مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد:

هدف گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش تا تولید محصول نهایی

هدف گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش تا تولید محصول نهایی
(دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱) ۱۸:۰۴

مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران با هدف توسعه متوازن و کاهش خام فروشی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش تا تولید محصول نهایی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز دوشنبه (12 دی ماه ) در همایش ارتقا فروش اعتباری محصولات در شرکت‌های پتروشیمی پلیمری اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یک راهبرد مورد توجه وزارت نفت قرار دارد و با همکاری وزارت صمت به دنبال احیای واحد های راکد و نیمه فعال صنایع پایین دستی پتروشیمی هستیم و در این مسیر اقدام های موثر و خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به این که که در بحث تامین مالی صنایع تکمیلی با همکاری نظام بانکی از جمله بانک تجارت به دنبال رفع موانع و مشکلات موجود هستیم گفت: امید است که در آینده مشارکت نظام بانکی افزایش یابد و بهره گیری از اوراق گام می تواند منجر به تحرک در صنایع پایین دستی پتروشیمی شود.

غلامی، با بیان این که در گام نخست باید نگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صنایع تکمیلی شفاف شود، گفت: ارزش افزوده و ارزآوری نتیجه یک زنجیره ارزش قوی است اما آنچه اکنون مدنظر ماست، تکمیل زنجیره ارزش است در این راستا یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که واحد‌های تولیدی راکد به مدار تولید بازگردند و اگر پایین تر ازظرفیت هستند باید کمک کرد تا به ظرفیت تولید برسند.

وی تصریح کرد: در این مسیر مشکل اصلی تامین نقدینگی در گردش است که تفاهم‌نامه سه جانبه میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، بانک تجارت و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با هدف تامین اعتباری و خرید مدت‌دار امضا شد .

مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: در سال گذشته استفاده از ال سی در بخش پتروشیمی ١١ درصد بود و این رقم در 3 ماه گذشته و پس از امضای تفاهم نامه 3 جانبه و ابلاغ آن به مجتمع های تولیدی به 20درصد رسیده است و انتظار می رود بیش از این نیز افزایش یابد.

غلامی افزود: با این وجود منبعد فروش اعتباری به عنوان یک شاخص کلیدی برای پایش عملکرد مجتمع های پتروشیمی در نظر گرفته شد و قرار است به صورت ماهانه گزارش مشارکت مجتمع‌های پتروشیمی در زمینه فروش اعتباری به معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وهمچنین نهضت احیای واحد های اقتصادی (ریاست جمهوری ) اعلام شود.

گشایش در تجارت و حمایت از صنعت پتروشیمی

هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت ایران نیز در همایش ارتقا فروش اعتباری محصولات در شرکت‌های پتروشیمی پلیمری گفت: این همایش مربوط به زنجیره تامین مالی است که بانکها باید عهده دار شوند در حال حاضر در تولید ناخالص ملی کشور صنعت پتروشیمی پیشگام است و بخش قابل توجهی از نیاز ارزی کشور از طریق این صنعت تامین می‌شود.

وی با بیان این که سهم صنعت پتروشیمی کشور در چرخش اقتصادی قابل توجه است گفت: قابلیت توسعه این صنعت بسیار بالاست و چشم انداز وسیعی برای اثرگذاری این صنعت در عرصه اقتصادی دیده شده است که برای تحقق نیاز به برنامه ریزی جامع و عملیاتی دارد.

اخلاقی تصریح کرد: بانک مرکزی تمرکز را بر توسعه بازار سرمایه قرار داده و بانک تجارت هم در این راستا به میدان آمده و در زمینه پوشش نیازهای کوتاه‌مدت از جمله نیاز به تامین اعتبار اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: در راستای تامین اعتبار تلاش شده از ابزارهای خرید مدت دار از جمله اوراق گام استفاده شود. در این راستا ۵٠ هزار میلیارد در سه ماه نخست امسال به عنوان سهیمه برای بانک تجارت مشخص شده که ١٣ هزار و ۵٠٠ میلیارد طرح تاکنون پذیرفته شده است و ۶ هزار و ۵٠٠ میلیارد از اعتبارت هم تاکنون محقق شده است. با تغییر در رویکرد بانک مرکزی امید است در هفته جاری خریدهای مدت دار فعال تر شود.

اخلاقی گفت: برای استفاده از ابزارهای اعتباری سامانه هایس تعیین شده که یکی از آن ها زنجیره تامین مالی است اما باید توجه کرد این به معنای نقدینگی نیست بلکه ضمانتی است که در تمام بخش ها باید به واسطه حضور بانک‌ها تامین شود.

تشریح مزایای اعتبار اسنادی

شهرام شیرین کام مشاور مدیرعامل بانک تجارت در امور مشتریان شرکتی و تجاری با حضور در همایش “ارتقاء فروش اعتباری محصولات در شرکت های پتروشیمی پلیمری” که صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد؛ گفت:اعتبار اسنادی تعهد مشروط یک بانک بنا به درخواست مشتری است مبتنی بر اینکه در قبال ارائه اسناد مخشص شده و طبق شرایط اعتبار طرف فروشنده در مدت معین اقدام به پرداخت تعهد ها کند.

شیرین کام گفت: از مزایای گشایش اعتبار اسنادی داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ عمده ترین و مهم ترین روش پرداخت، افزایش اعتبار مشتری نزد سیستم بانکی، کاهش نیاز واحدهای تولیدی و بازارگانی به نقدینگی، تسهیل و توسعه مبادلات بازرگانی با طرف های تجاری از طریق سیستم بانکی و کاهش ریسک خریدارو فورشنده در معاملات بازرگانی و احراز اطمینان از حسن انجام است.

وی افزود: ارکان اصلی این عمل شامل، بانک عامل فروشنده، بانک عامل خریدار، خریدار و فروشنده هستند که شامل ارسال پیش فاکتور، درخواست گشایش اعتبار، گشایش اعتبار اسنادی، ارسال اسناد حمل، پرداخت وجه اعتبار، تحویل اسناد به خریدار، ارسال کالا به انبار، واریز وجه به حساب فروشنده می شود.
شیرین کام گفت:از مزایای اعتبارات اسنادی خریدار میتوان به اطمینان از حصول موقع منابع فروش، حاصل ازتعهد یک بانک به جای اعتیار شخص خریدار کالا ، امکان تنزیل اعتبارات اسنادی مدت دار از سوی بانک، امکان برنامه ریزی تولید در رساتی تحقق بودجه ریزی سازمان، شفافیت و بهینه سازی سیستم فروش اشاره کرد.

وی درباره مزایای اعتبارات اسنادی فروشنده افزود: کاهش بهای تمام سد مواد اولیه، امکان پرداخت به دفعات در مقاطع زمانی مختلف، امکان برنامه ریزی برای افایش تولید ب اتکا به تامین موقع خوراک، امکا نظارت بر تاریخ حمل کالا و تاریخ نهایی پرداخت، اطمینان از اینکه پرداخت تنها پس از فک مالکیت صورت می گیرد.

علیرضا ایلخانی رییس اداره برنامه ریزی و سفارشی سازی محصول بانکداری شرکتی بانک تجارت با حضور در همایش “ارتقاء فروش اعتباری محصولات در شرکت های پتروشیمی پلیمری” که صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد؛ گفت: مزایای مدیریت زنجیره تامین شامل کاهش هزینه های مالی، افزایش شفافیت، افزایش ظرفیت تولید، ایجاد اطمینان از محل مصرف منابع، سرعت در تامین نقدینگی و نظم بخشیدن به مدیریت پرداخت زنجیره تامین می شود.

استفاده از اوراق گام با هدف تسهیل سرمایه گذاری

علیرضا عبیری رییس اداره بررسی و نظارت بانک تجارت با حضور در همایش “ارتقاء فروش اعتباری محصولات در شرکت های پتروشیمی پلیمری” اظهار کرد: اوراق گام مخفف عبارت اوراق گواهی اعتبار مولد است.

وی افزود: ابزار جدید است که برای تامین مالی استفاده می شود ابزار تامین سرمایه در گردش کوتاه مدت است. همچنین واسطه ای بین خریدار و فروشنده ایجاد می شود که آن بانک است و اوراق را منتشر می کند.

رییس اداره بررسی و نظارت بانک تجارت ادامه داد:بانک مرکزی در راس امور است و هدف این بانک این است که هزینه تامین مالی شرکت ها و تسهیل مراودات مال شرکت ها و کنترل نقدینگی کند. همچنین کنترل تورم و استفاده از سرمایه های سرگردان نیز استفاده می کند.

وی اظهار کرد:اولین بخشنامه از اذر 99 و اخرین ابلاغیه شهریور 1401 است و این مسائل تنها برای تسهیل شرایط و ابزار جدید است.

عبیری درباره ویژگی های گام گفت:اوراق با نام است، غیرکاغذی و الکترونیکی هستند، بدون کوپن سود هستند.در قطعات استاندارد یک میلیون ریالی منتشر می شود. سررسیدهای یک تا 12 ماه دارد، قابلیت معامله در بازار بورس را دارند.

وی درباره اینکه چرایی شرکت ها استفاده کننده از گام افزود: استفاده از گام باعث رفع محدودیت های نظام بانکی در تامین سرمایه در گردش،بازار امن و با تضمین بانک ها است، قابلیت نگهداری نزد مشتری تا سررسید در سیستم بانکی به صورت متوالی ، نقدینگی اوراق در بازار سرمایه می شود.

رییس اداره بررسی و نظارت بانک تجارت درباره جذابیت های بانکی گام ادامه داد: درآمدهای کارمزدی و غیرمشاع است و سود بانک است، از منابع ریالی بانک استفاده نمی شود و تنها تضمین دیون است، این اوراق تا زمان سررسید محدودیت بانک مرکزی را ندارد.جلوگیری از انتقال تسهیلات از غیرمولد به مولد، ارتابط موثر با سیار دستگاه ها و نهاد ها را در پی دارد.

وی درباره اینکه گام شبیه اعتبار اسنادی داخلی است اما گام مزیت های بیشتری دارد اظهار کرد: قابلیت انتقال متعدد، خرید وفروش در بورس، نقل و انتقال در بورس را دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک تجارت در این زمینه پیشگام است؛ افزود:120 در حال حاضر هزار میلیارد اوراق گام داریم که 56 هزار میلیارد اجرایی شده و ما پیشتاز این امر نوین در کشور هستیم.

رییس اداره بررسی و نظارت بانک تجارت ادامه داد:در اوراق گام، وثایق از خریدار اولیه اخذ می شود.اوراق نزد فروشنده باقی می ماند یا می تواند منتقل شود.فروشنده آخر وجه را از بانک مطالبه می کند .

وی درباره میزان کارمزدهای بانکی اظهار کرد: کارمزد صدور اوراق گام، کارمزدها متناسب با وثایق است. اگر نقد باشد، نیم درصد تعهد خالص بانک، اگر شبه نقد باشد یک درصد و وسایل ارزنده یک و نیم درصد و اگر سایر وسایل باشد دو درصد کارمزد می گیریم البته کارمزدهای بانکی قابل تخفیف هستند.

وی درباره نحوه انتقالب اوراق افزود: فروشنده کالا سه رفتار می تواند داشته باشد. 1. تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد. 2.عرضه در بازار سرمایه 3.تمام یا بخشی از اوراق را در سیستم بانکی منتقل کند.

استفاده از ابزارهای نوین مالی برای سرمایه گذاری

رییس اداره برنامه ریزی و سفارشی سازی محصول بانکداری شرکتی بانک تجارت بیان کرد: ابزارهای تامین مالی زنجیره ای که بسیار نوپا هستند در کشور ما اوراق گام، دستور پرداخت، برات الکترونیک و ال سی قابل انتقال است.

وی افزود:امکانات ابزار دستور پرداخت شامل ایجاد زنجیره تامین مبتنی بر اعتبار شرکت بالادستی، ایجاد ضمانت پرداخت، صدور دستور پرداخت مبتنی برفاکتور، امکان انتقال گواهی پرداخت، امکان دریافت تسهیلات گواهی پرداخت و امکان آغاز فرآیند تامین مالی از سوی متقاضی یا ذی نفع است.

تعداد بازدید : ۲,۳۷۲