صرفه‌جویی میلیاردی فجر انرژی با خلاقیت و نوآوری

صرفه‌جویی میلیاردی فجر انرژی با خلاقیت و نوآوری
(یکشنبه ۲۲ اَمرداد ۱۴۰۲) ۱۳:۲۳

واحد آب ناحیه یک شرکت فجر انرژی خلیج فارس افزون‌ بر استفاده مجدد از آب دورریز، از فیلترهای رزینی مستعمل نیز استفاده دوباره کرده و سبب صرفه‌جویی ۳۹۰ میلیاردی و کاهش استفاده از مواد شیمیایی شده است.

به گزارش نیپنا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، آب به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود. با گذشت زمان و گسترش صنعت، همچنین بروز تغییرات اقلیمی، نیاز به آب افزایش یافته و این موضوع بحران‌های آبی در دنیا ایجاد کرده است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس به‌عنوان تنها تولیدکننده متمرکز سرویس‌های حیاتی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آب‌های صنعتی مورد نیاز صنایع مستقر در این منطقه ویژه اقتصادی را تأمین می‌کند.

این شرکت با بهره‌گیری از چند فرآیند، آب‌خام دریافتی از رودخانه کارون را برای مصارف پرشماری آماده می‌کند. در سال‌های اخیر با توسعه صنعت و افزایش مشتریان منطقه، نیاز به آب بیشتر شده، از طرفی تغییرات اقلیمی و وقوع پدیده خشک‌سالی سبب کاهش منابع آب شده است، بنابراین این شرکت با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌محور و خلاقانه، همواره در حال کاهش مصرف آب با اصلاح فرآیند و افزایش بهره‌وری از تجهیزات تولیدی بوده است. بیشتر این طرح‌ها از سوی کارکنان این شرکت در نظام خلاقیت و نوآوری (نظام پیشنهادها) مطرح و اجرا شده است.

یکی از این طرح‌ها، استفاده دوباره از ممبران‌های مستعمل با عمر بالا (بیش از هشت سال) در فرآیند اسمز معکوس است که سبب کاهش دورریز آب و صرفه‌جویی ۳۹۰ میلیارد ریالی در واحد تصفیه آب ناحیه یک شده است. در این طرح آب اسمز معکوس تولیدی بلوک‌های RO برای کاهش مجدد هدایت الکتریکی (کنداکت یا مقدار یون) وارد بلوک‌های حاوی ممبران‌های مستعمل می‌شود. در این فرآیند کنداکت آب از ۸۰ به ۵ میکروزیمنس بر سانتی‌متر کاهش می‌یابد. این آب همراه آب تولیدی سایر بلوک‌های RO (ممبران‌های با کارآیی مناسب) به مخزن ذخیره آب RO وارد می‌شود و هدایت الکتریکی مخلوط نهایی آب از ۸۰ به ۵۵ میکروزیمنس بر سانتی‌متر کاهش می‌یابد.

از دیگر طرح‌های عبور آب RO از بلوک‌های مستعمل، انتقال مستقیم آب تولیدی آنها با کنداکت ۵ میکروزیمنس بر سانتی‌متر به‌عنوان خوراک واحد تولید آب DM (آب بدون املاح) است. این آب به جای آب RO تولیدی بلوک‌های عادی واحد وارد فیلترهای رزینی تولید آب DM می‌شود و به افزایش عمر رزین‌ها و کاهش تناوب احیای فیلترهای تولید آب DM و به طبع آن کاهش چشمگیر مواد شیمیایی مصرفی (اسید سولفوریک و سود) و کاهش آب دورریز می‌انجامد.

اجرای پروژه مذکور فقط در بخش تولید آب DM واحد آب ناحیه یک در ۶ ماه گذشته، سبب شده تعداد احیای فیلترهای رزینی، ۹۲ درصد کاهش یابد، همچنین کاهش ۵۲ درصدی در مصرف اسید سولفوریک و ۷۷ درصدی در مصرف کاستیک شده که در کنار حمایت از محیط زیست، صرفه‌جویی ۳۹۰ میلیارد ریالی به همراه داشته است.

این طرح در واحد آب ناحیه ۲ نیز اجرا شده است و پیش‌بینی می‌شود در طول یک سال سبب صرفه‌جویی ۱۰۰۰ میلیاردی شود. شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول سال‌های گذشته پروژه‌های متعددی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری از تجهیزات اجرا کرده است که بیشتر این پروژه‌ها از سوی کارکنان این شرکت در نظام خلاقیت نوآوری (نظام پیشنهادها) مطرح شده‌اند.

تعداد بازدید : ۱,۶۱۰