وزیر نفت خبر داد:

توافق‌های ایران و روسیه در مسیر اجرایی شدن

توافق‌های ایران و روسیه در مسیر اجرایی شدن
(چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۲۱:۴۹

وزیر نفت در آیین امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای همکاری شرکت‌های ایرانی و روسیه از اجرایی شدن این توافق‌ها و توافق‌های پیشین در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش نیپنا ،جواد اوجی بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) پس از امضای ۱۰ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روس در نشست خبری مشترک با حضور الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت:‌ نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت نفت در خاورمیانه است با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و معاون نخست‌وزیر روسیه گشایش یافت.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی در این رویداد حضور دارند، افزود: شرکت‌های بزرگ روس امسال در این نمایشگاه حضوری برجسته در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت دارند.

توانمندی‌های ایران و روسیه در نمایشگاه بیست‌وهفتم عرضه می‌شود

وزیر نفت با اشاره به بازدیدی که با نواک از غرفه‌های شرکت‌های توانمند ایرانی و روس در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران داشتند، تصریح کرد: سازندگان ایرانی در عرصه ساخت تجهیزات و ادوات صنعت نفت و گاز کشور حضور فعالی دارند.

اوجی گفت: ایران و روسیه توانمندی‌های بالایی در حوزه انرژی به‌ویژه نفت وگاز دارند و در دولت مردمی پیرو نشست‌های دوجانبه ایران و روسیه، در زمینه توسعه روابط بین دو کشور به‌ویژه در زمینه صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و فرآورده‌ها تفاهم‌ها و قراردادهای خوبی امضا شده است.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه جزو کشورهای بزرگ منطقه و هر دو در تحریم هستند هر دو ظرفیت‌های خوبی دارند که با کمک و پشتیبانی همدیگر می‌توانیم این تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

توافق در همه زمینه‌های تجاری بین ایران و روسیه


وزیر نفت افزود: پیرو شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه که در کشور روسیه برگزار شد، شامگاه سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) و امروز با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت و انرژی دو کشور نشست‌هایی داشتیم که منجر به امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی سازنده بین دو کشور شد.

اوجی ادامه داد: بنده و آقای نواک در کسوت رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور پیگیر مصوبه‌های کمیسیون‌های مشترک در همه حوزه‌های بانکی، تجاری، صنایع، گمرک، کشتیرانی‌، انرژی نفت و گاز، پتروشیمی، فرآورده‌ها و نیروگاه‌ها و بحث خط راه‌آهن رشت- آستارا و خطوط ریلی بودیم.

وی گفت: ما در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز قراردادهایی مطلوب را با شرکت‌های توانمند روس داریم که بعضی از این قراردادها در این دولت امضا شده و پیشرفت خوبی داشته است و بعضی از این قراردادها به مرحله تولید رسیده‌اند.

وزیر نفت گفت: همچنین ۱۰ میدان نفتی و گازی را از قبل برای توسعه نامزد کرده بودیم که خوشبختانه در این سفر تقریباً مسائل مقدماتی آنها حل و فصل شده و وارد مرحله قراردادی شده است.

اوجی تصریح کرد: ما نه تنها در حوزه انرژی بلکه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، گمرک، تجاری و صنایع نیز قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردیم.

همکاری نزدیک ایران و روسیه در اوپک‌پلاس


وی گفت: ایران و روسیه در ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) دیدگاه‌های مشابه یکدیگر دارند و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند، همچنین با اتفاق‌های خوبی که در اوپک‌پلاس افتاد خوشبختانه تنظیم بازار نفت روند خوبی به خود گرفته است.

وزیر نفت ادامه داد: در بحث کمیته مشترک قیمت نفت هم تقریباً چندماهی است که نشست‌هایی مشترک داریم که درباره قیمت نفت در منطقه به توافق خواهیم رسید.

اوجی گفت: ان‌شاءالله به‌زودی بحث سوآپ فراورده‌های نفتی به‌ویژه با ظرفیت‌هایی که در شمال ایران فراهم است، اتفاق خواهد افتاد.

اجرایی شدن توافق‌های ۴۰ میلیاردی در آینده نزدیک

وی گفت: با شرکت گس‌پروم که یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه صنعت نفت وگاز است نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که براساس توافق‌هایی که دیشب انجام شده است ان‌شاءالله طی چندماه آینده قراردادهایی در این ارتباط امضا خواهد شد.

وزیر نفت گفت: ان‌شاءالله امیدواریم در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه که در ایران برگزار خواهد شد، مصوبه‌ها و تصمیم‌هایی که در این دو روزه گرفتیم نهایی و اجرایی شود.
کد خبر

شانا
تعداد بازدید : ۱,۳۸۵