درگفتگوی نیپنا با مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت بیان شد:

توسعه و تعالی استعدادهای مدیریت صنعت نفت

توسعه و تعالی استعدادهای مدیریت صنعت نفت
(دوشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۲) ۱۱:۵۶

مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به‌عنوان یک مرکز راهبردی سه فرآیند اصلی را برای پیاده‌سازی در صنعت نفت دنبال می‌کند که شامل سنجش و ارزیابی مدیران و شناسایی استعدادهای مدیریتی، توسعه و تعالی استعدادها و مدیران صنعت نفت و پایش عملکرد آنها با هدف تحقق بالاترین بهره وری در تمام ارکان صنعت نفت است.

آنچه پیش روست، گفتگوی اختصاصی "نیپنا" با محسن حقیقی مقدم مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با موضوع، رویکردهای اقدامات، فعالیت های و اهداف این مرکز است.

وی در این گفتگو اظهار کرد: مرکز توسعه مدیریت،دارای نظامی روزآمد و منعطف و همسو با مقتضیات و نیازهای صنعت نفت است که با بهره گیری از آخرین و مناسب ترین رویکردها و یافته های علمی به توسعه مفاهیم مدیریتی و رهبری می پردازد و نسلی نو از مدیران با کلاس جهانی را از طریق شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه در صنعت نفت در راستای شایستگی ها و توانمندی های موردنیاز مشاغل حساس مدیریتی تامین می کند.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت ادامه داد: ماموریت مرکز شناسایی افراد مستعد و جوان صنعت نفت و پرورش و توسعه آنها در چارچوب شایستگی های موردنیاز با تکیه بر اندوخته ارزشمند تجارب مدیران کنونی و آخرین یافته های مراکز معتبر علمی است.

حقیقی مقدم افزود: صنعت پتروشیمی ایران به عنوان استراتژیک ترین و راهبردی ترین بخش صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران پشتوانه توسعه و پیشرفت کشور به شمار می رود.

وی با بیان این که صنعت ارزش آفرین پتروشیمی با ایجاد ارزش افزوده مطلوب و اشتغال زایی در نظام حکمرانی صنعت نفت دارای جایگاهی ویژه است گفت: مدیران متخصص و کارآمد می توانند نقشی مهم و تاثیرگذار را در روند توسعه صنعت پتروشیمی ایران داشته باشند.

حقیقی مقدم ادامه داد: مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برای ارتقای سطح علمی و فنی مدیران در بدنه صنعت نفت به ویژه صنعت پتروشیمی فعالیت های اثر بخشی را آغاز کرده است و بطور کلی می توان گفت که مأموریت تأمین، تضمین و انسجام آینده مدیریت در این صنعت به مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت سپرده شده است.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به نقش مهم مدیران در راستای توسعه کشورگفت: مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به‌عنوان یک مرکز راهبردی سه فرآیند اصلی را برای پیاده‌سازی در صنعت نفت دنبال می‌کند که شامل سنجش ارزیابی مدیران و شناسایی استعدادهای مدیریتی، توسعه و تعالی استعدادها و مدیران صنعت نفت و پایش عملکرد آنها با هدف تحقق بالاترین بهره وری در تمام ارکان صنعت نفت است.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران بدون تردید با بهره گیری از دانش و فناوری روز جهان و استفاده از توانمندی های موجود در داخل کشور می تواند برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه این صنعت پویا را با هدایت مدیران موفق تحقق بخشد.

ایجاد مراکز ارزیابی و پایش مدیران در 4 شرکت اصلی وزارت نفت

حقیقی مقدم اظهار کرد: با هدف حضور مدیران کارآمد و متخصص در صنعت نفت مراکز ارزیابی و پایش مدیران در 4 شرکت اصلی تشکیل می شود و در این راستا سیاست گذاری ها از سوی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت انجام خواهد شد و اجرا در سطوح پایه و عملیاتی نیز از سوی شرکت ها خواهد بود تا مدیرانی توانمند را در صنعت نفت داشته باشیم.

وی افزود: مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت تاکنون 40 سمت از مدیریت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی را شناسایی کرده است و این سمت ها به عنوان مدیران راهبردی معرفی شده اند.

تشکیل باشگاه خبرگان صنعت نفت

حقیقی مقدم با اشاره به اصلاح و بازآرایی ساختار مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت گفت: هدف نهادینه‌سازی نگاه جامع به توسعه مدیریت و تغذیه معاونت ساماندهی و پایش در ساختار جدید و بخش همکاری‌های بین‌الملی، تدوین و ابلاغ دستورعمل خانه مدیران صنعت نفت با هدف مدیریت دانش و تجربه در سطح ملی و فرا ملی و تداوم میل به توسعه فردی در مدیران پس از انتصاب و در حین مسئولیت و شناسایی و حل چالش های اساسی، تدوین و ابلاغ باشگاه خبرگان صنعت نفت با هدف تقویت جنبه‌های فنی و دانشی در ارزیابی‌ها و انتصاب‌ها و برنامه‌های توسعه و پایش عملکرد مدیران و یکپارچه‌سازی این فرآیندهاست.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اظهارکرد: با تصویب و ابلاغ دستورالعمل باشگاه خبرگان صنعت نفت تاکنون بیش از 1400 نفر از خبرگان این صنعت در ۲۱ گروه مدیریتی برای شرکت در توسعه و تعالی مدیریت اعلام آمادگی کردند که پس از بررسی اولیه سابقه و مستندها در هر گروه مدیریتی ۱۵ نفر و در مجموع ۳۱۵ نفر با تأیید هیئت‌های عالی فنی‌تخصصی به عضویت باشگاه خبرگان صنعت نفت در می‌آیند.

حقیقی مقدم ادامه داد: گروه های نهایی 15 نفره از سه بخش تشکیل خواهد شد، خبرگان شاغل صنعت نفت بازنشستگان صنعت و نیز 5 نفر از بیرون از صنعت اعضای این گروه ها خواهند بود.

وی با بیان این که این خبرگان بازوی کارشناسی مرکز راهبردی توسعه مدیریت صنعت نفت در اصلاح فرآیندهای توسعه مدیریت شامل انتصاب، توسعه مدیران، پایش عملکرد و مدیریت دانش و تجربه در صنعت نفت در چارچوب خانه مدیران و تحول فرهنگ مدیریت هستند،گفت: صنعت نفت با وجود بدنه مدیریتی جدید و متخصص متحول خواهد شد.

همچنین خانه مدیران ذیل نظارت هیات عالی فنی _تخصصی عمل خواهدکرد و مانند 21 شورای خبرگان، خانه مدیران نیز براساس 21 گروه شغلی به 21 خانه تقسیم شده است. ترکیب اعضای خانه مدیران به صورت انتخاباتی است.

وی افزود: تشکیل هیات‌های عالی فنی-تخصصی همانند باشگاه خبرگان و باشگاه مدیران در 21 گروه شغلی است که به تصویب شورای سیاستگذاری رسیده است و هیات‌های عالی فنی متشکل از عالی‌ رتبه‌ترین مقام های وزارت نفت و نمایندگان چهار شرکت اصلی در حوزه ماموریت خود و نماینده مرکز و یک نفر خبره ملی خارج از صنعت نفت هستند.

حقیقی مقدم درباره حضور بانوان در این فرایند اظهار کرد: در ۲۱ گروه شغلی که پیش تر به آن اشاره شد به‌دنبال شناسایی توانمندی بانوان هستیم بانوان صنعت نفت می‌توانند در طرح‌های توسعه مدیریت و شناسایی متخصصان حضور داشته باشند.

تعداد بازدید : ۳,۱۲۲