قطر بزرگترین قرارداد اجرای طرح پتروشیمی در خاورمیانه را امضا کرد

قطر بزرگترین قرارداد اجرای طرح پتروشیمی در خاورمیانه را امضا کرد
(چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱) ۱۲:۲۶

قطر انرژی و بخش شیمیایی شورون فیلیپس برای اجرای یک طرح پتروشیمی به ارزش 6 میلیارد دلار در منطقه صنعتی راس لفان قرارداد سرمایه‌گذاری امضا کردند.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری رویترز از دوحه، شرکت قطر انرژی تصمیم درباره سرمایه‌گذاری در اجرای یک طرح پتروشیمی به ارزش 6 میلیارد دلار در شهر صنعتی راس‌لفان با بخش شیمیایی شورون فیلیپس را نهایی کرد که انتظار می‌رود بزرگترین در نوع خود در خاورمیانه باشد.

این طرح پتروشیمی که انتظار می‌رود از سال 2026 به بهره‌برداری رسمی برسد شامل یک واحد کراکر اتان با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون و 100 هزار تن اتیلن خواهد بود.

سعد الکعبی کعبی، وزیر انرژی قطر و مدیرعامل قطر انرژی در این باره گفت: این مجتمع پتروشیمی یکپارچه شامل دو واحد پلی‌اتیلن سنگین با مجموع ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 700 هزار تن خواهد بود.

این پروژه که ابتدا در سال 2019 معرفی شد، نشان از حرکت تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به سمت توسعه صنایع پتروشیمی و تولید انواع محصول پتروشیمی مورد استفاده در صنایع تولید پلاستیک و مواد بسته‌بندی، دارد.

کشورهای تولیدکننده نفت و گاز در خورمیانه برای حرکت به سمت بازارهای نو و یافتن منابع درآمدی تازه فراتر از صادرات نفت خام و گاز طبیعی هستند.

سهم قطر انرژی در این سرمایه‌گذاری مشترک 70 درصد و سهم بخش شیمیایی شرکت شورون فیلیپس 30 درصد خواهد بود.

کعبی در این باره گفت: اجرای این طرح بزرگترین سرمایه‌گذاری قطر انرژی در بخش پتروشیمی قطر است.

وی افزود: این مجموعه که در شهر صنعتی راس لافان واقع شده است و نقطه عطف مهمی در راهبرد توسعه صنایع پایین‌دستی قطر است.

قطر، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) جهان، ظرفیت تولید اتیلن خود را با مجتمع جدید دو برابر خواهد کرد و تولید پلیمر این کشور نیز از 2.6 میلیون تن به 4 میلیون تن در سال می‌رسد.

تعداد بازدید : ۲,۵۰۴