سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت:

روند ناترازی انرژی با تولید بیشتر حل نمی‌شود

روند ناترازی انرژی با تولید بیشتر حل نمی‌شود
(جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۵:۰۴

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با اعلام اینکه موضوع ناترازی انرژی الزاماً با تولید بیشتر حل نمی‌شود، گفت: روند فزاینده مصرف انرژی هم‌اکنون به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ در کشور مطرح است و در این زمینه ضروری است مقوله بهینه‌سازی مصرف سوخت سرلوحه کار همه حوزه‌های مختلف قرار گیرد.

به گزارش نیپنا سیدمهدی نیازی صبح امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بازدید از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: نمایشگاه صنعت نفت امسال با ابعاد وسیعی در حال برگزاری است و خوشبختانه با استقبال زیادی از سوی واحدهای تولیدی و صنعتگران روبه‌رو بوده است. آنچه در این عرصه حائز اهمیت است اینکه شرایط تولید داخلی به لحاظ فنی و زیرساختی به‌طور کامل آمادگی تأمین نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف را دارد.

وی افزود: ما حتی به این میزان از توانمندی قانع نیستیم و می‌خواهیم موضوع صادرات به‌طور جدی دنبال شود، چراکه اعتقاد داریم ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی داخلی کوچک شده و ما باید ابعاد وسیعی را در منطقه و همین‌طور بازارهای بین‌المللی لحاظ کنیم که البته در این زمینه اقدام‌های مطلوبی هم از سوی دست‌اندرکاران در دستور کار قرار گرفته است و ما نیز به‌عنوان حامی از تولیدکنندگان داخلی پشتیبانی خواهیم کرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برخی از چالش‌هایی که امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه از سوی تولیدکنندگان مطرح شد، اگرچه خارج از حیطه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما همکاران بنده در وزارت صمت همه تلاش و اهتمام خود را برای برطرف کردن دغدغه این عزیزان به‌کار خواهند گرفت.

نیازی با بیان اینکه با مذاکرات متعددی که انجام شده است توانسته‌ایم برخی از اولویت‌ها در تخصیص ارز را تغییر دهیم، گفت: بر این اساس ممکن است تغییرهایی در تأمین ارز واحدها اتفاق بیفتد که در این باره نشست‌هایی را هفته گذشته برگزار کردیم و تصمیم‌گیری‌هایی نیز مبنی بر به‌کارگیری روش‌های بهتر و نوتر گرفته شد و به‌دنبال این هستیم از روش‌های ساده‌تری در تأمین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی داخلی بهره ببریم تا عموماً صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی بتوانند مواد اولیه واحدهای تولیدی خود را با شرایط بهتری تأمین کنند.

وی در ادامه به موضوع ترخیص کالا از گمرک اشاره کرد و یادآور شد: بحث ترخیص ۹۰ درصدی کالا هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد و هر کالایی که در گمرک وجود داشته باشد و اسناد و مدارک از ذی‌نفع خارجی در اختیار واردکننده و تولیدکننده باشد به‌صورت ۹۰ درصد ترخیص می‌شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: همیشه واحدهای تولیدی ما با مشکل نقدینگی روبه‌رو بودند که با به‌کارگیری روش‌های جدید به‌دنبال این هستیم مشکل‌های موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

ارتقای بهره‌وری انرژی در محصولات تولیدی

سیدمهدی نیازی به چالش ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه محصولات تولیدی باید ملزم به رعایت استانداردها و چارچوب‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی باشند، بیان کرد: ابعاد مصرف انرژی چه در حوزه ساختمان محصولات صنعتی و لوازم خانگی و چه در بخش کشاورزی روند افزایشی دارد و ما با کمک مؤلفه بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم انرژی ذخیره و برای سایر حوزه‌های مولد استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: عموماً صنایع ما در فصل زمستان با کمبود گاز و در تابستان با محدودیت انرژی برق مواجه هستند که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه می‌توان از این محدودیت‌ها و بحران‌های احتمالی عبور کرد. به‌تازگی شورای عالی انرژی تصمیم‌ها و راهبردهای هوشمندانه‌ای در حوزه تولید محصولات کم مصرف به‌کار بسته است که این مسئله به‌زودی با برنامه‌های تبیین‌شده اجرایی خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امیدواریم محصولات تولیدی در بخش حمل‌ونقل و خانگی کمک کند بازدهی مصرف انرژی به شیوه‌ای معقول افزایش یابد.
کد خبر 472825
خبرخوان صوتی WebTTS

شانا
تعداد بازدید : ۱,۱۷۱