سفیر ایران در برزیل در همایش IPF مطرح کرد:

ارزش ارزی 6.5 میلیارد دلاری روابط تجاری ایران- برزیل در سال گذشته/ایجاد پایگاه صادراتی محصولات پتروشیمی ایران در شمال برزیل

ارزش ارزی 6.5 میلیارد دلاری  روابط تجاری ایران- برزیل در سال گذشته/ایجاد پایگاه صادراتی محصولات پتروشیمی ایران در شمال برزیل
(سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۰۸:۴۹

سفیر ایران در برزیل گفت:ارزش ارزی روابط تجاری دو کشور در سال گذشته بالغ 6.5 میلیارد دلار بود که کود اوره بالاترین رتبه صادرات ایران به این کشور بود،بطور کلی برزیل در حوزه صنعت پتروشیمی چندان پیشرفته نیست و به واردات وابسته است .

به گزارش خبرنگار نیپنا، حسین قریبی سفیر ایران در برزیل، عصر دیروز ( دوشنبه 11 اردیبهشت ماه) در نشست تخصصی همکاری های بین المللی پتروشیمی در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران که به صورت برخط شرکت کرده بود، صنعت پتروشیمی ایران را مهم ترین بخش فعالیت های صادراتی ایران در کشور برزیل عنوان کرد و گفت: ارزش ارزی روابط تجاری دو کشور در سال گذشته بالغ 6.5 میلیارد دلار بود که کود اوره بالاترین رتبه صادرات ایران به این کشور آمریکای لاتین و بخش اصلی واردات ایران نیز از برزیل ذرت، سویا و گوشت بوده است.

وی با اشاره به تولید روزانه 2.9 میلیون بشکه ای نفت خام در برزیل افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده از سوی این کشور تولید نفت این کشور به 3.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، با این حال برزیل در بحث پالایش و فرآورده مشکلات فراوانی دارد، این کشور در سال میلادی گذشته 6 میلیارد دلار گاز وارد کشور کرد و از سوی دیگر در حوزه صنعت پتروشیمی چندان هم پیشرفته نیست و به واردات وابسته است .

وی با بیان اینکه ایران از سال 2019 یکی از تامین کنندگان اوره برزیل شده است، افزود: برزیل در بخش کودهای شیمیایی تا 80 درصد نیازمند واردات است، بطوریکه مصرف سالانه این کشور  در بخش کود اوره سالانه حدود 8 تا 10 میلیون تن است.

قریبی همچنین گفت: ایران در بخش پلیمرها نیز بازار خوبی در برزیل دارد، واردات پلیمرهای پلاستیک برزیل در سال گذشته میلادی به 6 میلیارد دلار رسیده است، البته در مواردی صحبت تا 11 میلیارد دلار هم شده است.

چالش های بازار اوره ایران در برزیل

سفیر ایران در برزیل از جمله چالشهای ایران برای حضور در بازار اوره برزیل را سرمایه بازرگانان ایرانی برای حضور در بازار در این کشور عنوان کرد و در این ارتباط گفت: ما در عین حال که تولیدکننده بزرگی در بخش اوره هستیم در برزیل هم بازار مصرف بزرگی داریم، منتهی بازرگانانی نداریم که بتوانند محصول را از مبدا تا مقصد با در نظرگرفتن چالش های موجود در این قسمت عرضه کنند.

وی افزود: محصولات پتروشیمی در ایران معمولا از طریق مناقصه و با بهترین قیمت به خریدار عرضه می شود، این درحالی است که خریداران برزیلی عادت دارند که محصولاتشان را در بنادر خرید کنند، بنابراین این یک چالش بزرگ برای ما است که تجاری داشته باشیم که بتوانند محصول را از تولیدکننده ایرانی بخرند و محصول را به مصرف کننده برزیلی برسانند.

قریبی ادامه داد: تجار ما باید سرمایه کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند حداقل دوماه پولشان را بخوابانند و نگرانی بابت مسافت دوماهه حمل محصولات از ایران به برزیل را نداشته باشند.

وی با اشاره به نوسان شدید قیمت کود اوره در سال گذشته تصریح کرد: نوسان شدید قیمت ها باعث شده است که تجارت محصول اوره به برزیل با ریسک بالایی برای تاجر همراه باشد، از این رو لازم است در داخل کشور برای حل این معضل چاره ای اندیشیده شود از جمله این که مثلا قیمت را در زمان تحویل محاسبه کرده و یا این که با پیش بینی مکانیزم هایی از ضرر احتمالی تاجر تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

تهاتر کالا میان ایران و برزیل نمونه کم نقص

سفیر ایران در برزیل به تهاتر کالا میان ایران و برزیل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر مدل دو کشور ایران و برزیل نمونه خوب و کم نقصی در بخش تهاتر برای تامین نیازهای دو طرف بود. اما نیاز است که تولیدکننده های ایرانی در عین حال که تولیدکننده محصولات پتروشیمی هستند، وارد حوزه تجارت هم شوند، به این معنی که ما تولیدکننده تاجر کودهای شیمیایی داشته باشیم.

حمل و نقل چالش عمده صادرات پلیمر ایران به برزیل

وی عمده مشکل صادرات پلیمر ایران به برزیل را بخش حمل ونقل با کانتینر عنوان کرد و افزود: ما طی سالهای گذشته خط مستقیم حمل ونقل بین ایران و برزیل نداشتیم، منتهی با توجه به تجربه خوبی که میان ایران و ونزوئلا اتفاق افتاده است می توان از این خط حمل ونقل برای صادرات محصولات پلیمر به برزیل هم استفاده کرد.

قریبی با تاکید بر ضرورت درک درست و  برنامه ریزی بلند مدت جهت حضور در بازار برزیل، تصریح کرد: با توجه به این که مراکز عمده صنعتی و مصرف کننده محصولات ایرانی در جنوب برزیل مستقر است و همچنین محصولات ایرانی که وارد برزیل می شود در شمال این کشور است،

نگاه بلندمدت به بازار برزیل داشته باشید

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر کشاورزی در برزیل از جنوب وغرب به سمت شمال در حال تغییر است، ادامه داد: از هم اکنون باید به این فکر باشیم تا در شمال برزیل پایگاهی برای صادرات محصولات کود اوره خود ایجاد کنیم. در حال حاضر خط کشتیرانی ایران به شمال برزیل برقرار است، می توانیم با استفاده از این مزیت برای دوسال آینده جهت حضور در این منطقه شمالی بزریل برنامه ریزی کنیم.

سفیر ایران در برزیل با بیان اینکه مطالعه فراوانی بر روی بنادر شمالی برزیل انجام داده ایم، ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل این آمادگی را دارد که هرنوع اطلاعاتی را به فعالان صنعت پتروشیمی برای ورود به بازار برزیل ارائه بدهد، این را هم باید اضافه کنم که شبکه حمل ونقل ریلی خوبی در سمت بنادر شمالی برزیل در حال تکمیل است که می تواند محصولات ما به این سمت سوق دهد.

وی با بیان این که ایران بازار خوبی در بخش پلیمرها در برزیل دارد، گفت: نیاز است که تجار ما در این بازار وارد شده و درک درستی از بازار داشته باشند و به برنامه ریزی بلندمدت در این بازار بپردازند، نباید نگاه کوتاه مدت به بازار برزیل داشت.

قریبی با بیان اینکه لازم است حداقل یک بازه زمانی پنج ساله برای ورود به بازار پتروشیمی برزیل در نظر بگیریم و نگاه کوتاه مدت به این بازار نداشته باشیم، ادامه داد: اگر قرار است سهم مان را از بازار پتروشیمی برزیل افزایش دهیم نباید نگاه تجارت روزانه به این کشور داشته باشیم، باید کاری کنیم که آنها ما را به تجار دیگر ترجیح دهند و بدانند که تجارت با ایران برای آنها مزیت های فراوانی دارد.


تعداد بازدید : ۹۳۰