نقش تعیین کننده صنعت پتروشیمی در ایجاد ارزش افزوده ، اشتغال ، تولید مواد اولیه و ارزآوری در کشور

نقش تعیین کننده صنعت پتروشیمی در ایجاد ارزش افزوده ، اشتغال ، تولید مواد اولیه و ارزآوری در کشور
(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲) ۱۶:۰۶

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صنعتگران صنعت پتروشیمی و همکاری تنگاتنگ واحد های پتروشیمی و هلدینگ ها با شرکت مادر تخصصی برای آنها ایجاد گشایش، تولیدبیشتر و درآمدزایی بالاتر دارد.

به گزارش نیپنا، تفاهم نامه همکاری های مشترک میان مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با هدف استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طرفین در عرصه‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و توسعه‌ای به‌منظور توسعه تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و افزایش سطح فرهنگ، بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) امضا شد.

مرتضی شاهمیرزایی در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه شرایط و فضای مناسبی برای حمایت از صنعتگران و نیروی انسانی شاغل در صنعت پتروشیمی فراهم است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد کارکنان صنعت پتروشیمی هم‌اکنون با قانون کار این صنعت را اداره می‌کنند، در حالی‌ که پیش از واگذاری‌های شرکت‌های پتروشیمی و اجرای اصل ۴۴، شاغلان این صنعت تحت قوانین صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه نیروی انسانی بسیار بالایی در طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی مشغول به کار هستند، ادامه داد: امضای این تفاهم‌نامه به‌منظور همکاری تنگاتنگ برای حل مباحث مختلف و متفاوت اشتغال این نیروها اهمیت بالایی دارد.

وی به ۷۰ مجتمع فعال صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه بیش از 90 میلیون تن اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ طرح کوچک و بزرگ توسعه‌ای این صنعت نیز هم‌اکنون در مناطق توسعه‌ای از جمله ماهشهر، عسلویه، انرژی‌بر پارسیان و مکران در حال اجرا هستند.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خود را متعهد به اجرای تفاهم‌نامه‌هایی می‌داند که با دستگاه‌ها امضا می‌کند، گفت: برای نمونه تفاهم‌نامه همکاری که پارسال با وزارت صمت امضا شد به اجرای فروش اعتباری محصولات پتروشیمی به واحدهای تولیدی تکمیلی منجر شد.

وی تصریح کرد: بالاترین ظرفیت برای ایجاد ارزش افزوده برای کشور در واحدهای پتروشیمی وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانیم شاهد افزایش اشتغال، تولید مواد اولیه سایر صنایع و ارزآوری بالاتر برای کشور باشیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در آینده نه چندان دور نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد اشتغال دارد، افزود: حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صنعتگران صنعت پتروشیمی و همکاری تنگاتنگ واحدهای پتروشیمی و هلدینگ‌ها با شرکت مادرتخصصی برای آنها ایجاد گشایش، تولید بیشتر و درآمدزایی بالاتر دارد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی خدمتگزار همه فعالان و سرمایه‌گذاران و سهامداران در صنعت پتروشیمی است.

به گزارش نیپنا؛، از محورهای این تفاهم نامه که به امضای معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طرفین در عرصه‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و توسعه‌ای به‌منظور توسعه تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و افزایش سطح فرهنگ، بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) جامعه کار و تولید در حوزه‌های عملیاتی و اجرایی طرفین، بر اساس موازین قانونی کشور به‌ویژه فصل چهارم قانون کار جمهوری اسلامی ایران (حفاظت فنی و بهداشت کار) از محورهای اصلی این تفاهم نامه است.

تولید دانش بومی در حوزه حفاظت فنی و بهداشت کار، مدیریت سوانح و کنترل خسارات؛ تهیه انواع آیین‌نامه‌ها، سیاست‌نامه‌ها، نظام‌نامه‌ها و سایر اسناد و گزارش‌های راهبردی؛ طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی در تمامی سطوح از طریق آموزش‌های تخصصی مانند IMOSH و...؛ شناسایی و شبکه‌سازی نخبگان و خبرگان و راه‌اندازی کرسی‌های اندیشه‌ورزی؛ برگزاری سمینارها و کارگاه‌های پژوهشی و آموزشی عمومی و تخصصی و طراحی و راهبری پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی از محورهای این تفاهم‌نامه همکاری هستند.

از دیگر محورهای تفاهم‌نامه می‌توان به آینده‌پژوهی، رصد و پایش فرآیندها؛

تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک؛ ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه حفاظت فنی و بهداشت کار،

مدیریت سوانح و کنترل خسارات؛ مشارکت در تولید نشریات و کتب علمی؛ اعتباربخشی و اعتبارسنجی بخش‌های مختلف فعال در حفاظت فنی و بهداشت کار،

مدیریت سوانح و کنترل خسارات؛ تدوین، طراحی و استقرار الگوهای نو حفاظت فنی و بهداشت کار، مدیریت سوانح و کنترل آسیب‌ها و تشکیل هسته‌های فناور و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور تولید دانش بومی و ساخت تجهیزات اشاره کرد.



تعداد بازدید : ۱,۲۲۳