همایش بین المللی IPF فرصتی برای ارتقای دیپلماسی انرژی

همایش بین المللی IPF فرصتی برای ارتقای دیپلماسی انرژی
(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۵:۲۶

پتروشیمی در جهان، صنعتی رو به رشد است و در این مسیر، برگزاری چهاردهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران با مشارکت شرکت های ایرانی و خارجی نشان دهنده اهمیت پتروشیمی برای بزرگان این صنعت و ارتقای دیپلماسی انرژی است.

همایش بین المللی پتروشیمی ایران IPF به عنوان یکی از معتبرترین گردهمایی ها در سطح جهان ، فرصتی ایده آل برای ذینفعان و بازیگران اصلی فعال در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی در سطح بین الملل است تا آخرین دستاوردها، پیشرفت ها و تحولاتی که آینده این صنعت را شکل می دهد، مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، نیروی انسانی کارآمد و دسترسی به بازارهای جهانی، با برگزاری سیزده گردهمایی بین المللی تحت عنوان "همایش بین المللی پتروشیمی ایران طی سال های 1378 تا 1396 موقعیتی ایجاد کرد تا زمینه را برای بهره گیری از فناوری های نوین و جلب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی از طریق مشارکت در تولید و صادرات مواد شیمیایی فراهم سازد تا از خام فروشی منابع نفت و گاز جلوگیری کند.

این همایش یکی از معتبرترین گردهمآیی ها در سطح جهان است که مسائل کلیدی صنعت پتروشیمی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد IPF فرصتی ایده آل برای ذینفعان و بازیگران اصلی فعال در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی در سطح بین الملل است تا آخرین دستاوردها، پیشرفت ها و تحولاتی که آینده این صنعت را شکل می دهد، مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

برگزاری این همایش پس از چند سال توقف به دلیل شرایط کرونا، سبب خواهدت شد تا افزون بر بررسی دستاوردها، تبادل دانش و ارائه فناوری های نوین میان شرکت کنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی به اشتراک گذاشته شود و ضمن ایجاد بستری برای تعامل و همکاری با شرکت های داخلی و خارجی، آخرین پیشرفت ها، برنامه ها و فرصت های سرمایه گذاری برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد.

هدف گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران همگام با سیاست گذاری های انجام شده در راستای تقویت دیپلماسی انرژی کشور، نوید بخش آینده ای روشن برای صنعت پتروشیمی ایران است.

در این میان باید در نظر داشت که بخش های مختلف صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و پویایی قرار دارند و درعرصه دیپلماسی انرژی، برگزاری موفق دوره های گذشته و استقبال کم نظیراز همایش IPF نشان داد شرکت های بزرگ بین المللی و بزرگان صنعت پتروشیمی بر این باورند که صنعت پتروشیمی ایران دارای جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی است.

موقعیت ژئوپلتیک ایران به عنوان پل ارتباط قاره ای و همسایگی با پانزده کشور ، دسترسی به آب های آزاد، نیروی انسانی کارآمد و متخصص ، برخورداری از زیرساخت های مناسب و توانمندی های مهندسی ، ساخت و اجرا ، بازار بزرگ و رو به رشد داخلی و حمایت های قانونی از فعالیت های سرمایه گذاری از مزیت های عمده صنعت پتروشیمی ایران است.

چشم انداز آینده صنعت پتروشیمی ایران با توجه به وجود مزیت های موجود درکشور روشن است و بدون تردید این صنعت ظرفیت ارتقای جایگاه خود را در بازارهای جهانی دارد و در این مسیر حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و برخورداری از مزیت های کشور ظرفیت تولید انواع محصولات پتروشیمیایی را در سال های آتی به حدود 200 میلیون تن خواهد رساند.

همایش صنعت پتروشیمی پتروشیمی ازابتدا با هدف ایجاد زمینه های لازم برای حضور فعالان بخش های مختلف صنعت پتروشیمی و معرفی توانمندی های این صنعت در ایران پایه گذاری شد و امسال نیز این همایش به دنبال کسب دستاوردهای مختلفی از قبیل جذب سرمایه گذاری های جدید، انتقال دانش فنی و فناوری های روز جهان و نیز بررسی آینده بازارها است.

ترسیم آینده ای روشن برای صنعت پتروشیمی ایران یک حقیقت است و امروز بزرگان صنعت پتروشیمی جهان بر این اعتقاد هستند که انتظار آینده روشن و موفق برای صنعت پتروشیمی ایران تنها یک ایده نیست بلکه یک حقیقت غیر قابل انکار است و کشورمان می تواند در جمع بزرگان پتروشیمی جهان قرار گیرد.

همایش بین المللی پتروشیمی ایران، در سیزده دوره پیشین، در واقع فرصتی برای ارتقا و توسعه ارتباطات تخصصی با هدف افزایش هماهنگی میان بازیگران کلیدی صنعت و بازنگری در آرایش راهبردی نیروهای موثر بر آن بوده است؛ تا به این وسیله شاهد افزایش اثربخشی و کارآیی مجموعه فعالیت های جاری صنعت باشیم.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تکمیل زنجیره ارزش و بهره برداری از طرح های توسعه ای باقی مانده، در پنل هایی تخصصی و کارگاه هایی کاربردی مورد بحث و تبادل نظر صاحب نظران و کارشناسان ایرانی و خارجی قرار خواهد گرفت و باید گفت که انتقال دانش فنی و تحلیل بازار دو رویکرد همایش امسال خواهد بود .

تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنایع پتروشیمی ایران، معرفی قطب ها و پارک های پتروشیمی، طرح های توسعه ای و امکان سرمایه گذاری دراین طرح ها و استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته در صنایع پتروشیمی از دیگر محورهای این دوره از همایش IPF است.

تهران 11 و 12 اردیبهشت ماه ماه امسال مطابق با 1 الی 2 می 2023 میزبان بزرگان صنعت پتروشیمی جهان است و قرار است این رویداد مهم بین المللی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش باشعار زنجیره ارزش،فرصت های جدید درمرکز همایش های بین المللی صدا و سیما – تهران با حضورشرکت کنندگان ایرانی و خارجی برگزار شود.

سید فواد نبوی


تعداد بازدید : ۳,۵۷۲