پتروشیمی کارون، ایران را در زمینه تجهیزات اساسی صنایع خودروسازی خودکفا کرد

پتروشیمی کارون، ایران را در زمینه تجهیزات اساسی صنایع خودروسازی خودکفا کرد
(چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱) ۰۹:۰۲

پتروشیمی کارون با تولید مواد اولیه فوم مصرفی در صندلی خودرو، ایران را در تولید این محصول کاربردی در کشور خودکفا کرد.

به گزارش نیپنا؛ علیرضا صدیقی‌زاده، مدیرعامل پتروشیمی کارون (سه‌شنبه، نهم اسفندماه) در آیین رونمایی از محصول فوم مصرفی در صندلی خودرو که ماده اولیه آن با عنوان KCS-20 از سوی پتروشیمی کارون تولید شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون در ایران توانایی‌های مختلفی وجود دارد و نگاهی ویژه به خودکفایی و نوآوری در کشور می‌شود و رویداد امروز نقطه آغازی برای همکاری صنایع پتروشیمی و خودروسازی ایران باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه مجتمع‌های پتروشیمی با خوراک مایع افزود: هم‌اکنون خوراک ۱۰ درصد مجتمع‌های پتروشیمی کشور مایع هستند و نیاز است صنعت پتروشیمی به سمت توسعه این مجتمع‌ها همچون پتروشیمی کارون حرکت کند، زیرا درست است که تناژ تولیدی کمتری دارد اما اشتغال و ارزش‌افزوده بالایی را محقق خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تأکید کرد: مهم‌ترین پارامتر خودرو کیفیت آن است که کیفیت صندلی خودرو نیز در این میان اهمیت بالایی دارد و از خودروسازان می‌خواهم که از کیفیت عبور نکنند و کیفیت برتر را از ما بخواهند.

کارون انقلابی را در کشور محقق کرد

سعید علیزاده، مدیرعامل شرکت سایپایدک و مدیرعامل پیشین شرکت طیف سایپا در این آیین گفت: هم‌اکنون ۴۰ تن از محصول KCS-20 تولیدی پتروشیمی کارون در شرکت «سایپا آذین» تبدیل به محصول شد که استفاده از این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است.

وی افزود: شرکت دانش‌بنیان پتروشیمی کارون به‌عنوان تولیدکننده ایزوسیانات‌ها با داخلی‌سازی این محصول انقلابی را در کشور محقق کرد که کاهش ارزبری را برای این شرکت در پی داشت.

جلوگیری از خروج ۴۴۰ میلیون دلار ارز

مهدی پازوکی، عضو هیئت مدیره شرکت سایپا با اشاره به اینکه پیش از این بخش خصوصی برای داخلی‌سازی صندلی خودرو اقدام چندانی نکرده بود، اظهار کرد: سبکی، راحتی برای سرنشینان، ماندگاری، تنوع در طراحی و ساخت و بازیابی آسان پس از پایان چرخه عمر از مزایای فوم پلی‌یورتان برای صندلی خودروست.

وی با بیان اینکه ۶ میلیون تن فوم پلی‌یورتان در دنیا تولید می‌شود و این فوم در بخش‌های مختلف صنعتی استفاده می‌شود که ۱۰تا ۱۵ درصد آن خاص صندلی خودروست، ادامه داد: پلی‌یورتان ماده پرمصرفی در صنایع است اما ۶۷ درصد پلی‌یورتان در تولید فوم استفاده می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت سایپا گفت: ۲۰۰ هزار تن معادل ۴۴۰ میلیون دلار مواد اولیه فوم پلی‌یورتان به کشور وارد می‌شود و روزانه حدود ۱۲ تن مواداولیه فوم‌پلی‌یورتان در سایپا آذین مصرف می‌شود که امیدواریم با برنامه افزایش تولید پتروشیمی کارون ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این محصول از سوی این شرکت تأمین شود.

شرکت پتروشیمی کارون، نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها، مشتمل بر TDI و MDI و تکمیل کننده زنجیره ارزش پُلی‌یورتان‌ها در خاورمیانه و غرب آسیا است. محصولات پتروشیمی کارون به‌طور کلی در صنعت پلی‌یورتان به‌کار می‌رود. از جمله مهم‌ترین محصولات پایین‌دستی می‌توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی‌های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد.

تعداد بازدید : ۱,۶۴۲