تصویب عملیات اجرایی دومین مجتمع پتروشیمی منطقه اقتصادی لامرد

تصویب عملیات اجرایی دومین مجتمع پتروشیمی منطقه اقتصادی لامرد
(جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲) ۱۰:۴۰

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: سایت پالایشگاهی، پایین‌دست و میان‌دست پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی لامرد بیش از ۴۰۰ هکتار است که ظرفیت احداث و بارگذاری صنایع برای حجم تولید ۵ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی پیش‌بینی شده است.

گزارش نیپنا، کوروش فتاحی در آیین تصویب عملیات اجرایی دومین مجتمع پتروشیمی منطقه اقتصادی لامرد اظهار کرد: اکنون همسو با مشوق‌های دولت سیزدهم و پشتیبانی از «رفع موانع تولید و تحقق جهش تولید» در منطقه ویژه لامرد، با اجرای ۱۴ پروژه زیرساختی با اعتباری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش‌های گازرسانی و ایستگاه گاز، احداث پست و شبکه‌های برق‌رسانی، خطوط آبرسانی، دایک‌های حفاظتی، کانال‌های هدایت آب سطحی، ایجاد ساختمان‌ها، تاسیسات و سوله‌های گمرک و استمرار این پازل زیرساختی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: از سوی دیگر با اجرایی شدن خط انتقال آب شیرین از دریای خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد و تضمین خرید اختصاصی آب، برنامه‌ریزی منسجم برای تأمین سایر زیرساخت‌های دوران بهره‌برداری صنایع مستقر (که در دستور کار متولیان در سازمان ایمیدرو و مهندسان منطقه ویژه است) در کنار مزیت‌های سودآور، دسترسی نزدیک به خوراک و میدان‌های گازی، امکان صادرات محصول به کشورهای همسایه و اعطای مشوق‌ها و معافیت‌های قانونی، اطمینان خاطری را برای سرمایه‌گذاران پتروشیمی به وجود آورد تا با حمایت وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و به‌ویژه حمایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)؛ دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مرحله اجرا برسد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: سایت پالایشگاهی، پایین‌دست و میان‌دست پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی لامرد؛ بیش از ۴۰۰ هکتار است که ظرفیت احداث و بارگذاری صنایع برای حجم تولید ۵ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی پیش‌بینی و امروز بخشی از اهداف مدنظر محقق شده؛ خوشبختانه پس از سال‌ها از تأسیس این منطقه، طرح پتروشیمی با تحرک و رونق اولیه از رکود خارج شد و زمینه برای ورود دیگر سرمایه‌گذاران مهیاست.  

فتاحی ابراز امیدواری کرد: با حمایت همه‌جانبه وزارت نفت و متولیان امر در تأمین خوراک صنایع پتروشیمی این منطقه و حضور مقام‌های ارشد صنعت نفت برای آغاز عملیات این پروژه ملی و راهبردی، شاهد رونق هرچه بیشتر طرح پتروشیمی منطقه ویژه لامرد خواهیم بود.  

وی با اعلام اینکه متولیان امر خود را متعهد به تأمین همه زیرساخت‌های دوران ساخت و رفع موانع راه‌اندازی صنایع بزرگ می‌دانند، اظهار کرد: مجتمع بزرگ صنایع آلومینیوم جنوب نمونه و الگویی در این زمینه است.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، مقرر شده است این پتروشیمی در زمینی به مساحت ١٠٠ هزار مترمربع در سه گام و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، طی سه تا چهار سال ساخته شود که در دوران بهره‌برداری، ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار خواهند شد. 

فتاحی یادآور شد: گروه منتخب محصولات شرکت پتروشیمی سیگلو در این طرحِ سرمایه‌گذاری (شامل تولید سالانه ۴۶ هزار تن متیل‌آمین­‌ها در سه نوع  «منو متیل (MMA)، دی‌متیل آمین (DMA) و تری متیل آمین (TMA) و به ترتیب ٢۴هزار تن سالانه «دی متیل فرم آمید» و «آمین های بالا دستی») است.

وی ضمن تأکید بر اینکه تولید این گروه‌ از محصولات پتروشیمی در مجتمع بسیار راهبردی و پرکاربرد است و از سویی سودآور و سبب خلق ارزش افزوده فراوان می‌شود، گفت: متیل آمین­‌ها و دو محصول دیگر این پتروشیمی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی - دارویی، نساجی، چاپ، چسب و کشاورزی کاربرد فراوان دارد. در این خصوص، خوشبختانه سرمایه‌گذار با درایت و تسلط کامل، برنامه فروش و بازاریابی محصول را پیش برده و بی‌شک در کمترین زمان ممکن از بهره‌برداری به سود مدنظر خواهد رسید.  

دومین مجتمع پتروشیمی مستقر در سایت پایین‌دست منطقه ویژه لامرد با برند تجاری و سرمایه گذاری «شرکت سیگلو» و با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان (معادل ۲۷۷ میلیون یورو) آغاز به‌کار کرده است. اکنون با خرید و تأمین بخشی از تجهیزات به ارزش قریب به ۵۴ میلیون یورو، ٢٨ درصد پیشرفت محقق خواهد شد و این بیانگر اهمیت و جدیت سرمایه‌گذار در مرحله نخست اجراست.

 

تعداد بازدید : ۲,۱۱۵