تمرکز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر طرح های تکمیل زنجیره پروپیلن

تمرکز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر طرح های تکمیل زنجیره پروپیلن
(چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱) ۱۹:۱۶

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی با راهبرد تکمیل زنجیره ارزش می تواند تحول در این صنعت ارزش آفرین را به همراه آورد.

حسن عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز چهارشنبه (26 بهمن ماه) در گفتگو با خبرنگار نیپنا درحاشیه بازدید محمد امینی رعایا مشاور معاون اول رئیس جمهوری و همچنین افشین غلامعلی پور دبیر کمیته پتروشیمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از 4 طرح PDH و نیز طرح کیان درعسلویه اظهار کرد: این طرح ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش و متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی در حال ساخت هستند.

وی با بیان این که بازدید انجام شده نخستین بازدید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از طرح های زنجیره ارزش پروپیلن بود گفت: این بازدید ها در سایر بخش های توسعه ای صنعت پتروشیمی با هدف تسهیل در اجرایی شدن طرح ها به صورت هدفمند تداوم خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در جریان بازدید از طرح PDH/PP آلای مهستان که با دریافت پروپان از پتروپالایش کنگان خوراک خود را تامین خواهد کرد، مهندس بیات رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی نفت گزارش مشروحی از روند ساخت این طرح را ارائه کرد.

وی ادامه داد: این طرح که با سرمایه گذاری 870 ملیون یورو در حال ساخت است 24درصد پیشرفت دارد و حدود یک هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند و تاکنون 50 میلیون یورو از تامین مالی آن انجام شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال 1404 به بهره برداری خواهد رسید.

عباس زاده به بازدید از طرح PDH/PP شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر اشاره کرد و افزود: این طرح که 450 هزار تن ظرفیت دارد و زنجیره پروپیلن را تکمیل می کند، خوراک خود را از پالایش پارسیان سپهر دریافت خواهد کرد و در حال تسطیح زمین برای اجرایی شدن طرح است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: سومین طرحی که مورد بازدید قرار گرفت طرح PDH/PP پتروشیمی پارس بود که این طرح نیز در مرحله تسطیح است و 700 هزار تن خوراک پروپان را دریافت کرده و به 600 هزار تن پروپیلن که در دو واحد 250 هزار تنی تعریف شده اند تبدیل خواهد کرد و یکصد هزار تن باقیمانده نیز در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود تا در اختیار شرکت های متقاضی قرار گیرد.

وی درباره بازدید از مگا پروژه کیان نیز که با حضور مدیرعامل این طرح انجام شد، گفت: این طرح راهبردی به عنوان یک طرح خوراک ترکیبی با برخی مشکلات مواجه است که در بازدید امروز مقرر شد مشکلات آنها  با همکاری و تعامل بررسی و حل شود.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: آخرین بازدید انجام شده از طرح افزایش اتان 18 فاز پارس جنوبی بود که کارفرمای آن شرکت ملی گاز ایران است و می تواند بهره وری اتان را یک میلیون و400 هزار تن افزایش دهد و راندمان این فازها حدود 20درصد افزایش خواهد یافت.

تعداد بازدید : ۲,۵۶۱