معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

پایداری خوراک صنعت پتروشیمی یکی از فرصت های بزرگ این صنعت است/ امسال به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره برداری می رسد

پایداری خوراک صنعت پتروشیمی یکی از فرصت های بزرگ این صنعت است/ امسال به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره برداری می رسد
(دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۸:۱۱

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پایداری خوراک صنعت پتروشیمی یکی از فرصت های بزرگ این صنعت است بنابراین سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور، سرمایه های خود را در اختیار این صنعت با افتخار و ماندگار قرار دهند، تا شاهد شکوفایی جایگاه آن در جهان باشیم .

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز دوشنبه (4 اردیبهشت ماه) در نشست خبری چهاردهمین همایش بین المللی IPF با گرامیداشت و تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، اظهار کرد: درصدد هستیم تا در سال جاری 10 طرح کوچک و بزرگ صنعت پتروشیمی را به بهره برداری و به تولید برسانیم.

وی افزود: طرح های مذکور از اردیبهشت ماه به مرور آماده بهره برداری می شوند و تلاش داریم تا با پیگیری همکاران در صنعت پتروشیمی، سهامداران و سرمایه گذاران بخش خصوصی، هر ماه یک پروژه پتروشیمی را به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براین که هم اکنون حدود 70 مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی مسئولیت مهم تولید بیش از 550 گرید انواع محصولات پلیمیری و شیمیایی را برعهده دارند، گفت: با تلاش بی وقفه و شبانه روزی مجتمع های پتروشیمی هم اکنون ظرفیت نصب شده این صنعت 92 میلیون تن در سال است.

شاهمیرزایی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم تا در سال جاری که توسط رهبر فرزانه و دانشمند انقلاب، سال رشد تولید هدف گذاری شده است، این صنعت بتواند کارنامه قابل قبول و درخشانی را ارائه کند و برای این امر همه باید تلاش کنیم، از جمله اصحاب رسانه که قلم توانمندی را در اختیار دارد و می تواند از صنعت مطالبه کند.

معاون وزیر نفت، با تاکید بر این که مجموع خوراک های مورد نیاز صنعت پتروشیمی باید توسط شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تامین شود، گفت: در صنعت نفت، پتروشیمی به عنوان میدان دار ایجاد ارزش افزوده به ویژه در بخش صنایع پایین دست است و در حال حاضر این صنعت خوراک بیش از 15 هزار کارگاه فعال در حوزه صنایع تکمیلی کشور را تامین می کند. بنابراین برای اینکه چرخ صنعت در شهرک های صنعتی به خوبی بچرخد، خوراک آنها باید به درستی استحصال و در دسترس باشد.

وی با تاکید بر نقش فناوران، متخصصان و مهندسان در تولید دانش فنی و محصولات جدید در صنعت پتروشیمی، افزود: باید هر چه سریعتر با فاصله گرفتن از خام فروشی، با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی، موجب رونق اقتصاد صنعت پتروشیمی در صنایع تکمیلی شویم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: متخصصان، مدیران و فناوران به خصوص در مراکز پژوهشی، دانشگاهی در پارک های علم و فناوری و سایر بخشهای همکار مانند پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت باید نقش پر رنگ تری در شتاب بخشی در فرایند توسعه و پیشرفت صنعت پتروشیمی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: آنچه ضرورت برگزاری همایش بین المللی IPF را در این مقطع زمانی بیشتر کرده است، تکمیل زنجیره تولید است. صنعت پتروشیمی درصدد اجرای واحدهای تولیدی محصولات پتروشیمی که در سراسر دنیا به عنوان محصولات شناسنامه دار شناخته شده اند، است.

شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه تلاش تمام دست اندرکاران صنعت پتروشیمی کاهش خام فروشی است، گفت: چهاردهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران( IPF ) محلی معتبر برای ارائه و تبادل آخرین دستاوردهای صنعت پتروشیمی در ابعاد مختلف است و ما به آسانی می توانیم در این همایش به تکنیک های تولید محصولات راهبردی صنعت پتروشیمی در جهان، از جمله در زمینه لایسنس ها، تامین کالاو تجهیزات، طراحی و اجرای واحدهای پتروشیمی دست یابیم.

معاون وزیر نفت یادآور شد: کنفرانس بین المللیIPF در روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه، در محل همایش های صدا و سیما برگزار می شود و حضور صاحب نظران و فناوران بیش از 15 کشور در این رویداد بین المللی به ارتقای سطح علمی صنعت پتروشیمی کمک می کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که کنفرانس بین المللی IPF در منطقه جایگاه نخست و در سطح دنیا نامدار است، اظهار کرد: این همایش در پنج سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کووید 19 برگزارن شد، اما با پیگیری های صورت گرفته، با توجه به اهمیت هم افزایی و خرد جمعی، این رویداد بزرگ با حضور تمامی فعالان صنعت راهبردی پتروشیمی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه همایش بین المللی IPF در هشت محور برگزار می شود، گفت: تامین خوراک، محصولات و زنجیره تامین، راه حل هاو فناوری های پیشرفته در صنعت و یکپارچه سازی و هماهنگی میان واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی از جمله محورهای همایش هستند؛ اگر خوراک پتروشیمی به موقع تامین نشود در واقع به اهداف بلند صنعت پتروشیمی نمی رسیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: روند تولید و بازار و بازارمتانول از موضوعات دیگر مورد بحث است؛ چنانچه می دانید در دو سال گذشته برای حمل و بازاریابی متانول با چالش مواجه بودیم و این کنفرانس فرصتی برای تبادل نظر و تجربیات است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون سالانه بالغ بر 130میلیون تن متانول در سال تولید می شود و ایران نیز جایگاه قابل توجهی در این حوزه دارد.

ظرفیت اسمی پتروشیمی تاپایان سال به95 میلیون تن می رسد

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بررسی بحران جهانی انرژی و آینده صنعت پتروشیمی از دیگر محورهای همایش بین المللی IPF است، گفت: این بشارت را به صنعت پتروشیمی و اصحاب رسانه می دهم که کشورما از لحاظ منابع نفت و گاز، مشکل کمبودخوراک ندارد، بنابراین پایداری خوراک صنعت پتروشیمی یکی از فرصت های بزرگ این صنعت است .

وی ادامه داد: از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور دعوت می کنم، سرمایه های خود را در اختیار این صنعت با افتخار و ماندگار قرار دهند تا شاهد شکوفایی جایگاه آن باشیم تا همان طور که جایگاه نخست ذخایر نفت و گاز در جهان را داریم، جایگاه نخست پتروشیمی در جهان را به دست می آوریم.

مرتضی شاهمیرزایی ادامه داد: . صنعت پتروشیمی بیش از چهاردهه در تحریم و محدودیت سرمایه گذاری دارد، اما توانسته از 1.5میلیون تن تولید در زمان انقلاب به ظرفیت اسمی حدود 92 میلیون تن برساند و تا پایان سال جاری این رقم به 95میلیون تن می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه نقش تعیین کننده ای برای آینده صنعت پتروشیمی دارند، گفت: اصحاب رسانه می توانند ما را به سمت نیمه خام فروشی هدایت کنند یا مطالبه گر توسعه فناوری ها و اجرای طرح های ماندگار تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشند.

شاهمیرزایی با بیان اینکه باید از خام فروشی به سمت ارزش‌آفرینی با تبدیل محصولات خام و نیمه خام حرکت کنیم، زیرا صنعت پتروشیمی برای سایر صنایع نقش پیشران دارد، یادآور شد: با همکاری مراکز دانشگاهی، نقادان و صاحب نظران به این جمع بندی رسیدیم که باید در صدد تکمیل زنجیره ارزش باشیم و کمترین صادرات مواد خام و نیمه خام را داشته باشیم.

وی افزود: باید محصولات نیمه خام را به سمت انتهای زنجیره تولید هدایت کنیم. بنابراین همه هم پیمان شدیم تا به کمک سرمایه گذاران خصوصی بیشترین ارزش افزوده را در این صنعت ایجاد کنیم.

تعداد بازدید : ۱,۱۷۰