معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

نقش آفرینی صنعت پتروشیمی در مهار تورم/انعقاد پیمان صادرات کالا، تجهیزات و کاتالیست با کشورهای خارجی/ صنعت پتروشیمی مایه افتخار و عزت کشور

نقش آفرینی صنعت پتروشیمی در مهار تورم/انعقاد پیمان صادرات کالا، تجهیزات و کاتالیست با کشورهای خارجی/ صنعت پتروشیمی مایه افتخار و عزت کشور
(دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۲:۴۰

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امسال بنا داریم با اقداماتی که مدیریت صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دستور کار داده است از افزایش قیمت‌های محصولات پتروشیمی و تورم ممانعت به عمل می‌آید و تحقق گام اول شعار سال که مهار تورم است محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه) در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که با حضور روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون رئیس‌جمهوری، مجیدچگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی برگزارشد، از همه تلاشگران جهاد صنعتی و جهاد علمی که در این رویداد ارزشمند حاضر شدند، قدردانی کرد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۵۷ به طور ۱۰۰ درصدی به جز خوراک از دانش فنی و کاتالیست تا کالا و تجهیزات با تنوع محصول انگشت شمار وابسته بود و تنها سالانه ۱.۵ میلیون محصول پتروشیمی در صنعت تولید می‌شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به دوران توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ادامه داد: امروز جایگاه صنعت پتروشیمی ایران با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی به قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید رسیده است و با اجرای بیش از ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک، تا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده  ظرفیت آن به بیش از دو برابر ظرفیت تولید فعلی افزایش می یابد.

شاهمیرزایی با تأکید بر ضرورت حرکت به سمت پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر گفت: هم‌اکنون بیش از ۵۵۰ انواع محصولات شیمیایی و پلیمری در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود و تا پایان این دولت وابستگی به کاتالیست و مواد شیمیایی قطعی می‌شود.
وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در حوزه کالا و تجهیزات به بیش از ۸۰ درصد خودکفایی رسیده‌ است و امروز در بسیاری از بخش‌ها پیشرو هستیم.

انعقاد پیمان با کشورهای خارجی برای صادرات کالا و تجهیزات و صادرات کاتالیست

معاون وزیر نفت به انعقاد پیمان با کشورهای خارجی برای صادرات کالا و تجهیزات و صادرات کاتالیست، اظهار کرد: امروز نسبت به سال ۱۳۵۷ به استقلال در صنعت پتروشیمی دست یافته‌ایم و بنا داریم تا ۶ سال آینده به خودکفایی کامل دست یابیم.

شاهمیرزایی افزود: بیش از ۲۵۰ دانش فنی و لایسنس و ۹۹ کاتالیست و جاذب برای صنعت پتروشیمی لازم است و عمده کانالیست ودانش فنی در این صنعت استفاده می‌شود.

وی ورود بخش خصوصی و فعالان خصوصی برای توسعه صنعت پتروشیمی را مزیت نسبی این صنعت عنوان کرد و گفت: پارسال درسالی با نام دانش بنیان نامیده می‌شد، قراردادهای بسیاری در این صنعت امضا و فرمان رهبری در این زمینه محقق شد به طوری که صنعت پتروشیمی توانسته مایه افتخار و عزت باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امسال که سال مهار تورم و رشد تولید نام گرفته است، در روزهای گذشته طرح زیست محیطی هویزه خلیج فارس با حضور رئیس جمهوری به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت به بهره‌برداری رسید تا این گازها در این صنعت به ثروت تبدیل شده و اشتغال و ارزآوری برای کشور ایجاد کند.

صنعت پتروشیمی در ارزآوری خوش درخشیده است

شاهمیرزایی گفت: از همه سرمایه‌گذاران و همه علاقمندان به صنعت پتروشیمی می‌خواهم که با حمایت از این صنعت و با تامین خوراک واحدهای تکمیلی، واحدهای فعال پتروشیمی با ظرفیت کامل تولید در مدار قرار بگیرند تا علاوه برتاین نیاز بازار داخلی ، در بازار های صادراتی حضور موفق تری داشته باشیم.

وی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی  توسط هلدینگ ها و شرکت ها ،تصریح کرد: براساس برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و خوراک موجود اجرای 21 طرح با سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاربرنامه ریزی شده است.

معاون وزیر نفت، صنعت آینده را صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: پارسال علاوه‌ بر بومی‌سازی برخی فناوری‌ها، مجتمع‌های تولیدی عرضه‌کننده محصولات در بورس کالا به منظور حمایت از صنایع تکمیلی، بالغ بر ۳۰ درصد عرضه را به صورت اعتباری انجام دادند که کمک بسیاری به واحدهای صنعتی تکمیلی بود و کمک شایانی به ایجاد اشتغال کرد.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در ارزآوری خوش درخشیده است، تأکید کرد: امسال بنا داریم فاصله میان ظرفیت نصب شده و تولید صنعت ‌پتروشیمی را کاهش دهیم تا راهبرد مقام معظم رهبری که به ما تکلیف شده تحقق یابد و با اقداماتی که مدیریت صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کمیته تخصصی پتروشیمی که دبیرخانه آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد در دستور کارداده است از افزایش قیمت‌های محصولات پتروشیمی و تورم ممانعت به عمل می‌آید و تحقق گام اول شعار سال که مهار تورم است محقق می‌شود.

تعداد بازدید : ۶۶۹