به همت پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

مشکل توقف تولید در واحد متانول پتروشیمی بوشهر رفع شد

مشکل توقف تولید در واحد متانول پتروشیمی بوشهر رفع شد
(سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱) ۱۴:۱۸

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اعلام کرد : با تلاش کارشناسان این شرکت و براساس نتایج پروژه پژوهشی با عنوان "شبیه سازی CFD و تحلیل تنش خط دما بالای PG ریفرمر واحد متانول پتروشیمی بوشهر" و با همکاری بخش های مختلف این مجتمع پتروشیمی مشکل توقف تولید در واحد متانول این مجتمع رفع شد.

به گزارش نیپنا به نقل از  روابط عمومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ، با تلاش و همت شبانه روزی تیم مکانیک و مدل سازی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و براساس نتایج پروژه پژوهشی با عنوان "شبیه سازی CFD و تحلیل تنش خط دما بالای PG ریفرمر واحد متانول مجتمع پتروشیمی بوشهر" و با همفکری تیم مهندسی؛ خدمات فنی؛ تعمیرات؛ بازرسی؛ فرایند؛ پژوهش و توسعه و پرسنل بخشهای مختلف پتروشیمی بوشهر و در یک کار تیمی مشترک مشکل چندین بار توقف تولید در واحد متانول این مجتمع بزرگ تولیدی شناسایی و با انجام اقدامات اصلاحی رفع شد به طوری که این واحد از ابتدای فروردین ماه 1401 بدون هیچ مشکلی با حداکثر ظرفیت در حال تولید است.

بنابر اعلام شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دلیل اشکالاتی که در طراحی اولیه خطوط گازهای فرایندی واحد متانول پتروشیمی بوشهر وجود داشت براثر وجود تنش های مازاد، طی دو سال دچار 6 بار توقف تولید و ایجاد خسارات بسیار شد و با وجود ارائه راهکارهای اصلاحی و تغییرات مختلف توسط شرکت ها و مشاوران، با وجود بهبود شرایط در اولین روز سال 1401 دچار شکستگی شدید و لذا باعث توقف کامل تولید این مجتمع شد.

با اعزام سریع تیم پژوهشی با وجود تعطیلات نوروز و انجام مدلسازی و تحلیل دقیق با نرم افزار های مختلف مهندسی مشخص گردید مشکل اصلی ایجاد ترک، تنشهای حاصل از انبساطهای حرارتی و انتقال آن به بخشهای دیگر به دلیل فاصله نادرست استاپرها و نوع اتصلات جوشی استفاده شده و اشکالات اساسی در طراحی اولیه واحداست.

لذا با اتکا به دانش و توان متخصصان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و بررسی های متعدد؛ ساده ترین و کم هزینه ترین راهکار جهت حذف تنشهای حاصل از انبساط حرارتی، تعیین و با همکاری بسیار پرسنل متخصص مجتمع اجرا گردید. با راه اندازی واحد و رسیدن خط به دمای مورد نظر بهره برداری؛ کلیه استاپرهای اصلاح شده در موقعیت مناسب از قبل تعیین شده قرار گرفته که نشان از صحت نتایج مدلسازی و محاسبات CFD داشته و تنشهای عامل شکست پایپینگ به نحو مطلوبی حذف شد.

پس از حدود 8 ماه کارکرد واحد با ظرفیت کامل؛ نتایج بازرسی اخیر و انجام تست PT از بخشهای مختلف حکایت از موفقیت نتایج اصلاحات، عدم وجود تنش مازاد؛ عدم ایجاد ترک و سلامت کامل واحد دارد لذا با هزینه اندک، جلوی چندین میلیارد خسارت ناشی از توقف مکرر تولید مجتمع گرفته شد.

بانظر به موفقیت این کار و انجام چندین پروژه صنعتی برای رفع مشکلات صنایع، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی آمادگی کامل برای رفع مشکلات و موانع تولید کلیه مجتمع های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را دارد.

تعداد بازدید : ۱,۸۹۴