هند یک تازه پتروشیمی راه‌اندازی می‌کند

بهره برداری از طرح پتروپالایش بارمر هند با ظرفیت سالانه 9 میلیون تن در سال 2024 میلادی

بهره برداری از طرح پتروپالایش بارمر هند با ظرفیت سالانه 9 میلیون تن در سال 2024 میلادی
(سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱) ۱۲:۰۶

شرکت هندوستان پترولیوم از راه‌اندازی یک مجتمع پالایش و پتروشیمی تازه در منطقه بارمر هند در سال 2024 خبر داد.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند گفت: شرکت هندوستان پترولیوم در نظر دارد با هدف کاهش واردات محصولات پتروشیمی تا طرح پالایش و پتروشیمی بارمر با ظرفیت تولید انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی سالانه 9 میلیون تن را در سال 2024 میلادی در ایالت راجستان هند اره‌اندازی کند.

هند، سومین واردکننده بزرگ نفت، برای تقویت رشد اقتصادی در حال افزایش ظرفیت پالایش و پتروشیمی با هدف پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای سوخت و محصولات پتروشیمی است تا توسعه اقتصادی را تقویت کند.

سرانه مصرف پتروشیمی هند حدود یک سوم میانگین جهانی است.

وزیر نفت هند گفت: این پروژه پالایش و پتروشیمی بارمر در زمینی به مساحت 4800 هکتار سالانه 2.4 میلیون تن انواع محصول پتروشیمی تولید می‌کند و هزینه واردات سالانه پتروشیمی را 260 میلیارد روپیه (3.14 میلیارد دلار) کاهش می‌دهد.

سینگ پوری تصریح کرد: ارزش واردات سالانه محصولات پتروشیمی هند حدود 950 میلیارد روپیه است.

بیشتر پالایشگاه‌های هندی با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات پلاستیکی و مواد شیمیایی ویژه، مجتمع‌های پتروشیمی را با پالایشگاه‌ها ادغام می‌کنند.

ادغام مجتمع‌های پتروشیمی در عین حال به پالایشگاه‌ها کمک می‌کند تا در درازمدت از کاهش تقاضا برای سوخت متعارف جلوگیری کنند.

پروژه پالایش و پتروشیمی بارمر بنزین و گازوئیل برای مصارف خرده فروشی تولید می‌کند و از نفتا، گاز مایع و نفت سفید به‌عنوان خوراک برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می کند.

اس بارتان، مدیرعامل شرکت پالایشگر هندوستان پترولیوم گفت: این شرکت برای آغاز به کار این مجتمع پالایشی و پتروشیمی به واردات نفت از خاورمیانه چشم دوخته است و سالانه 1.5 میلیون تن نفت تولید داخلی را هم فرآوری خواهد کرد.

این پروژه که 74 درصد آن متعلق به هندوستان پترولیوم و بقیه سهام آن را در اختیار دولت منطقه‌ای راجستان هند است، قرار بود تا دسامبر 2022 تکمیل شود، اما تعطیلی‌ها به‌دلیل محدودیت‌های شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا برنامه‌ها را به تأخیر انداخت.

وزیر نفت هند اعلام کرد که هزینه پروژه از 430 میلیارد روپیه برآورد شده در سال 2018 به 720 میلیارد روپیه کنونی رسیده است.

سینگ پوری بیان کرد: مجتمع پالایشی و پتروشیمی بارمر که ازسوی شرکت پالایشی هندوستان پترولیوم راجستان (HPCL Rajasthan Refinery Ltd) اجرا می‌شود، توان دو برابر کردن ظرفیت تولید سالانه و رساندن آن به 18 میلیون تن را دارد.

تعداد بازدید : ۱,۷۳۵