مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

مرجع صادرات فناوری و خدمات به سایر کشورها می شویم

مرجع صادرات فناوری و خدمات به سایر کشورها می شویم
(جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۷:۲۰

نشست بررسی دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش متانول و سند جامع کاتالیست امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مجید دفتری، امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «بررسی دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، زنجیره متانول و سند کاتالیست» که در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به تنوع قراردادهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، با تاکید بر این که هلدینگ های مختلف صنعت پتروشیمی از دانش و تکنولوژی این شرکت بهره می برند، از عقد قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و پس از آن، شرکت نفت و گاز پارسیان در حوزه فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن (PVM) به حجم 500 هزار تن، در روز شنبه (30 اردیبهشت ماه) خبر داد و گفت: این قرارداد در صنعت متانول، منحصر به فرد است.

دفتری ادامه داد: 27 درصد قراردادهای ما درحوزه مواد شیمیایی و نوین، 20 درصد در حوزه فرآیندهای غیر پلیمری، 20 درصد در حوزه فرآیندهای پلیمری، 30 درصد در حوزه کاتالیست های غیرپلیمری و سه درصد در حوزه کاتالیست های پلیمری است.

وی همچنین از پوشش 40 درصدی 200 کاتالیست صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: دانش فنی را به صورت انحصاری در اختیار هیچ شرکتی قرار نمی دهیم بلکه تولید را به سایر شرکت ها می سپاریم و قرارداد می بندیم از جمله قرارداد رویالتی منعقد می شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دستاوردهای این شرکت اشاره کرد و با برشمردن اهداف کلان شرکت، بر بهینه سازی و رفع مشکلات فرآیندهای واحدهای تولیدی، بهبود دانش های موجود و گسترش مرزهای دانش، تدوین دانش فنی مواد شیمیایی استراتژیک پتروشیمی، تدوین دانش های فنی تولید محصولات پتروشیمی، تدوین دانش مورد نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی و تدوین دانش فنی تولید کاتالیست های پتروشیمی تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت های پژوهش و فناوری، دموپلنت های این شرکت را منحصر به فرد خواند و گفت: منظور از دموپلنت، واحدهای صنعتی هستند که از A تا Z تولید را شامل می شوند؛ دموپلنت HDPE و PP در مرکز اراک و PET وMTP در مرکز ماهشهر از جمله دموپلنت های مهم هستند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همچنین با اشاره به مدل دستیابی به تکنولوژی داخلی از طی مسیر مرحله به مرحله از LAB SCALE، تا BENCH SCALE، PILOT PLANT SCALE و DEMO PLANT SCALE تاکید کرد و گفت در بسیاری از موارد، در مراحل اولیه به این نتیجه می رسیم که ماده مورد نظر برای تولید انبوه مناسب است.

دفتری با تاکید بر ساختار فعالیت های شرکت، به ارتباط شرکت پژوهش و فناوری و مراکز اراک، ماهشهر، عسلویه و تهران با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، مجتمع های پتروشیمی، تامین کنندگان و صنایع پایین دستی، اشاره کرد.
وی با اشاره به ارتباطات دانشی و شبکه سازی بین مشتری، لایسنسور، سازندگان تجهیزات اصلی و شرکت های مهندسی، گفت: مشتری های بزرگ ما، مجتمع های پتروشیمی از جمله پتروشیمی های تبریز، بوشهر، لورچ، پتروکیمیا قشم، مپنا، شرکت های خارجی و ... هستند؛ همچنین درحال انعقاد قرارداد و برقراری ارتباط با ماشین سازی اراک، پنتان شیمی، فاتح صنعت، ماشین سازی تاشا، تابستان سرد کویر، نیتل پارس، توگا و ... هستیم که سازندگان تجهیزات داخلی هستند؛ از صنعت حمایت می کنیم تا اشتغالزایی بیشتری رقم خورد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به لایسنسوری HD، PP، PVM، METHANOL، olefin، MTO و Amonia، بر ارتباط با شرکت های مهندسی در زمینه HD MMP، HD CX، Amonia، Methanol و PP تاکید کرد و گفت: در حوزه لایسنس فرآیندهای تبدیل گاز طبیعی به متانول، تبدیل متانول به پروپیلن، تبدیل اتیلن به پلی اتیلن، تبدیل پروپیلن به پلی پروپیلن، تولید آمونیاک از گاز طبیعی، تولید دی متیل اتر از متانول، تولید پلی وینیل الکل و اصلاح فرآیند تولید بوتن1 فعال هستیم.

دفتری بر کسب دانش فنی و تجاری سازی کاتالیست ها از جمله تولید کاتالیست روپک، تولید کاتالیست سنتز متانول، زئولیت ZSM-5 - کاتالیست PVM، تولید کاتالیست LTS، تولید کاتالیست سنتز آمونیاک، تولید کاتالیست اسید استیک، تولید کاتالیست اتیلن اکساید، تولید کاتالیست زیگلرناتا برای تولید پلی اتیلن در فاز دوغابی، تولید کاتالیست زیگلرناتا برای تولید پلی اتیلن در فاز گازی، پروکسیدهای جامد و مایع تاکید کرد و گفت: تولید کاتالیست های MEK، کاتالیست مشابه PZ، کاتالیست فرآیند ریفورمینگ خشک، کاتالیست اکسی کلریناسیون (EDC)، کاتالیست ایزومریزاسیون نفتا، کاتالیست PP، کاتالیست هیدروژن دار نمودن انتخابی استیلن، کاتالیت متاناسیون و کاتالیست دی متیل اتر (DME)، از دیگر اقدامات این شرکت است.

وی ادامه داد: تولید مواد شیمیایی از تولید تیل تا تولید رزین وینیل استر اپوکسی، شفاف کننده PP، اروکامید، جاذب های دی اکسید کربن، دانش فنی پوشش پلیمری برای ترمیم و مقاوم سازی سازه های بتنی OUTFALL، تولید مدول های غشایی و تولید فیلم های پلی اتیلنی زیست تخریب پذیر نیز از دیگر اقدامات این شرکت است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به امضای قراردادهایی با پتروفرهنگ، تاپیکو و زیرمجموعه هایش، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کشوری، پتروشیمی باختر، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و هلدینگ خلیج فارس، گفت: زنجیره هلدینگ ها با مجموعه ما تفاهم نامه های بسیار بستند. همچنین از مهمترین اقدامات می توان به موفق بودن تست کاتالیست پلی اتیلن سبک خطی (تکنولوژی BP) در تبریز و SAZ در پتروشیمی اراک و ... اشاره کرد؛ همچنین کاتالیست تولیدی ما، ظرفیت تولید پتروشیمی ایلام را به بیش از 100درصد ظرفیت اسمی رساند.

دفتری از سوی دیگر با تاکید بر مزایای استفاده از فناوری های بومی و دانش بنیان بر دسترسی به کارشناسان برای رفع مشکلات فرآیندی، امکان بهبود فرآیند بر اساس بازخوردهای واحدهای صنعتی، ایجاد مرجع برای صادرات فناوری و خدمات به کشورهای دیگر و ارزآوری، جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان، افزایش توانمندسازی شرکت‌های مهندسی و طراحی داخلی، کاهش چشمگیر نرخ تمام‌شده واحد صنعتی و محصولات دانش‌بنیان، پشتیبانی از شرکت های تولیدکننده تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی داخلی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز تاکید کرد.

وی همچنین درمورد برخی قراردادهای منعقد شده و در حال اقدام در سال آتی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، به قرارداد لیسانس LLDPE/HDPE فرایند SWING پلی اتیلن با شرکت پتروشیمی مارون، لیسانس تولید پروپیلن از متانول با شرکت ستاره پارسیان با ظرفیت 500 هزار تن الفین در سال، لیسانس تولید پروپیلن از متانول با شرکت پتروکیمیای قشم به ظرفیت 120 هزار تن در سال، قراردادهای همکاری با سازندگان داخلی در راستای توانمندسازی شرکت های داخلی و توسعه بومی سازی و قراردادهای همکاری در تجاری سازی دانش فنی HFCC با پپزوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، اشاره کرد.




تعداد بازدید : ۱,۲۷۴