سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند مطرح کرد:

صادرات یک‌ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی ایران به هند در سال 1401

صادرات یک‌ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی ایران به هند در سال 1401
(سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۵:۵۲

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند گفت: بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ صادرات پایه نفتی و محصولات پتروشیمی به کشور هند بوده است که از این مقدار یک‌ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار به صدور محصولات پتروشیمی اختصاص یافت.

به گزارش نیپنا، ایرج الهی‌دهقانی عصر دوشنبه (یازدهم اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «همکاری‌های بین‌الملل پتروشیمی» که درهمایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران  IPF برگزار شد، اظهار کرد: محصولات نفتی و پتروشیمی از محصولات اساسی است که نقش بسیاری در بحث تبادلات تجاری ایران و هند دارد .

وی افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و هند 4 میلیارد و 100 میلیون دلار در سال 2015 بوده است که در سال 2018 به 13 میلیارددلار افزایش داشت که با خروج ترامپ از برجام این حجم کاهش یافت. حدود ۳ میلیون تن کود اوره به هند صادر شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند ادامه داد: بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ صادرات پایه نفتی و محصولات پتروشیمی به کشور هند بوده که ۷۸ درصد از صادرات ایران به این کشور را تشکیل می‌دهد. از این مقدار یک‌ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار محصولات پتروشیمی بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

الهی‌دهقانی با بیان اینکه تحریم‌های بین‌المللی مهمترین مانع صادرات ایران به هند است، گفت: یکی دیگر از موانع صادرات محصولات پتروشیمی به‌ویژه اوره به هند، قوانین داخلی این کشور و فروش اوره از طریق مناقصات است که در اسناد مناقصات قید می‌شود که کالایی که عرضه می‌شود نباید از کشورها یا شرکت‌های تحریمی باشد.

وی همچنین محدودیت‌هایی که بنادر هند برای کشتی‌های ایرانی اعمال می‌کند را از دیگر چالش‌های صادرات محصولات به هند عنوان و اظهار کرد: راهکارهایی برای رفع این چالش‌ها اندیشیده‌ایم و مذاکراتی با هند انجام شده است که امیدواریم با ادامه مذاکرات درهفته‌های آتی به نتیجه مطلوب دست یابیم.

تعداد بازدید : ۸۶۸