مالزی واردکننده خالص مشتقات اتیلن باقی می‌ماند

مالزی واردکننده خالص مشتقات اتیلن باقی می‌ماند
(چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲) ۱۴:۰۵

مالزی با توجه به رشد تقاضای داخلی همچنان یک وارد کننده خالص پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی و لاستیک مصنوعی باقی خواهد ماند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌اس، انجمن صنعت پتروشیمی مالزی پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود مالزی در سال‌های آینده به‌دلیل رشد بالای تقاضای داخلی، واردکننده خالص مشتقات اتیلن و لاستیک مصنوعی باقی بماند.

انجمن پتروشیمی مالزی (MPA) در گزارشی اعلام کرد که این کشور آسیای جنوب شرقی با واردات خالص ترکیبی 530 هزار تن در سال 2022 که بیشتر از مبدأ سنگاپور، عربستان سعودی، تایلند و اندونزی با هدف پاسخگویی به تقاضای داخلی بوده، واردکننده خالص پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) و پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE) بوده است.

در حالی که انتظار می‌رود راه‌اندازی واحدهای تولید پلی‌اتیلن و پتروشیمی پنگرنگ (PrefChem) کسری تجاری را کاهش دهد، مالزی به‌دلیل تقاضای داخلی برای فیلم و ورق، در سال‌های آینده واردکننده خالص پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی خواهد بود.

بر اساس پایگاه داده عرضه و تقاضا آی‌سی‌آی‌اس، راه‌اندازی تأسیسات پی‌آی‌ئی‌اف کم با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و 350 هزار تن پلی‌اتیلن سبک خطی ایجاد می‌شود.

انتظار می‌رود مجموع واردات پلی‌اتیلن سبک خطی مالزی از 340 هزار تن در سال گذشته میلادی به 210 هزار تن در سال 2027 برسد.

در عین حال انتظار می‌رود واردات پلی‌اتیلن سنگین از رقم سالانه 190 هزار تن در 2022 به 90 هزار تن در سال 2027 برسد، همچنین برای پلی‌اتیلن سبک هیچگونه افزایش ظرفیت تازه‌ای در کوتاه‌مدت انتظار نمی‌رود و پی‌بینی می‌شود مالزی موقعیت خالص صادراتی خود را حفظ کند.

انتظار می‌رود واردات پلی‌اتیلن سبک مالزی از رقم 190 هزار تن در سال 2022 به 120 هزار تن در سال 2027 میلادی برسد.

مالزی مشابه بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا همچنین واردکننده خالص لاستیک مصنوعی است، این کشور همچنین به شدت به واردات انواع کلیدی لاستیک وابسته است. مالزی با وابستگی قابل‌توجهی به واردات الاستومرهای نیتریل، در سال 2022 میلادی در مجموع 430 هزار تن از این محصولات را از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه مانند کره‌جنوبی و ژاپن وارد کرد.

انجمن صنعت پتروشیمی مالزی اعلام کرد که تلاش‌های مداومی برای توسعه ظرفیت تولید داخلی با هدف پاسخگویی به تقاضای رو به رشد داخلی وجود دارد.

این نهاد همچنین اعلام کرد که شرکت‌های پتروناس مالزی و ال‌جی کمیکال کره‌جنوبی با مشارکت یکدیگر ساخت کارخانه لاتکس نیتریل بوتادین (NBR) با ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن و تأمین نیاز داخلی برای تولید دستکش را در جوهور مالزی آغاز کرده‌اند که انتظار می‌رود در سال 2023 به بهره‌برداری برسد.

با وجود افزایش ظرفیت، تقاضای داخلی برای لاتکس‌های نیتریل بوتادین در مالزی با نرخ میانگین سالانه حدود 5 درصد در حال افزایش است که نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی هنوز باید از طریق واردات تأمین شود.

انجمن صنعت پتروشیمی مالزی اعلام کرد که تقاضا برای لاستیک مصنوعی پس از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا با توجه به تغییرهای عمده در نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به سلامتی به‌طور ساختاری افزایش یافته و این موضوع تقاضا برای لاستیک مصنوعی به‌منظور تولید دستکش را فراتر از مصارف مراقبت‌های بهداشتی افزایش داده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۴۱