در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست

سمینار چالش‌های صنعت پلاستیک با پیگمنت‌ها برگزار شد

سمینار چالش‌های صنعت پلاستیک با پیگمنت‌ها برگزار شد
(سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲) ۱۴:۳۱

سمینار چالش‌های صنعت پلاستیک با پیگمنت‌ها در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست برگزار شد.

به گزارش نیپنا، زهرا مرادی، کارشناس ارشد مهندس پلیمر از دانشگاه صنعتی امیر کبیر و کارشناس فنی شرکت توسعه پردیس سبز در نشست تخصصی «چالش‌های صنعت پلاستیک با پیگمنت‌ها» که در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست برگزار شد، گفت: پیگمنت‌ها مواد جامد تزئینی هستند که در شکل و اندازه‌های مختلف در حلال‌های مربوط به حالت معلق تهیه و به‌کار می‌روند و مشتمل بر مواد سیاه و سفید و رنگی بوده و موارد استفاده زیادی در رویه زدن، رنگ‌رزی انبوه و دیسپرسیون در هوا دارند. امروزه پیگمنت‌ ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از پوشش سطوح وسایل فلزی و چوبی گرفته تا بناها و وسایل نقلیه، در همگی از رنگ‌ دانه‌‌ها استفاده می‌‌‌شود.
 
وی افزود: با پوشش دادن سطوح وسایل مختلف توسط رنگ‌ دانه‌ها می‌‌توان از آن‌ها در برابر ترکیبات شیمیایی، رطوبت و شرایط جوی مختلف محافظت کرد. در ساخت مستربچ‌های رنگی نیز از پیگمنت استفاده می‌شود بدین صورت که پیگمنت با رزین پلیمری به داخل دستگاه گرانول‌ساز دو مارپیچ ریخته و با هم ترکیب می‌شود.

 

کارشناس ارشد مهندس پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: پیگمنت‌ها براساس درخواست مشتری وارد محصولات می‌شود و در یک فرآیند آن محصول را به رنگ دیگری شکل می‌دهد. تلاش می‌کنیم طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را داشته باشیم و به همین دلیل تلاش می‌کنیم به هر مشتری با توجه به محصولی که تولید می‌کند، بهترین گزینه‌ها را ارائه کنیم.

مرادی درباره ماهیت ادتیوها یادآور شد: ادتیوها موادی هستند که در مقادیر بسیار کم استفاده می‌شوند تا خواص مشخصی در پوشش‌ها در حین تولید، تکمیل، انبارداری، حمل و اعمال ایجاد کنند. اصطلاح بهبود و یا اصلاح خواص معین نه تنها شامل موارد فنی بلکه اقتصادی همانند کاهش زمان فرآیند ساخت یا استفاده بهینه از مقادیر پیگمنت نیز است. مواد افزودنی به‌کار رفته در روانکارها در درجه اول افزایش کارایی و کیفیت را به‌همراه دارد و در درجه دوم سبب کاهش هزینه‌های تعمیرات موتور، گیربکس، دیفرانسیل، توربین و سایر قطعات می‌شود، به‌طوری‌که افزودن یک ماده جدید به همراه سایر مواد افزودنی به روانکار، سبب کاهش ساییدگی یا اصطحکاک حتی به میزان صفر می‌شود.

 

وی گفت: اندازه ذرات پیگمنت‌ها بستگی به نوع رنگ‌دانه دارد. اندازه ذرات آنها، در ویژگی‌های رنگ از جمله براق بودن و درخشندگی رنگ، قدرت پوشش‌دهی و جلوگیری از ته‌نشین شدن رنگ تاثیر بسیاری دارد. پیگمنت ها افزون‌بر متفاوت بودن از نظر اندازه ذرات‌شان، از نظر شکل ذرات هم متفاوت هستند. رنگ‌ دانه‌‌ها در شکل‌های مختلفی از جمله سوزنی، مکعبی، کروی، گره گره یا ورقه‌ای موجود هستند. برخی رنگ‌ دانه‌‌ها به شکل تیغ یا سوزنی هستند و به دلیل قدرت چسبندگی که دارند در لایه‌های زیرین رنگ از آن‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که ذرات کربن به شکل کروی و رنگ‌ دانه‌‌های آلومینیوم و میکا به شکل ورقه‌ای هستند.

 

کارشناس ارشد مهندس پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: ایران در زمینه پیگمنت و ادتیو واردکننده است. به صورت کلی پیگمنت‌ها موادی هستند که در حد کلان تولید می‌شود و به همین دلیل تولید آن در کشور توجیه‌پذیر نیست. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه واردکننده هستند. بیشتر تولیدکنندگان پیگمنت‌ها در دنیا کشورهایی مانند چین و هند هستند و در گذشته نیز آلمان در این زمینه پیشتاز بود. ایران نیز مانند اغلب کشورهای جهان در این زمینه واردکننده است. تلاش ما این است که به عنوان یک حلقه از زنجیر صنعت عمل کنیم و بتوانیم نیازهای مشتری‌ها را تأمین کنیم.
تعداد بازدید : ۱,۵۱۴