وزیر نفت در جمع روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور:

برای تشویق سرمایه گذاری خارجی شرایط بسیار خوبی را آماده کرده ایم

برای تشویق سرمایه گذاری خارجی شرایط بسیار خوبی را آماده کرده ایم
(یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲) ۰۷:۰۲

وزیر نفت در جمع روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور، اعلام کرد: صنعت نفت برای توسعه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، از این رو ما برای تشویق سرمایه گذاری خارجی شرایط بسیار خوبی را پیش بینی کرده ایم.

به گزارش نیپنا، جواد اوجی دیروز (شنبه، ششم خردادماه) در نشست گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با رویکرد "نظم جهانی در حال ظهور، نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران" برگزار شد، اظهار کرد: ما در حوزه صنعت پتروشیمی موفق به کسب موفقیت های بزرگی شده ایم، به‌طوری که سال گذشته مجموع درآمدهای وصولی کشور از محل صادرات محصولات پتروشیمی ۱۴ میلیارد دلار بود که در سامانه های بانک مرکزی عرضه شده است، همچنین ۶۷ کاتالیست را خودمان تولید می‌کنیم و در بخش اعظم کاتالیست ها خودکفا هستیم و به صادرات هم رسیده‌ایم.

وزیر نفت سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در صنعت پرسود نفت، گاز و پتروشیمی ایران تشویق کرد و گفت: صنعت نفت برای توسعه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، از این رو ما برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در این صنعت شرایط بسیار خوبی را پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه سبکی نو در الگوی تازه قراردادهای نفتی ارائه کرده‌ایم، افزود: این قراردادها به گونه‌ای است که برای سرمایه‌گذاران جذاب و شیرین باشد. معتقدم امروز هیچ پروژه‌ای برای سرمایه‌گذاران شیرین‌تر از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیست.

موفقیت های صنعت نفت ایران در حوزه دیپلماسی انرژی

اوجی با بیان اینکه ما در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی معتقد به سیاست خارجی متوازن هستیم، افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم. 

وزیر نفت تصریح کرد: در شرایطی که در گذشته ۷۸ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

اوجی گفت: اگرچه یکی از مشکلات و چالش‌های ما در شرایط کنونی ناترازی در بخش انرژی است، سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی برای رفع این ناترازی انجام شده و از توان هلدینگ‌ها و بانک‌ها نیز استفاده کرده‌ایم، تاکنون قراردادهای خوبی برای سرمایه گذاری امضا شده که بخش قابل اعتنایی از آن سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

وی به موضوع استفاده از توانمندی سازندگان داخلی در صنعت نفت نیز اشاره و اظهار کرد: امروز در این زمینه تقریباً خودکفا هستیم و ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت را خودمان تولید می‌کنیم، همچنین امروز همه ماشین‌های دوار در صنعت نفت به همت سازندگان داخلی تولید می‌شوند.

وزیر نفت به استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: امروز ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز فعال هستند که در زمینه های مختلف از جمله ناترازی گاز و هم در بخش بهینه‌سازی به وزارت نفت کمک می‌کنند.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۶۴۰