نشست تخصصی استانداردها و نوآوری های جدید در مواد اولیه و اتصالات پلی الفینی برگزار شد

نشست تخصصی استانداردها و نوآوری های جدید در مواد اولیه و اتصالات پلی الفینی برگزار شد
(یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲) ۱۸:۱۴

نخستین نشست تخصصی استانداردها و نوآوری های جدید در مواد اولیه و اتصالات پلی الفینی در حاشیه نخستین روز از نمایشگاه بین المللی ایران پلاست برگزار شد.

به گزارش نیپنا ، حسین نازک دست عضو هیئت علمی دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیر کبیر سخنران افتتاحیه نشست تخصصی استانداردها و نوآوری های جدید در مواد اولیه و اتصالات پلی الفینی  در حاشیه نخستین روز از نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بود.

وی در این نشست گفت:ملزومات و دلایل پلی اتیلن شامل درجه ایمنی بالا،طول عمر مفید مناسب،مقاومت شیمیایی و شیمی فیزیکی مناسب،خواص تریبولوژیکی مناسب،رفتار ریولوژیکی و فرایندپذیری مناسب،جوش پذیری و سهولت نصب و بهره برداری است.

وی با تقسیم بندی رفتار پلیمری به رفتار داکتیل و رفتار شکننده درباره ویژگی های رفتار نوع داکتیل گفت:هشدار نقیصه های ناشی از رشد ترک قبل از گسترش تا حد شکست و مقاومت در برابر ضربه و رشد سریع ترک و قابلیت اتلاف انرژی مکانیکی بالا برای مقابله با نقیصه های شکننده وجود دارد.

نازک دست درباره اهداف مهم در طراحی و تولید نسل های جدید پلی اتیلن گفت:افزایش حداقل تنش قابل تحمل لوله در دراز مدت و طول عمر مفید بیش از50 سال با ضریب اطمینان بالاتر،افزیش مقاومت دربرابر تنوع نقیصه های تغییر دهنده رفتار داکتیل به شکننده در دراز مدت به خصوص شکنندگی ناشی از رشد ناآرام ترک،بهبود مقاومت در برابر ضربه و انتشار سریع ترک و... است. برای رسیدن به این هدف باید طراحی مولکولی در جهت دستیابی به ساختار بلورین مناسب برای تولید نسل های جدید وجود داشته باشد که دانیسته گروه های بین مولکلی و حضور کومونومر دارد.

وی تصریح کرد:راهکارهای دستیابی به اهداف مرد نظر شامل تولید و توسعه ساخت کاتالیست های مناسب،طراحی و توسعه فرایندهای پلیمریزاسیون مناسب،طراحی و توسعه پایدار کننده های حرارتی و تدوین روش های تعیین ویژگی ها وتدوین روش های آزمون کنترل کیفی است.

در سیاست گذاری های داخلی باید میزان آسیب های محیط زیستی مورد توجه قرار بگیرد

علیرضا صحاف امین مدیر فنی گروه صنعتی وحید یکی از سخنرانان نشست استانداردها و نوآوری های جدید در مواد اولیه و اتصالات پلی الفینی با موضوع بررسی محیط زیستی پلاستیک ها بود. وی در این سمینار گفت: مصرف مواد مختلف پلاستیکی در دنیا در حدود90 میلیارد تن است که در حدود3 درصد کل زباله های جهان پلاستیکی است.این در حالی است که13 درصد زباله های خانگی نیز پلاستیکی است.

وی ادامه داد:بطری های شیشه ای و فلزی قطعا آلودگی زیست محیطی بیشتری نسب به گزینه های پلاستیکی دارند. کیسه های پلاستیکی و یک بار و چند بار مصرف با کیسه های کاغذی 7/2 برابر بیشتر انرژی و17 برابر آب مصرف می کنند.این در حالی است که تولید پلاستیک فقط2 درصد انتشار دی اکسید کربن را به خود اختصاص داده است.

مدیر فنی گروه صنعتی وحید تصریح کرد:مطابق با مطالعات علمی وزن پلاستیک های موجود در اقیانوس ها و دریاها در حدود500 گرم در هر کیلیومتر مربع است است.از سوی دیگر اثر پلاستیک ها بر وزن خودرو در50 سال اخیر باعث کاهش وزن و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و انتشار گازی دی اکسید کربن شده است.نکته دیگر اینکه بایو پلاستیک ها به خاطر عدم نگرانی از زباله ها جذابیت دارند ولی مسأله جمع آوری و اختلاط با انواع معمولی پلاستیک ها در این زمینه وجود دارد.

صحاف امین ادامه داد:برای بررسی آلودگی هر نوع مواد می بایست اثر محیط زیستی در تمامی چرخه ها طول عمر بررسی شود.در پتروشیمی های دنیا روندی برای تولید مواد اولیه از منابع غیر فسیلی آغاز شده که عمده دلیل آن اقتصادی است. از سوی دیگردر پتروشیمی های دنیا روندی برای تولید مواد اولیه از مواد بازیافی آغاز شده که ضروری است این روند در ایران نیز مورد توجه قرار بگیرد.نکته قابل توجه دیگر تولید محتوای داخلی و تدوین استاندارهای اندازه گیری آسیب های محیط زیستی برای سیاست گذاری صحیح در داخل کشور است.

باید در فرایند استاندارسازی بین المللی به آگاهی کافی دست پیدا کنیم

نورالله میرزائیان مدیرفنی شرکت بازرسی کاوش یار پژوهان در سمینار استانداردها و نوآوری های جدید در مواد اولیه و اتصالات پلی الفینی گفت: در کشور ما به دلیل اینکه  به طور کامل صاحب تکنولوژی نیستیم باید آگاهی لازم را در فرایند استانداردسازی های بین الملی داشته باشیم. استانداردهای کارخانه ای نیز شامل قیمت تمام شده کمتر،مصرف انرژی کمتر،پایداری بیشتر فرایند و... می باشد.

وی ادامه داد: دستگاه اکسترودر مخلوط کردن مواد در فرایند های قالب گیری تزریقی ، انتقالی و فشاری و قالب گیری بادی و کلندرینگ را نیز شامل می شود.

اکستروژن در قالب گیری تزریقی بیشترین کاربرد را دارد . از انجا که قالب های اکستروژن نسبتا ساده و ارزان هستند این فرایند بسیار متداول می باشد ولی قالب های اکستروژنتوام گران هستند.

میرزاییان تصریح کرد:با این وجود یکی ازپارامتر تأثیرگذار در این فرایند لقی اکسترودر است. درجه لقی به فاصله بین سطح پره و جداره داخلی سیلندر اطلاق می‌شود. این فاصله باعث ایجاد یک جریان برگشتی شده که به اختلاط مواد درون اکسترودر کمک می‌کند؛ ولی شدت برش وارده به سیال در این منطقه بسیار زیاد است و گرمای زیادی تولید می‌شود که افزایش گرمای تولید شده باعث سوختن و تخریب پلیمر می‌شود به همین دلیل توصیه می کنیم به لقی اکسترودر توجه شود.از سوی دیگری پروفایل دمای مذاب در سطح مقطع کانال پیج قرار دارد. این در حالی است که پروفایل دمای مذاب در کانال پیچ با مقدار لقی مجاز و با افزایش دمای مذاب در اثر افزایش لقی به وجود می آید.در قسمت های مختلف نیز دماهای مختلفی وجود دارد.

مدیرفنی شرکت بازرسی کاوش یار پژوهان گفت: در فرایند مذاب سازی در طول اکسترودر است که گرما در بدنه بیشتر و در مرکز کاهش پیدا می کند. نکته مهم در این زمینه لزوم کاربرد المان های اختلاط در پیچ اسکترودر است.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد ناهمواری سطح داخلی پلی اتیلن به دلیل شرینکج غیر یکنواخت ناشی از طرح ماردون است.

میرزایی خاطرنشان کرد:برای سیستم کنترل و انداره گیری اسکترودر می بایست فشار پشت دای قبل و بعد از توری،دمای مذاب پلیمر،دما در طول سیلندر دای،سرعت چرخش ماردون،توان مصرف در هر زون حرارتی وتوان مصرفی موتور را در نظر گرفت.این فرایند کمک می کند که مهندسان در این زمینه کار خود را به صورت صحیح انجام دهند.

تعداد بازدید : ۹۲۷