ثبت رکورد تاریخی صادرات در «شپدیس»/ پردیس دومین پتروشیمی ارزآور کشور

ثبت رکورد تاریخی صادرات در «شپدیس»/ پردیس دومین پتروشیمی ارزآور کشور
(سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱) ۱۹:۱۷

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس به ثبت رکورد ۱.۳ میلیارد دلار صادرات محصول در تاریخ فعالیت این شرکت اشاره کرد و گفت: ارزش صادرات محصولات این شرکت ۱۰۴ درصد، درآمد عملیاتی ۱۱۹ درصد و سود خالص ۱۰۰ درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش یافته است.

به گزارش نیپنا، غلامرضا جمشیدی امروز (سه‌شنبه، ۱۳ دی‌ماه) در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی پردیس برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، درباره اهم فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی واحدها از سال ۱۳۸۶ تا انتهای شهریورماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۹.۹ میلیون تن آمونیاک و ۲۹.۳ میلیون تن اوره در این شرکت تولید شده است.

وی افزود: رشد ۱۱ درصدی صادرات و ۲۸۹ درصدی ارزش دلاری صادرات محصول آمونیاک و رشد ۸۵ درصدی ارزش دلاری صادرات محصول اوره و رشد ۱۰۴ درصدی ارزش دلاری صادرات کل محصولات از برجسته‌ترین دستاوردهای شرکت در سال مالی اخیر است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس، ثبت رکورد ۱.۳ میلیارد دلار صادرات محصول در تاریخ فعالیت شرکت، استمرار کارگروه اوره کشور با محوریت پتروشیمی پردیس و افزایش قیمت اوره ایران در بازارهای جهانی، قدردانی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از پتروشیمی پردیس برای استفاده از کاتالیست‌های ایرانی، کسب نشان مدیر سبز سال ۱۴۰۰ صنعت نفت و نشان عالی مدیر سال صنعت پتروشیمی را از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ عنوان کرد.

جمشیدی به خریداری ۹۷ درصد سهام پتروشیمی همت در اواخر سال ۱۴۰۰ از سوی پتروشیمی پردیس اشاره کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی پتروشیمی سبز همت با سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو امسال از سوی پتروشیمی پردیس آغاز شد. در این پروژه با جمع‌آوری دی‌اکسیدکربن مازاد شرکت‌های منطقه، یک میلیون و ۷۵ هزار تن محصول اوره گرانول تولید ‌می‌شود.

مشعل ۵ پتروشیمی خاموش می‌شود

وی با تأکید بر اینکه اجرای این طرح افزون‌بر بحث محیط زیستی و خاموش کردن مشعل پنج شرکت پتروشیمی، بیش از یک میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی پردیس می‌افزاید که بازگشت سرمایه بسیار خوبی هم دارد.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس، پتروشیمی همت را نخستین پروژه زیست‌محیطی صنعت پتروشیمی کشور دانست و گفت: با اجرای این طرح، پتروشیمی پردیس نخستین مجتمع جهان با حدود ۶.۲ میلیون تن تولید اوره و آمونیاک می‌شود که در جهان متمایز خواهد بود.

جمشیدی به تعامل سازنده پتروشیمی پردیس با مراکز علمی و دانش‌بنیان برای رفع معضلات تولید و بهینه‌سازی فرآیندهای مجتمع اشاره و اظهار کرد: این شرکت با استفاده از دانش‌روز در توسعه سبد محصولات و اجرای پروژه‌های مرتبط با کاهش مصرف انرژی در تولید محصول، رویکرد مؤثری در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و زمینه‌سازی برای دستیابی به توسعه پایدار داشته است.

وی در تشریح عملکرد مالی شرکت پتروشیمی پردیس در سال مالی ۱۴۰۱ افزود: این شرکت در این دوره زمانی بیش از ۳ میلیون تن محصول اوره و بیش از ۲ میلیون تن محصول آمونیاک تولیدکرده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با بیان اینکه در سال مالی اخیر، ۳ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۲۵۷ تن محصول اوره و آمونیاک به فروش رسیده است، تصریح کرد: این مقدار نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

جمشیدی، فروش ریالی پتروشیمی پردیس در سال مالی ۱۴۰۱ را بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال مالی ۱۴۰۰، ۱۱۹ درصد افزایش یافته است.

توسعه و تنوع بازار

وی با اشاره به اینکه فروش صادراتی شرکت نیز یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۵۹ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۴ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: یکی از عوامل اصلی موفقیت این شرکت در حوزه صادرات، توسعه و تنوع بازار در کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا با وجود تحریم‌های اقتصادی بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس به روند رو به رشد نسبت‌های مالی شرکت در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: قیمت هر سهم این شرکت در پایان سال مالی بیش از ۱۸.۸۰۰ تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷، ۱۲ برابر افزایش یافته است، همچنین درآمد عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل ۱۱۹ درصد و سود خالص ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

جمشیدی با بیان اینکه سالانه ۱۷۹.۸ میلیون تن اوره در جهان تولید می‌شود که از این مقدار ۵۲.۴ میلیون تن به کشورهای دیگر دنیا صادر می‌شود، اظهار کرد: کشورهای چین و هند و ایالات متحده بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصول اوره جهان در سال ۲۰۲۱ هستند که ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در خاورمیانه و شمال آفریقا در جایگاه ششم این رتبه‌بندی در جهان قرار دارد.

وی، کشورهای برزیل، هند، ایالات متحده را به‌ترتیب واردکنندگان عمده و کشورهای چین، هند و ایالات متحده را مصرف‌کنندگان عمده محصول اوره جهان در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد و افزود: برزیل، ترکیه و کشورهای اروپایی بزرگ‌ترین مشتریان محصول اوره شرکت پتروشیمی پردیس در سال مالی ۱۴۰۱ بوده‌اند.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس با اشاره به اینکه این شرکت با ۱.۳ میلیارد دلار صادرات محصول، دومین شرکت پتروشیمی ارزآور کشور است، اظهار کرد: احداث مجتمعی مانند پتروشیمی پردیس با سه فاز به ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که امسال همکاران من با تلاش شبانه‌روزی و آن هم در این شرایط سخت تحریم، هزینه این سه فاز را پوشش دادند.

جمشیدی گفت: پتروشیمی پردیس امسال بالای ۹۰ درصد به سمت کاتالیست‌های داخلی حرکت کرد که در سودآوری شرکت هم نقش مهمی داشته است.

تعداد بازدید : ۲,۲۴۰