صنعت پتروشیمی، درختی تناور در اقتصاد کشور

صنعت پتروشیمی، درختی تناور در اقتصاد کشور
(شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱) ۲۱:۳۶

صنعت پتروشیمی یکی از رگ های حیات اقتصاد کشور به شمار می رود که روزهای سخت تحریم موجب گشایش های ارزی برای اقتصاد شده است.

به گزارش نیپنا؛ نخستین نهال یکی از صنایع راهبردی ایران، یعنی صنعت پتروشیمی، در سال 1338 به زمین نشانده شد. از آن زمان تاکنون فعالان و صنعتگران، مدیران، مهندسان توانمند، کارگران سخت‌کوش و کارمندان گرانقدر صنعت پتروشیمی تمام تلاش خود را برای شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت به کار گرفته اند و امروز پس از گذشت بیش از 5 دهه، این نهال به درختی تناور و مزیت اقتصادی کشور تبدیل شده است؛ مزیتی که دیگر زندگی مدرن بدون آن امکان پذیر نیست.
اما اهمیت صنعت پتروشیمی برای کشور عزیزمان به تامین نیازهای روزمره و ایجاد رفاه خلاصه نمی شود. صنعت پتروشیمی یکی از رگ های حیات اقتصاد کشور به شمار می رود که روزهای سخت تحریم موجب گشایش های ارزی برای اقتصاد شده و بی اعتنا به تحریم های سترگ، زمینه افزایش صادرات غیرنفتی را فراهم کرده است. به طوری که برآورد می شود در سال جاری با وجود تحریم های ظالمانه و بی سابقه حدود 20 میلیارد دلار برای ایران ارزآوری داشته باشد.
چنین صنعتی برای آنکه همواره در جایگاه «مزیت ها» بماند؛ نیازند نگاهی ویژه به مقوله ارزش افزوده است. از جمله مهمترین مسائلی که می تواند تضمین کننده این امر باشد، توسعه صنعت پتروشیمی در زنجیره میان دستی و پایین دستی است. چراکه شرایط داخلی از جمله ناترازی میان تولید و مصرف گاز طبیعی و ناتوانی در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی از یک سو و کشش بازار برای برخی از محصولات پایه از جمله اوره و متانول از سوی دیگر، ما را ملزم می کند تا در ادامه این مسیر به سمت توسعه پایین دستی صنعت برویم.
توسعه پایین دست صنعت پتروشیمی و تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر، اکنون یک ضرورت به شمار می رود و نیاز است که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه ویژه ای صورت بگیرد. چراکه با یک دهم سرمایه گذاری 10 برابر ارزش افزوده بیشتر نسبت به شرایط کنونی و توسعه بالادستی ایجاد می کند. در این مسیر می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور نیز استفاده کرد و به این ترتیب سهم دانش بنیان ها را در اقتصاد به میزان قابل قبولی افزایش داد. در صورت تحقق این امر، صنعت پتروشیمی یک مزیت دیگر، یعنی تقویت شرکت های فناور، اشتغالزایی و ارزش آفرینی نوین را برای اقتصاد رقم خواهد زد.

با توجه به اهمیت این صنعت پتروشیمی برای کشور، مزیت های چندوجهی آن و فرصت هایی که در این عرصه وجود دارد، تاریخ ۸ دی در تقویم با نام این صنعت گره خورده و این روز را به تمام هموطنان عزیز صمیمانه تبریک می گویم. امید است که در ادامه این مسیر، شاهد شکوفایی بیشتر و ارزش آفرینی بالاترِ صنعت پتروشیمی برای تمام مردمِ گرانقدرِ ایرانِ سرافراز باشیم.

 

رشید قانعی
مدیرعامل شرکت پترول و دستیار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنایع دانش بنیان و پایین دستی پتروشیمی
تعداد بازدید : ۲,۱۸۵