معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

خودکفایی در تولید 97 درصد کاتالیست صنعت پتروشیمی با اراده دولت سیزدهم محقق شده است

خودکفایی در تولید 97 درصد کاتالیست صنعت پتروشیمی با اراده دولت سیزدهم محقق شده است
(سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲) ۰۹:۱۵

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در تولید 97 درصد کاتالیست مورد نیاز این صنعت از نظر حجمی خودکفا شده‌ایم، گفت: این مهم با اراده دولت سیزدهم و وزارت نفت در حمایت از تولید داخل محقق شده است.

به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاه میرزایی شب گذشته (دوشنبه، 27 آذرماه) در برنامه تلویزیونی «صف اول» با تسلیت ایام فاطمیه درباره تبیین دستاوردهای صنعت پتروشیمی در دو سال اخیر، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی تولیدات زیادی دارد اما اثر اصلی صنعت پتروشیمی در شهرک‌های صنعتی با تولید و صادرات محصول نهایی به استفاده از تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی و اشتغالی که ایجاد می‌کند، نمایان می‌شود.

وی به صدها نیروی انسانی کارآمد و متخصص ایرانی با تجارب فراوان از دوران سخت جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و فراز و نشیب‌های فراوان اشاره کرد و افزود: مهمترین دستاورد در صنعت پتروشیمی استفاده از تجربه گذشتگان است تا رویکرد و راهبرد صحیحی برای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت دنبال شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: برای نمونه، زیرساخت‌های تولید کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی وجود دارد و در روز هشتم دی‌ماه 1400 وزیر نفت اعلام کرد که باید کشور برای همیشه از واردات کاتالیست‌های صنعت بی‌نیاز و داخلی‌سازی شود.

شاه میرزایی با بیان اینکه به دنبال تحقق این هدف همه ظرفیت‌های داخل کشور احصا شد و نتیجه این خودباوری و اعتماد به نفس سبب شد که ایران در سال 1401 در زمره صادرکنندگان کاتالیست قرار گرفت، گفت: هم‌اکنون در تولید 97 درصد کاتالیست مورد نیاز این صنعت از نظر حجمی و قیمتی خودکفا شده‌ایم و از سوی سازندگان و تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.


با اعتماد کامل از کاتالیست‌های ایرانی استفاده شود

وی دراین باره افزود: سه کاتالیست بسیار مؤثر و مهم نیز هفته گذشته در یکی از مراکز ساخت کاتالیست داخلی رونمایی شد و این خودباوری ادامه دارد و به شرکت‌های داخلی اعلام می‌شود که با اعتماد کامل می‌توانند از کاتالیست ایرانی استفاده کنند.

معاون وزیر نفت به کیفیت بالای کاتالیست‌های ایرانی اشاره و تأکید کرد: استفاده کاتالیست ایرانی در یکی از کشورهای صاحب نام نشان داد که بازدهی کاتالیست ایرانی از نمونه اروپایی بسیار بالاتر است.

وی به 70 مجتمع فعال پتروشیمی کشور اشاره کرد و گفت: سالیانه بیش از 1.1 میلیارد یورو کاتالیست در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شد که امروز بخش اعظمی از آن داخلی‌سازی شده است.

شاه میرزایی تصریح کرد: سال‌هاست صنعت پتروشیمی و مراکز پژوهشی در حوزه کاتالیست کار و تحقیق می‌شود اما هم‌اکنون با اراده دولت سیزدهم و وزارت نفت در حمایت از تولید داخل به این نقطه از خودکفایی رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه محدودیت تأمین خوراک پتروشیمی‌ها در فصل سرما اظهار کرد: نظام ما نظام اسلامی است و همه منابع خدادادی کشور را برای رفاه و آسایش در اختیار مردم قرار می‌دهد، اما از مردم تقاضا می‌شود با جدیت الگوی مصرف گاز، این انرژی ارزشمند را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز گاز محور فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی کشور شده است، تأکید کرد: بنابراین صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند کمک بزرگی به تولید پایدار واحدهای پتروشیمی و اقتصاد کشور در فصل زمستان داشته باشد.

صنعت پتروشیمی شاگرد اول جمع‌آوری گازهای همراه

شاه میرزایی درباره برنامه‌های وزارت نفت و پتروشیمی‌ها برای جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: به این منظور، پالایشگاه هویزه خلیج فارس امسال راه‌اندازی شد و ان‌جی‌ال 3100 نیز مراحل پایانی را برای بهره‌برداری می‌گذراند.

معاون وزیر نفت افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نیز جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون را در دستور کار داده است که پس از فرآورش، گاز شیرین شده به شبکه گاز سراسری تزریق و مابقی خوراک واحدهای پتروشیمی خواهد شد.

وی ادامه داد: مجتمع‌های پتروشیمی نیز فلرهای خود را به حداقل مقدار ممکن کاهش داده‌اند و تنها به مقدار لازم برای ضرورت عملیاتی و ایمنی در واحدهای فرآیندی گاز فلر می‌شود. بنابراین صنعت پتروشیمی شاگرد اول جمع‌آوری گازهای همراه و خاموش کردن مشعل‌های گازی است.

شاه میرزایی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه شرکت ملی نفت این برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند و براساس قول وزیر نفت، همه گازهای مشعل تا پایان دولت جمع‌آوری می‌شوند و دغدغه 100 ساله کشور در این زمینه پایان می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره برنامه‌های این شرکت برای تنوع‌بخشی به خوراک پتروشیمی‌ها گفت: هم‌اکنون توسعه متوازن و متوازن‌سازی خوراک پتروشیمی‌ها از موضوعاتی است که در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد.

متانول تهدید نیست

وی ادامه داد: بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه به دلیل وجود میدان گازی پارس جنوبی برپایه خوراک گازی هستند که یکی از محصولات تولیدی در این واحدها متانول است که البته بعضی آن را تهدید می‌دانند اما متانول تهدید نیست؛ یکی از محصولات پایه صنعت پتروشیمی است که می‌تواند زنجیره‌ای از محصولات با ارزش افزوده بالا را برای صنعت پتروشیمی به ارمغان آورد.

شاه میرزایی تأکید کرد: مجتمع‌هایی با خوراک مایع و واحدهایی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش با استفاده از خوراک‌های بین مجتمعی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی همچون هلدینگ خلیج فارس، اهداف و تاپیکو نیز برای سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت به منظور تأمین خوراک پایدار واحدهای پتروشیمی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی در پاسخ به محدودیت تولید پلی‌اتیلن گرید بطری در کشور و انحصار در واردات آن اظهار کرد: یکی از مسئولیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعادل در عرضه محصولات پتروشیمی است. اولویت تأمین نیاز داخل به محصولات پتروشیمی است و تا زمانی که نیاز داخل پوشش داده نشده، از صادرات آن محصول جلوگیری می‌شود.

شاه میرزایی ادامه داد: هم‌اکنون در برخی از محصولات پتروشیمی مانند پت ناترازی وجود دارد بنابراین براساس برنامه‌ریزی این شرکت، عملیات اجرایی واحدی با ظرفیت تولید بالغ بر 450 هزار تن پت آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون به دلیل ناترازی این محصول، براساس قانون خود مجتمع تولیدکننده محصول، موظف به واردات آن است، گفت: 18 هزار تن برای 6 ماه نخست عرضه شد و 18 هزار تن نیز برای 6 ماه دوم در نظر گرفته شده است.

وی درباره برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تأمین مواد اولیه شرکت‌های پایین دست پتروشیمی تصریح کرد: ضمن اینکه برنامه‌ریزی فشرده برای بعضی محصولاتی که کمبود آنها در کشور وجود داشت، انجام شد، هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است بنابراین برای دستیابی به این هدف باید به دانش فنی احداث واحدهای متعدد صنعت پتروشیمی دست یابیم.

شاه میرزایی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی کاملی برای کسب دانش فنی، طراحی، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری واحدهای پتروشیمی انجام داده است تا محصولاتی که با کمبود آن در کشور مواجه هستیم را تولید کنیم.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی به دنبال اجرای طرح‌های مختلف هستند تا ناترازی‌های محصولات پتروشیمی در کشور پایان یابد.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۳۶۹