ربات‌ها به پتروشیمی شهید تندگویان بازمی‌گردند

ربات‌ها به پتروشیمی شهید تندگویان بازمی‌گردند
(چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱) ۰۹:۴۵

انبار مکانیزه و رباتیک پتروشیمی شهیدتندگویان به‌عنوان پیشرفته‌ترین و هوشمندانه‌ترین انبار مکانیزه صنعت پتروشیمی با ۴۲ ربات صنعتی آماده بهره‌برداری رسمی شد.

 

 به گزارش نیپنا و به نقل از روابط عمومی شـرکت صنـایع پتـروشیمی خلیـج فـارس، شمارش‌معکوس بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین انبار اتوماتیک صنعت پتروشیمی برای بارگیری محصولات گرید نساجی پتروشیمی شهید تندگویان آغاز شده است؛ پروژه‌ای که هدف از احداث آن کاهش هزینه‌های تولید و بارگیری، ایجاد سامانه اطلاعاتی فروش محصولات است.

ارمغان مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان

این انبار مکانیزه که یک مجموعه رباتیک پیشرفته و بسیار پیچیده در صنعت پتروشیمی کشور به‌شمار می‌روند، از سال گذشته، با راه‌اندازی کارگروهی از سوی مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و با حداقل سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی آماده بهره‌برداری رسمی شده است.

امیرحسین رجاء سرپرست پروژه انبار اتوماتیک در پتروشیمی شهیدتندگویان با تشریح جزئیات راه‌اندازی و بهره‌برداری انبار اتوماتیک و هوشمند پتروشیمی شهید تندگویان، گفت: این انبار اتوماتیک، سال ۲۰۰۲ توسط شرکت آلمانی Autefa طراحی و اجرا شده به طوری‌که این مجموعه از سطح اتوماسیون بسیار بالایی برخوردار بوده و از نظر تکنولوژی در سطح کشور بی‌نظیر و در سطح منطقه کم نظیر است.

سرپرست پروژه انبار اتوماتیک در پتروشیمی شهیدتندگویان با بیان اینکه، این انبار اتوماتیک شامل ۴۲ ربات صنعتی بوده که مسئولیت جمع‌آوری، انتقال، بسته‌بندی، انبار و گریدبندی محصولات واحدهای POY و Staple را برعهده دارند، تصریح کرد: علاوه بر این، با بهره‌برداری از این انبار، تمامی داده‌ها و اطلاعات مربوط به محصول، از زمان تولید، نتایج بازرسی، وزن هر بوبین، نتایج آزمایشگاه، وزن هر پالت، وضعیت گریدبندی شده محصولات موجود در انبار و جمع‌آوری و در پایگاه داده‌ای ثبت خواهد شد که این اطلاعات برای پایش شرایط تولید و فروش تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در شرایط فعلی فقط کارخانه POY در ظرفیت کامل خود روزانه بیش از ۱۴۰۰۰ بوبین نخ ۱۴ کیلویی تولید می‌کند که معادل ساعتی ۶۰۰ بوبین است.

رجاء افزود: درحالت ظرفیت کامل، روزانه حدود ۲۰۰ تن محصول تولید می‌شود که این محصول بر روی ۲۱۷ عدد پالت چیده خواهد شد.

به گفته سرپرست پروژه انبار اتوماتیک در پتروشیمی شهیدتندگویان برای نگهداری این تعداد پالت در شرایط فعلی به حدود ۳۰۰ متر مربع زمین نیاز بوده و در شرایطی که ۱۰ روز به هر علتی خروج محصول از مجتمع وجود نداشته باشد، فقط ۳۰۰۰ متر مربع برای چیدن پالت‌ها در کنار هم، زمین انبار نیاز است.

رجا در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر درون مجتمع انباری با شرایط فوق (به غیر از انبار نهایی واحد انبار اتوماتیک) وجود ندارد و هر روز نگهداری محصول در شرایط غیر استاندارد سبب کاهش کیفیت محصول خواهد شد، تأکید کرد: انبار نهایی مجموعه انبار اتوماتیک قابلیت ذخیره حدود شش هزار پالت محصول POY و پنج هزار و ۸۰۶ بیل (Bale) محصول Staple را دارد.

وی ادامه داد: اگر از کل انبار برای ذخیره‌سازی محصول POY  استفاده شود، در آن صورت حدود هشت هزار پالت در انبار قرار خواهد گرفت.

 از نظر طراحی این ظرفیت امکان ذخیره‌سازی ۲ هفته محصول واحدهای نساجی در حالت فول کارکرد را دارا است.

البته در شرایط فعلی که ۶ خط در سرویس بوده و واحد Staple نیز در سرویس نباشد، بر اساس محاسبات این انبار توانایی ذخیره محصول یک ماه این ۶ خط را دارد.


سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار یورویی

سرپرست پروژه انبار اتوماتیک در پتروشیمی شهیدتندگویان در خصوص میزان صرفه جویی ریالی بهره‌برداری این طرح هم گفت: بر اساس این اطلاعات راه‌اندازی انبار اتوماتیک از نظر مالی سال ۱۳۹۹ ماهانه تا ۸ میلیارد ریال صرفه اقتصادی ایجاد می‌کند که با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال‌های اخیر، این مبلغ برای سالهای آتی به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی میزان سرمایه‌گذاری اجرای این طرح را حدود ۲۰۰ هزار یورو عنوان کرد و گفت: تمامی مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری این انبار اتوماتیک با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان ایرانی انجام شده است.

 


 

تعداد بازدید : ۱,۵۰۰