از روش های نوین تامین مالی استفاده کنند. ​

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اولین همایش سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی که صبح امروز (سه شنبه پنج دی ماه) برگزار شد، با تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی اظهار کرد: اگر این شهدا نبودند هرگز صنایع نفت گاز و پتروشیمی روی آرامش را برای فعالیت نمی‌دیدند و سرمایه‌گذاران در مناطق مرزی و نفتی، با امنیت سرمایه‌گذاری مواجه نبودند.

معاون وزیر نفت با اشاره به همایش امروز در تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: تقاضا دارم که اندیشمندان در پنل‌های همایش امروز بدون تعارف موضوعات را مطرح کنند تا از تضارب آرا و برداشت‌ها و نظریه‌پردازی‌ها، در پایان امروز یافته‌های جدیدی بدست آوریم تا بتوانیم، گام‌های بعدی را برداریم.

وی افزود: امروزه بالای ۹۷درصد صنعت جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت پتروشیمی وابسته است و به‌ دلیل کمبود منابع طبیعی لاجرم بشریت به سمت تولید مصنوعات می‌رود و نقش صنعت پتروشیمی در زندگی مردم جهان، روز به روز درحال افزایش است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ذخایر درجای هیدروکربوری کشور معادل ۱۱۰۰ میلیارد بشکه مایع است و درحالی که ۱۵۶ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت نفت و ۳۲ تریلیون مترمکعب ذخایر قابل برداشت گازی ایران هست، ظرفیت عظیمی است که برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

بومی سازی، نقطه عطف صنعت پتروشیمی است

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: از روز هفتم دی‌ماه ۱۴۰۰ که وزیر نفت از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بازدید کردند، قرار شد تا پایان دولت یکی از بزرگترین دغدغه‌های صنایع کشور، یعنی کاتالیست، جاذب‌ها و آغازگرهای شیمیایی را رفع کنیم و با تلاش‌هایی که صورت گرفته، تا پایان دولت تمامی آنها بومی سازی خواهند شد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی ایران سابقه‌ای ۶۵ ساله دارد و با احترام به تمامی تلاش‌هایی که در این سالها برای توسعه صنعت پتروشیمی صورت گرفته، امروز بومی سازی و ساخت داخل نقطه عطفی برای صنعت پتروشیمی ایران است.

شاه میرزایی تأمین مالی را یک کار حرفه‌ای و تخصصی دانست و گفت: در شرایطی که کشورهای متخاصم با تحریم‌های بانکی و استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال ایجاد فشار در بخش اقتصادی کشور هستند، فعالان بانکی و متخصصان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران مختلف که در همایش امروز هم حضور دارند، باید در مباحث تأمین مالی گه گلوگاه و تنگنای صنعت پتروشیمی است، ورود کنند، چرا که این حوزه بخصوص با تکمیل زنجیره ارزش، سودآوری قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران و کشور به‌همراه خواهد داشت.

 

نهایی سازی روند توسعه پتروشیمی در برنامه هشتم

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه که در این روزها در حال تصویب نهایی است و امروز درحال نهایی سازی روند توسعه پتروشیمی در برنامه هشتم هستیم

معاون وزیر نفت، صنعت پتروشیمی را یک صنعت برنامه‌محور دانست و گفت: درحال تدوین سند ۲۰ ساله توسعه صنعت پتروشیمی هستیم و این سند محور چشم‌انداز ۵۰ ساله صنعت پتروشیمی خواهد بود‌.

وی افزود: بسته سرمایه‌گذاری خوبی برای صنعت پتروشیمی در قالب برنامه هفتم توسعه تدوین شده و به ظرفیت ۱۴۰ میلیون تنی در پایان برنامه هفتم یا میانه برنامه هشتم خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه شایسته کشور ایران به عنوان دارنده مقام اول از نظر وجود ذخایر هیدروکربوری است که زنجیره‌های ارزش را تکمیل کنیم، گفت: با تکمیل زنجیره‌های ارزش و تولید محصولات نهایی به جای خام‌فروشی که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب بوده، صدها و هزاران برابر بیشتر درآمد و منافع برای کشور حاصل خواهد شد.

شاهمیرزایی به اقدامات جهادی و برنامه‌محور دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: از تمام نخبگان ایرانی در داخل و خارج از کشور دعوت می‌کنیم که برای تدوین چشم‌انداز ۵۰ ساله صنعت پتروشیمی، به ما کمک کنند و اگر نخبگان ایرانی در کشورهای تراز اول جهان، دانش فنی توسعه داده شده در اختیار دارتد، این دانش فنی را به دست صنعتگران ایرانی برسانند.

معاون وزیر نفت، صنعت پتروشیمی را شاگرد اول توسعه در کشور دانست و گفت: باید به سمتی برویم که تمام محصولات شناسنامه‌دار پتروشیمی در داخل کشور تولید شود.

 وی افزود: امروز بالغ بر ۸۵ درصد تجهیزات پتروشیمی از داخل ایران قابل تأمین است و در ۳ یا ۴ سال آینده این خودکفایی به ۱۰۰درصد می‌رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در غرب و جنوب غرب کشور گفت: باید برای ایجاد صنایع شیمیایی سازگار با شرایط اقلیمی در مناطق شرقی کشور هم بررسی و برنامه‌ریزی کنیم.

افزایش توان خرید واحدهای پایین دستی با فروش اعتباری

وی افزود: از هلدینگ هایی که از ظرفیت‌های فعلی خود برای تولید محصولات جدید و توسعه زنجیره ارزش استفاده کرده‌اند و همچنین از هلدینگ‌هایی که به توسعه بخش بالادستی برای دسترسی پایدار به خوراک ورود کرده اند تقدیر و تشکر می کنیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: اتفاق بزرگی که رخ داده و انقلابی در صنایع کشور ایجاد کرد، بحث فروش اعتباری است که از ایران پلاست ۱۴۰۱ کلید خورد و در ۶ ماهه اول امسال بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام شد که فعالان این حوزه ۳۵ هزار میلیارد تومان آن را استفاده کردند.

وی ادامه داد: در آبان ماه نیز ۷۲۰۰ میلیارد تومان فروش اعتباری صورت گرفت که قریب به ۵۲۰۰ میلیارد تومان مورد استفاده قرار گرفت، یعنی خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا سیراب شدند و این اقدام مهم، بسیاری از صنایع راکد را دوباره فعال کرد و در زمینه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش که مشکل همیشگی این واحدها بوده، بسیار اقدامی راهگشا بود‌.

وی افزود: امسال به مدد تسهیل شرایط، ۱.۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد، چرا که توان خرید واحدهای پایین دستی ارتقا پیدا کرده است و این ابتکار برای ۱۵ هزار واحد صنعتی در کشور که خوراک آنها از محصولات پتروشیمی تأمین می‌شود، یک اقدام موثر و ابتکار عمل موفق بود‌.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۶۴۷