واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا در آستانه بهره‌برداری است

واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا در آستانه بهره‌برداری است
(یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱) ۱۷:۳۰

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا از مراحل پایانی راه‌اندازی واحد پارازایلین با همکاری شرکت‌های ایرانی خبر داد و گفت: این واحد در بهمن‌ماه امسال‌ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش نیپنا اردلان صداقت‌زاده درباره وضع اجرای پروژه واحد پارازایلین (PX) پتروشیمی بوعلی‌سینا که تابستان سال ۱۳۹۵ دچار حادثه آتش‌سوزی شده بود، اظهار کرد: طراحی نو واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا از سوی مشاور ایرانی انجام شده و هم‌اکنون همه تجهیزات نصب شده و در مرحله راه‌اندازی هستند؛ عایق‌کاری و تجهیزات ابزار دقیق کوره ۸۰۰۱ در مراحل پایانی است و اتصال کوره ۸۰۰۱ به برج ۸۰۰۱ تا پایان هفته به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هیدروکربور وارد واحد PX شده است، افزود: نمی‌توان مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی را از هم جدا دانست. پیش‌راه‌اندازی از اوایل آذرماه آغاز شده و امیدواریم با پایان عملیات کوره ۸۰۰۱ که آخرین تجهیز است، تا اوایل بهمن‌ماه عملیات راه‌اندازی کامل شود و واحد هرچه سریع‌تر به تولید محصول برسد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا ادامه داد: با خروج این واحد از مدار تولید، محصول ریفرمیت این مجتمع صادر می‌شد که در صورت بهره‌برداری از این واحد، ریفرمیت به محصول باارزش پارازایلین تبدیل خواهد شد.

استفاده حداکثری از نیروی بومی

صداقت‌زاده گفت: واحد پارازایلین این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن پارازایلین، ۱۸۰ هزار تن بنزن و ۳۶ هزار تن اورتوزایلین را داراست و این شرکت متناسب با شرایط بازار محصول تولید خواهد کرد که با پیش‌بینی‌های انجام‌شده به‌طور حتم محصول پارازایلین درآمد بیشتری را برای شرکت خواهد داشت.

وی تأکید کرد: سال ۹۵ و پس از حادثه آتش‌سوزی در این واحد، ابتدا لایسنسور با شرکت بوعلی‌سینا همکاری کرد اما پس از تشدید تحریم‌ها علیه کشور، کناره‌گیری کرد و بازسازی و بهسازی واحد پارازایلین از سوی شرکت‌های داخلی انجام شد. ابتدای کار این نگرانی وجود داشت که ساخت کوره از سوی داخلی‌ها ممکن است مشکل‌ساز شود، اما با اعتماد پتروشیمی بوعلی‌سینا به شرکت‌های ایرانی، کار با موفقیت در مراحل پایانی است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا یادآور شد: حتی ساخت برج و کوره از قراردادهای بزرگ این پروژه بودند که به داخلی‌ها واگذار و انجام و تنها الکتروپمپ‌ها و ادوات ابزار دقیق هوشمند از خارج تهیه شد.

صداقت‌زاده افزود: در اجرای پروژه بازسازی و بهسازی واحد پارازایلین این شرکت تا حد امکان از نیروهای بومی استفاده شده و هیچ حادثه انسانی تاکنون رخ نداده است.

وی برج ۸۰۰۱ این پروژه را بلندترین برج صنعت پتروشیمی با بیش از صد متر ارتفاع، ۱۲۰۰ تن وزن و ۸ متر قطر اعلام کرد و ادامه داد: این برج برای نخستین بار با حمایت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در کشور ساخته شده است که طراحی تازه‌ای نسبت به برج پیشین دارد.

تولید؛ ۱۱۷ درصد ظرفیت اسمی

رئیس بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه این مجتمع در هشت ماه امسال یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن خوراک دریافت و حدود یک میلیون و ۳۸۲ هزار تن محصول قابل فروش تولید کرده است، گفت: این شرکت در این مدت یک میلیون و ۳۸۶ هزار تن فروش داشته که ۴ هزار تن آن از موجودی پارسال بوده است.

وی اظهار کرد: تولید هشت ماه امسال پتروشیمی بوعلی‌سینا حدود ۱۱۷ درصد ظرفیت اسمی مجتمع و بالاتر از برنامه تولید سال بوده، در حالی که تولید این شرکت در مدت مشابه پارسال ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی بوده است.

صداقت‌زاده افزود: پتروشیمی بوعلی‌سینا متناسب با تولید فروش محصولات را انجام داده است، به‌طوری‌ که پارسال کل یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید شرکت فروخته شد و پیش‌بینی می‌شود فروش امسال شرکت بیشتر از پارسال باشد.

رئیس بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا به فروش حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان در ۷ ماه امسال اشاره کرد و گفت: این شرکت در هفت ماه امسال نسبت به کل پارسال فروش داشته است و به‌دلیل افزایش تولید و قیمت‌ها، پیش‌بینی می‌شود امسال سود خوبی به سهامداران داده شود.

شانا
تعداد بازدید : ۲,۱۲۶