اصلی‌ترین عامل بروز حوادث پتروشیمی ها، عدم توجه به الزامات مدیریت ایمنی فرآیند است

اصلی‌ترین عامل بروز حوادث پتروشیمی ها، عدم توجه به الزامات مدیریت ایمنی فرآیند است
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲) ۱۳:۴۷

مدیر اچ‌اس‌ائی شرکت پلیمر آریاساسول گفت: تجزیه و تحلیل حوادث مختلف طی سالیان گذشته مشخص کرده است که اصلی‌ترین عامل بروز این حوادث عدم توجه به مبانی و الزامات مفهوم مدیریت ایمنی فرآیند است.

به گزارش خبرنگار نیپنا؛ مدیر اچ‌اس‌ائی شرکت پلیمر آریاساسول گفت: تجزیه و تحلیل حوادث مختلف طی سالیان گذشته مشخص کرده است که اصلی‌ترین عامل بروز این حوادث عدم توجه به مبانی و الزامات مفهوم مدیریت ایمنی فرآیند است.
اردوان فرزین‌پور امروز (یکشنبه، ۲۳ مهرماه) در حاشیه نخستین همایش ایمنی فرآیند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به مواد شیمیایی خطرناک و پیچیدگی فرآیندها ریسک‌های بسیاری را به همراه دارد که این ریسک‌ها می‌تواند در سلامتی کارکنان و عملکرد تجهیزات و در نهایت میزان تولید و سودآوری یک سازمان تاثیر داشته باشد.

وی افرود: طی سالیان گذشته حوادث مختلفی به وقوع پیوسته که پس از تجزیه و تحلیل انجام شده مشخص شده است که اصلی‌ترین عامل بروز این حوادث عدم توجه به مبانی و الزامات مفهوم مدیریت ایمنی فرآیند است.

مدیر اچ‌اس‌ائی شرکت پلیمر آریاساسول ادامه داد: تولید برای سود‌آوری و استفاده از حداکثر راندمان تولید است و با توانمندی و اشراف در فرایند ایمنی می‌توان در حداکثر تولید با رفع گلوگاه‌ها در دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید نقش داشت.

فرزین‌پور بر لزوم بهره‌مندی از چندین روش ارزیابی ریسک تاکید کرد و گفت: اهمیت مدیریت ریسک فرآیند از زمان تدوین استاندارد API در دهه ۹۰ میلادی ابتدا با ۱۱ مولفه سپس با دستورالعمل OSHA با ۱۴ مؤلفه و در نهایت با دستورالعمل‌ها و راهنماهای سازمان CCPS مبتنی بر ریسک در سال ۲۰۰۷ با ۲۰ مؤلفه به فراوانی در جوامع صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به پیشرفت دانش و بکارگیری فناوری‌های به‌روز و فناوری اطلاعات افزود: باید برای ارتقا و استفاده هر چه بیشتر از این امکانات به‌منظور بهبود مدیریت ایمنی فرآیند گام‌های بلندی برداشته شود. رویکرد متفاوت هوش مصنوعی برای شناسایی، ارزیابی و کنترل پویای ریسک‌های فرایندی و پیشگیری از بروز حوادث و به عبارتی مدیریت ریسک بوجود آمده است که در شرکت آریاساسول هم به‌این منظور قدم‌های اولیه برداشته شده است.
مدیر اچ‌اس‌ائی شرکت پلیمر آریاساسول ادامه داد: طی سال‌های اخیر در زمینه مفاهیم و پیاده‌سازی مدیریت ایمنی فرآیند، اقدام‌های شایان توجهی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور انجام شده است و این همایش فرصتی برای گفتگو، تعامل و به اشتراک‌گذاری و انتقال این تجربیات است.

فرزین‌پور ضمن تاکید بر اهمیت نقش مدیریت ایمنی فرآیند همسو با دستیابی به استمرار تولید، ایمن و پایدار و بهره‌مندی از حداکثر راندمان تولید گفت: این همایش به منظور ایجاد بستری برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی در بهبود ایمنی فرآیند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که امید است در این مسیر حیاتی و اثربخش مورد توجه تمامی علاقه‌مندان قرار گیرد و سرآغازی برای بازنگری و بهبود مستمر باشد.

 

تعداد بازدید : ۲,۲۲۱